Marcas da cultura profissional na formação de professores: análise no contexto de um curso de pedagogia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/142 |
Resumo: | This article focuses on research with eight graduates from a Pedagogy course about their vision on the marks of professional culture in teacher education. The scope of the work is to analyze the elements and / or contexts of the course that favor the approximation between students and the profession. The theoretical framework is based on Shulman (2005), regarding the three dimensions of professional pedagogical marks: to think, to perform and to act with integrity; in dialogue with Gatti et al (2016) and its references for teacher education: professional knowledge, professional practice and professional engagement. Methodologically, the CPP of the course was analyzed and eight new graduates were interviewed. The analysis considered: i- the strength / weakness of the disciplines; ii- the coexistence with teacher trainers and their practices; iii- the place that the teaching practices occupy. The findings suggest that the course favors the dimensions of the knowledge and of the teaching performance, only tangentiating the dimension of acting with integrity. |
id |
UFLA-6_7b4bf5b72612fa91787d28e271f2f04a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/142 |
network_acronym_str |
UFLA-6 |
network_name_str |
Devir Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Marcas da cultura profissional na formação de professores: análise no contexto de um curso de pedagogiaCultura profissional docenteFormação de professoresCurso de PedagogiaThis article focuses on research with eight graduates from a Pedagogy course about their vision on the marks of professional culture in teacher education. The scope of the work is to analyze the elements and / or contexts of the course that favor the approximation between students and the profession. The theoretical framework is based on Shulman (2005), regarding the three dimensions of professional pedagogical marks: to think, to perform and to act with integrity; in dialogue with Gatti et al (2016) and its references for teacher education: professional knowledge, professional practice and professional engagement. Methodologically, the CPP of the course was analyzed and eight new graduates were interviewed. The analysis considered: i- the strength / weakness of the disciplines; ii- the coexistence with teacher trainers and their practices; iii- the place that the teaching practices occupy. The findings suggest that the course favors the dimensions of the knowledge and of the teaching performance, only tangentiating the dimension of acting with integrity.Neste artigo focaliza-se pesquisa com oito egressos de um curso de Pedagogia sobre sua visão acerca das marcas da cultura profissional na formação docente. O escopo do trabalho está em analisar os elementos e/ou contextos do curso que favorecem a aproximação entre os estudantes e a profissão. O quadro teórico baseia-se em Shulman (2005), no tocante às três dimensões das marcas pedagógicas profissionais: pensar, atuar e agir com integridade; em diálogo com Gatti et al (2016) e os seus referentes para a formação docente: conhecimento profissional, prática profissional e engajamento profissional. Metodologicamente, foi analisado o PPC do curso e entrevistados oito recém-egressos. A análise considerou: i- a força/fraqueza das disciplinas; ii- a convivência com professores formadores e suas práticas; iii- o lugar das práticas de ensino. Os achados sugerem que o curso favorece as dimensões do saber e do atuar docente, apenas tangenciando a dimensão do agir com integridade.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2020-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/14210.30905/ded.v4i1.142Devir Educação; Bd. 4 Nr. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 47-76Devir Educação; Vol. 4 No. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 47-76Devir Educação; Vol. 4 Núm. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 47-76Devir Educação; v. 4 n. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 47-762526-849X10.30905/ded.v4i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/142/106Copyright (c) 2020 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRaychtock, SabrynaCruz, Giseli Barreto2023-12-31T14:01:50Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/142Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T14:01:50Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Marcas da cultura profissional na formação de professores: análise no contexto de um curso de pedagogia |
title |
Marcas da cultura profissional na formação de professores: análise no contexto de um curso de pedagogia |
spellingShingle |
Marcas da cultura profissional na formação de professores: análise no contexto de um curso de pedagogia Raychtock, Sabryna Cultura profissional docente Formação de professores Curso de Pedagogia |
title_short |
Marcas da cultura profissional na formação de professores: análise no contexto de um curso de pedagogia |
title_full |
Marcas da cultura profissional na formação de professores: análise no contexto de um curso de pedagogia |
title_fullStr |
Marcas da cultura profissional na formação de professores: análise no contexto de um curso de pedagogia |
title_full_unstemmed |
Marcas da cultura profissional na formação de professores: análise no contexto de um curso de pedagogia |
title_sort |
Marcas da cultura profissional na formação de professores: análise no contexto de um curso de pedagogia |
author |
Raychtock, Sabryna |
author_facet |
Raychtock, Sabryna Cruz, Giseli Barreto |
author_role |
author |
author2 |
Cruz, Giseli Barreto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Raychtock, Sabryna Cruz, Giseli Barreto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cultura profissional docente Formação de professores Curso de Pedagogia |
topic |
Cultura profissional docente Formação de professores Curso de Pedagogia |
description |
This article focuses on research with eight graduates from a Pedagogy course about their vision on the marks of professional culture in teacher education. The scope of the work is to analyze the elements and / or contexts of the course that favor the approximation between students and the profession. The theoretical framework is based on Shulman (2005), regarding the three dimensions of professional pedagogical marks: to think, to perform and to act with integrity; in dialogue with Gatti et al (2016) and its references for teacher education: professional knowledge, professional practice and professional engagement. Methodologically, the CPP of the course was analyzed and eight new graduates were interviewed. The analysis considered: i- the strength / weakness of the disciplines; ii- the coexistence with teacher trainers and their practices; iii- the place that the teaching practices occupy. The findings suggest that the course favors the dimensions of the knowledge and of the teaching performance, only tangentiating the dimension of acting with integrity. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/142 10.30905/ded.v4i1.142 |
url |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/142 |
identifier_str_mv |
10.30905/ded.v4i1.142 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/142/106 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Devir Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Devir Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação; Bd. 4 Nr. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 47-76 Devir Educação; Vol. 4 No. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 47-76 Devir Educação; Vol. 4 Núm. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 47-76 Devir Educação; v. 4 n. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 47-76 2526-849X 10.30905/ded.v4i1 reponame:Devir Educação instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Devir Educação |
collection |
Devir Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com|| |
_version_ |
1797053374533730304 |