La transición de la educación infantil a la escuela primaria:consideraciones sobre la enseñanza del lenguaje oral y escrito

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Bruna
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/387
Resumo: In this article, our focus is on the transition from kindergarten to elementary school. We aim to make considerations about the teaching of oral and written language in early childhood education and in the 1st year of elementary school, aiming to ensure a continuity of the teaching and learning process. Therefore, we adopted the following procedures: explanation of the concept of activity and main characteristics of the periodization of human development in cultural-historical psychology, in particular, the development of children from 4 to 6 years old; finally, we make some considerations about the organization of teaching in the last year of early childhood education and in the 1st year of elementary school so that a transition actually occurs, and not a disruption, in the teaching and learning process of oral and written language.
id UFLA-6_2fc9bc734a605bbdc22c9536e91f6c20
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/387
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling La transición de la educación infantil a la escuela primaria:consideraciones sobre la enseñanza del lenguaje oral y escritoA transição da educação infantil ao ensino fundamental: considerações sobre o ensino da linguagem oral e escritalinguagem oral e escrita; pedagogia histórico-crítica; psicologia histórico-cultural.oral and written language; historical-critical pedagogy; cultural-historical psychology.lenguaje oral y escrito; pedagogía histórico-crítica; psicología histórico-cultural.In this article, our focus is on the transition from kindergarten to elementary school. We aim to make considerations about the teaching of oral and written language in early childhood education and in the 1st year of elementary school, aiming to ensure a continuity of the teaching and learning process. Therefore, we adopted the following procedures: explanation of the concept of activity and main characteristics of the periodization of human development in cultural-historical psychology, in particular, the development of children from 4 to 6 years old; finally, we make some considerations about the organization of teaching in the last year of early childhood education and in the 1st year of elementary school so that a transition actually occurs, and not a disruption, in the teaching and learning process of oral and written language.En este artículo, nuestro enfoque está en la transición del jardín de infantes a la escuela primaria. Nuestro objetivo es hacer consideraciones sobre la enseñanza del lenguaje oral y escrito en la educación infantil y en el 1er año de la escuela primaria, con el objetivo de asegurar la continuidad del proceso de enseñanza y aprendizaje. Por tanto, adoptamos los siguientes procedimientos: explicación del concepto de actividad y principales características de la periodización del desarrollo humano en la psicología histórico-cultural, en particular, el desarrollo de niños de 4 a 6 años; Finalmente, hacemos algunas consideraciones sobre la organización de la enseñanza en el último año de educación infantil y en el 1er año de la escuela primaria para que realmente ocurra una transición, y no una interrupción, en el proceso de enseñanza y aprendizaje del lenguaje oral y escrito.Neste artigo, nosso foco é a transição da educação infantil ao ensino fundamental. Objetivamos tecer considerações sobre o ensino da linguagem oral e escrita na educação infantil e no 1º ano do ensino fundamental, visando garantir uma continuidade do processo de ensino e aprendizagem. Para tanto, adotamos os seguintes procedimentos: explanação do conceito de atividade e principais características da periodização do desenvolvimento humano na psicologia histórico-cultural, em especial, o desenvolvimento da criança de 4 a 6 anos; por fim, tecemos algumas considerações a respeito da organização do ensino no último ano da educação infantil e no 1º ano do ensino fundamental para que ocorra de fato uma transição, e não um rompimento, no processo de ensino e aprendizagem da linguagem oral e escrita.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2022-05-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/38710.30905/rde.v6i1.387Devir Educação; Bd. 6 Nr. 1 (2022): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-387Devir Educação; Vol. 6 No. 1 (2022): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-387Devir Educação; Vol. 6 Núm. 1 (2022): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-387Devir Educação; v. 6 n. 1 (2022): DEVIR EDUCAÇÃO; e-3872526-849X10.30905/rde.v6i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/387/414Copyright (c) 2022 Devir Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Bruna2023-12-31T13:52:31Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/387Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T13:52:31Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv La transición de la educación infantil a la escuela primaria:consideraciones sobre la enseñanza del lenguaje oral y escrito
A transição da educação infantil ao ensino fundamental: considerações sobre o ensino da linguagem oral e escrita
title La transición de la educación infantil a la escuela primaria:consideraciones sobre la enseñanza del lenguaje oral y escrito
spellingShingle La transición de la educación infantil a la escuela primaria:consideraciones sobre la enseñanza del lenguaje oral y escrito
Carvalho, Bruna
linguagem oral e escrita; pedagogia histórico-crítica; psicologia histórico-cultural.
oral and written language; historical-critical pedagogy; cultural-historical psychology.
lenguaje oral y escrito; pedagogía histórico-crítica; psicología histórico-cultural.
title_short La transición de la educación infantil a la escuela primaria:consideraciones sobre la enseñanza del lenguaje oral y escrito
title_full La transición de la educación infantil a la escuela primaria:consideraciones sobre la enseñanza del lenguaje oral y escrito
title_fullStr La transición de la educación infantil a la escuela primaria:consideraciones sobre la enseñanza del lenguaje oral y escrito
title_full_unstemmed La transición de la educación infantil a la escuela primaria:consideraciones sobre la enseñanza del lenguaje oral y escrito
title_sort La transición de la educación infantil a la escuela primaria:consideraciones sobre la enseñanza del lenguaje oral y escrito
author Carvalho, Bruna
author_facet Carvalho, Bruna
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Bruna
dc.subject.por.fl_str_mv linguagem oral e escrita; pedagogia histórico-crítica; psicologia histórico-cultural.
oral and written language; historical-critical pedagogy; cultural-historical psychology.
lenguaje oral y escrito; pedagogía histórico-crítica; psicología histórico-cultural.
topic linguagem oral e escrita; pedagogia histórico-crítica; psicologia histórico-cultural.
oral and written language; historical-critical pedagogy; cultural-historical psychology.
lenguaje oral y escrito; pedagogía histórico-crítica; psicología histórico-cultural.
description In this article, our focus is on the transition from kindergarten to elementary school. We aim to make considerations about the teaching of oral and written language in early childhood education and in the 1st year of elementary school, aiming to ensure a continuity of the teaching and learning process. Therefore, we adopted the following procedures: explanation of the concept of activity and main characteristics of the periodization of human development in cultural-historical psychology, in particular, the development of children from 4 to 6 years old; finally, we make some considerations about the organization of teaching in the last year of early childhood education and in the 1st year of elementary school so that a transition actually occurs, and not a disruption, in the teaching and learning process of oral and written language.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/387
10.30905/rde.v6i1.387
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/387
identifier_str_mv 10.30905/rde.v6i1.387
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/387/414
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Devir Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Devir Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; Bd. 6 Nr. 1 (2022): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-387
Devir Educação; Vol. 6 No. 1 (2022): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-387
Devir Educação; Vol. 6 Núm. 1 (2022): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-387
Devir Educação; v. 6 n. 1 (2022): DEVIR EDUCAÇÃO; e-387
2526-849X
10.30905/rde.v6i1
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053375085281280