Cinema e educação: o velho, o novo e outros territórios na formação docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/156 |
Resumo: | The work shares reflections on cinema experiences by teachers in training with the public of a long-term institution for the elderly in São João del-Rei/MG. We developed three analyzes: the rhythmic-productive contrast of the teacher-child-old relationship; the encounter with old age as an experience of strangeness and acceptance; and the place of the imagination in different phases of life. We observe that the formation of teachers in asylum space, intensified by cinema as an aesthetic experience, displaces teaching, cinema and the experience of the “old” in the midst of contemporary discourses of pedagogical innovation. |
id |
UFLA-6_65fe8670642e819043b30ff6355f1d69 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/156 |
network_acronym_str |
UFLA-6 |
network_name_str |
Devir Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Cinema e educação: o velho, o novo e outros territórios na formação docenteCinema e educaçãoFormação docenteIntergeracionalidadeThe work shares reflections on cinema experiences by teachers in training with the public of a long-term institution for the elderly in São João del-Rei/MG. We developed three analyzes: the rhythmic-productive contrast of the teacher-child-old relationship; the encounter with old age as an experience of strangeness and acceptance; and the place of the imagination in different phases of life. We observe that the formation of teachers in asylum space, intensified by cinema as an aesthetic experience, displaces teaching, cinema and the experience of the “old” in the midst of contemporary discourses of pedagogical innovation.O trabalho compartilha reflexões sobre experiências de cinema realizadas por professores em formação com o público de uma instituição de longa permanência para idosos em São João del-Rei/MG. Desenvolvemos três recortes de análises: o contraste rítmico-produtivo da relação professor-criança-velho; o encontro com a velhice como experiência de estranheza e acolhimento; e o lugar da imaginação em diferentes fases da vida. Observamos que a formação de professores no espaço asilar, intensificada pelo cinema como experiência estética, desloca o fazer docente, o cinema e a experiência do “velho” em meio aos discursos contemporâneos de inovação pedagógica.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2019-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/15610.30905/ded.v3i2.156Devir Educação; Bd. 3 Nr. 2 (2019): DEVIR EDUCAÇÃO; 156-170Devir Educação; Vol. 3 No. 2 (2019): DEVIR EDUCAÇÃO; 156-170Devir Educação; Vol. 3 Núm. 2 (2019): DEVIR EDUCAÇÃO; 156-170Devir Educação; v. 3 n. 2 (2019): DEVIR EDUCAÇÃO; 156-1702526-849X10.30905/ded.v3i2reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/156/103Copyright (c) 2019 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOmelczuk, Fernanda2023-12-31T14:02:11Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/156Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T14:02:11Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cinema e educação: o velho, o novo e outros territórios na formação docente |
title |
Cinema e educação: o velho, o novo e outros territórios na formação docente |
spellingShingle |
Cinema e educação: o velho, o novo e outros territórios na formação docente Omelczuk, Fernanda Cinema e educação Formação docente Intergeracionalidade |
title_short |
Cinema e educação: o velho, o novo e outros territórios na formação docente |
title_full |
Cinema e educação: o velho, o novo e outros territórios na formação docente |
title_fullStr |
Cinema e educação: o velho, o novo e outros territórios na formação docente |
title_full_unstemmed |
Cinema e educação: o velho, o novo e outros territórios na formação docente |
title_sort |
Cinema e educação: o velho, o novo e outros territórios na formação docente |
author |
Omelczuk, Fernanda |
author_facet |
Omelczuk, Fernanda |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Omelczuk, Fernanda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema e educação Formação docente Intergeracionalidade |
topic |
Cinema e educação Formação docente Intergeracionalidade |
description |
The work shares reflections on cinema experiences by teachers in training with the public of a long-term institution for the elderly in São João del-Rei/MG. We developed three analyzes: the rhythmic-productive contrast of the teacher-child-old relationship; the encounter with old age as an experience of strangeness and acceptance; and the place of the imagination in different phases of life. We observe that the formation of teachers in asylum space, intensified by cinema as an aesthetic experience, displaces teaching, cinema and the experience of the “old” in the midst of contemporary discourses of pedagogical innovation. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/156 10.30905/ded.v3i2.156 |
url |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/156 |
identifier_str_mv |
10.30905/ded.v3i2.156 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/156/103 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Devir Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Devir Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação; Bd. 3 Nr. 2 (2019): DEVIR EDUCAÇÃO; 156-170 Devir Educação; Vol. 3 No. 2 (2019): DEVIR EDUCAÇÃO; 156-170 Devir Educação; Vol. 3 Núm. 2 (2019): DEVIR EDUCAÇÃO; 156-170 Devir Educação; v. 3 n. 2 (2019): DEVIR EDUCAÇÃO; 156-170 2526-849X 10.30905/ded.v3i2 reponame:Devir Educação instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Devir Educação |
collection |
Devir Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com|| |
_version_ |
1797053374544216064 |