Supervisão escolar: histórico, função e estado do conhecimento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Adrielen Larissa Zamboni Correia
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Claudia Maria Petchak Zanlorenzi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/538
Resumo: The present work aims to present a study that was done to verify the scientific production about the school supervision and what the most discussed topics are in theses and dissertations about the referred subject. To achieve this, a bibliographic research was done, based on the State of Knowledge, in the database of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (in Portuguese IBICT) using the term “school supervision” as a descriptor to, subsequently, proceed an analysis, as well as to establish the found-out results.Moreover, another aim of this study was to analyse, verify and categorize about the school supervision in other theses and dissertations, and to present which are the outstanding issues. Therefore, the conclusion is that a few researches really discuss about the school supervision subject, even though many places still use this nomenclature, and a small number of them considering educational policies, datum that points the paramount necessity of discussion about the role of this professional as a participant of the school management.
id UFLA-6_8a2dd61443f219712f897e1a50e2df54
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/538
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling Supervisão escolar: histórico, função e estado do conhecimentoSupervisão Escolar. Estado do Conhecimento. Função do Supervisor.The present work aims to present a study that was done to verify the scientific production about the school supervision and what the most discussed topics are in theses and dissertations about the referred subject. To achieve this, a bibliographic research was done, based on the State of Knowledge, in the database of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (in Portuguese IBICT) using the term “school supervision” as a descriptor to, subsequently, proceed an analysis, as well as to establish the found-out results.Moreover, another aim of this study was to analyse, verify and categorize about the school supervision in other theses and dissertations, and to present which are the outstanding issues. Therefore, the conclusion is that a few researches really discuss about the school supervision subject, even though many places still use this nomenclature, and a small number of them considering educational policies, datum that points the paramount necessity of discussion about the role of this professional as a participant of the school management.El presente trabajo tiene como finalidad presentar un estudio que tuvo como objetivo verificar la producción científica que trata sobre la supervisión escolar y cuáles son los temas más discutidos en tesis y disertaciones, referentes a la misma. Para ello, se realizó una investigación bibliográfica, del tipo Estado del Conocimiento, en la base de datos del Instituto Brasileño de Información en Ciencia y Tecnología (IBICT), utilizando el término "supervisión escolar" como descriptor, a fin de proceder con el análisis, así como la forma de tematizar los resultados encontrados. El objetivo de este estudio fue verificar, analizar, categorizar sobre la supervisión escolar en las tesis y disertaciones encontradas y presentar cuáles son los temas destacados. Se concluye que pocos estudios abordan el tema de la supervisión, a pesar de que esta nomenclatura todavía se utiliza en muchas regiones, y en menor número debido al sesgo de las políticas educativas, ya que apunta a la necesidad urgente de discusiones sobre el papel de este profesional como participante de la gestión escolar.O presente trabalho tem por finalidade apresentar um estudo que teve por objetivo verificar a produção científica que trata sobre a supervisão escolar e quais são as temáticas mais discutidas em teses e dissertações, referentes ao mesmo. Para tanto, foi realizada uma pesquisa bibliográfica, do tipo Estado do Conhecimento, no banco de dados do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT), utilizando como descritor o termo “supervisão escolar”, para na sequência proceder da análise, bem como tematizar os resultados encontrados. Pretendeu-se com esse estudo verificar, analisar, categorizar sobre a supervisão escolar nas teses e dissertações encontradas e apresentar quais temáticas proeminentes. Conclui-se que poucas pesquisas discutem acerca da temática de supervisão, mesmo que em muitas regiões ainda se utiliza essa nomenclatura, e em um número menor pelo viés das políticas educacionais, dado que aponta a necessidade premente de discussões sobre a função desse profissional como partícipe da gestão escolar.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2022-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/53810.30905/rde.v6i1.538Devir Educação; Bd. 6 Nr. 1 (2022): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-538Devir Educação; Vol. 6 No. 1 (2022): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-538Devir Educação; Vol. 6 Núm. 1 (2022): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-538Devir Educação; v. 6 n. 1 (2022): DEVIR EDUCAÇÃO; e-5382526-849X10.30905/rde.v6i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/538/427Copyright (c) 2022 Devir Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAdrielen Larissa Zamboni CorreiaClaudia Maria Petchak Zanlorenzi2023-12-31T13:52:31Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/538Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T13:52:31Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Supervisão escolar: histórico, função e estado do conhecimento
title Supervisão escolar: histórico, função e estado do conhecimento
spellingShingle Supervisão escolar: histórico, função e estado do conhecimento
Adrielen Larissa Zamboni Correia
Supervisão Escolar. Estado do Conhecimento. Função do Supervisor.
title_short Supervisão escolar: histórico, função e estado do conhecimento
title_full Supervisão escolar: histórico, função e estado do conhecimento
title_fullStr Supervisão escolar: histórico, função e estado do conhecimento
title_full_unstemmed Supervisão escolar: histórico, função e estado do conhecimento
title_sort Supervisão escolar: histórico, função e estado do conhecimento
author Adrielen Larissa Zamboni Correia
author_facet Adrielen Larissa Zamboni Correia
Claudia Maria Petchak Zanlorenzi
author_role author
author2 Claudia Maria Petchak Zanlorenzi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Adrielen Larissa Zamboni Correia
Claudia Maria Petchak Zanlorenzi
dc.subject.por.fl_str_mv Supervisão Escolar. Estado do Conhecimento. Função do Supervisor.
topic Supervisão Escolar. Estado do Conhecimento. Função do Supervisor.
description The present work aims to present a study that was done to verify the scientific production about the school supervision and what the most discussed topics are in theses and dissertations about the referred subject. To achieve this, a bibliographic research was done, based on the State of Knowledge, in the database of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (in Portuguese IBICT) using the term “school supervision” as a descriptor to, subsequently, proceed an analysis, as well as to establish the found-out results.Moreover, another aim of this study was to analyse, verify and categorize about the school supervision in other theses and dissertations, and to present which are the outstanding issues. Therefore, the conclusion is that a few researches really discuss about the school supervision subject, even though many places still use this nomenclature, and a small number of them considering educational policies, datum that points the paramount necessity of discussion about the role of this professional as a participant of the school management.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/538
10.30905/rde.v6i1.538
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/538
identifier_str_mv 10.30905/rde.v6i1.538
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/538/427
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Devir Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Devir Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; Bd. 6 Nr. 1 (2022): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-538
Devir Educação; Vol. 6 No. 1 (2022): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-538
Devir Educação; Vol. 6 Núm. 1 (2022): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-538
Devir Educação; v. 6 n. 1 (2022): DEVIR EDUCAÇÃO; e-538
2526-849X
10.30905/rde.v6i1
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053375211110400