A formação do pedagogo para o ensino da matemática: avanços, desafios e perspectivas:
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/327 |
Resumo: | This article intends to work on the training of pedagogues for the Math Education, in which we will discuss the context where this training is taking place, the changes alleged, the challenges, developments and perspectives. The participants of the research were pedagogues who work in the teaching of basic education, and who had initial formation at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN). We present the changes perceived by the training institution in the period from 2008 to 2020, dialoguing with the speech of these professionals, institutional data and the changes in legislation. We expect that our analyses will help in the reflection for the training of pedagogues/teachers who teach mathematics. |
id |
UFLA-6_68949899c45a9a0daccb50eecc8509cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/327 |
network_acronym_str |
UFLA-6 |
network_name_str |
Devir Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
A formação do pedagogo para o ensino da matemática: avanços, desafios e perspectivas: Ensino da matemática; Formação de professores; Pedagogia.This article intends to work on the training of pedagogues for the Math Education, in which we will discuss the context where this training is taking place, the changes alleged, the challenges, developments and perspectives. The participants of the research were pedagogues who work in the teaching of basic education, and who had initial formation at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN). We present the changes perceived by the training institution in the period from 2008 to 2020, dialoguing with the speech of these professionals, institutional data and the changes in legislation. We expect that our analyses will help in the reflection for the training of pedagogues/teachers who teach mathematics.Esse artigo intenciona trabalhar a formação de pedagogas para o ensino da matemática, no qual discorreremos sobre o contexto em que está se dando essa formação, as mudanças percebidas, os desafios, avanços e perspectivas. Os participantes da pesquisa foram pedagogas que atuam na docência da educação básica, e que tiveram formação inicial da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Trazemos as mudanças percebidas pela instituição formadora no período de 2008 a 2020, dialogando com o discurso dessas profissionais, dados institucionais e as alterações da legislação. Esperamos que nossas análises auxiliem na reflexão para a formação das pedagogas/professoras que ensinam matemática. EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2021-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/32710.30905/rde.v5i1.327Devir Educação; Bd. 5 Nr. 1 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 4-23Devir Educação; Vol. 5 No. 1 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 4-23Devir Educação; Vol. 5 Núm. 1 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 4-23Devir Educação; v. 5 n. 1 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 4-232526-849X10.30905/rde.v5i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/327/180https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/327/187Copyright (c) 2021 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess Antunes Medeiros de Oliveira, Mariana dos Reis Gusmão Andrade, Erika2023-12-31T13:57:01Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/327Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T13:57:01Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A formação do pedagogo para o ensino da matemática: avanços, desafios e perspectivas: |
title |
A formação do pedagogo para o ensino da matemática: avanços, desafios e perspectivas: |
spellingShingle |
A formação do pedagogo para o ensino da matemática: avanços, desafios e perspectivas: Antunes Medeiros de Oliveira, Mariana Ensino da matemática; Formação de professores; Pedagogia. |
title_short |
A formação do pedagogo para o ensino da matemática: avanços, desafios e perspectivas: |
title_full |
A formação do pedagogo para o ensino da matemática: avanços, desafios e perspectivas: |
title_fullStr |
A formação do pedagogo para o ensino da matemática: avanços, desafios e perspectivas: |
title_full_unstemmed |
A formação do pedagogo para o ensino da matemática: avanços, desafios e perspectivas: |
title_sort |
A formação do pedagogo para o ensino da matemática: avanços, desafios e perspectivas: |
author |
Antunes Medeiros de Oliveira, Mariana |
author_facet |
Antunes Medeiros de Oliveira, Mariana dos Reis Gusmão Andrade, Erika |
author_role |
author |
author2 |
dos Reis Gusmão Andrade, Erika |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Antunes Medeiros de Oliveira, Mariana dos Reis Gusmão Andrade, Erika |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino da matemática; Formação de professores; Pedagogia. |
topic |
Ensino da matemática; Formação de professores; Pedagogia. |
description |
This article intends to work on the training of pedagogues for the Math Education, in which we will discuss the context where this training is taking place, the changes alleged, the challenges, developments and perspectives. The participants of the research were pedagogues who work in the teaching of basic education, and who had initial formation at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN). We present the changes perceived by the training institution in the period from 2008 to 2020, dialoguing with the speech of these professionals, institutional data and the changes in legislation. We expect that our analyses will help in the reflection for the training of pedagogues/teachers who teach mathematics. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/327 10.30905/rde.v5i1.327 |
url |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/327 |
identifier_str_mv |
10.30905/rde.v5i1.327 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/327/180 https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/327/187 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Devir Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Devir Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação; Bd. 5 Nr. 1 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 4-23 Devir Educação; Vol. 5 No. 1 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 4-23 Devir Educação; Vol. 5 Núm. 1 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 4-23 Devir Educação; v. 5 n. 1 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 4-23 2526-849X 10.30905/rde.v5i1 reponame:Devir Educação instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Devir Educação |
collection |
Devir Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com|| |
_version_ |
1797053375037046784 |