O Pnaic: discussões e análises a partir da formação docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Maria Betânia de Castro Nunes
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/230
Resumo: The National Pact for Literacy at the Right Age (PNAIC, acronym in Portuguese), a public policy implemented throughout Brazil in 2013, sought to contribute to the development of actions with the main objective of fully literating all children up to the age of eight. Through this study, we sought to understand what the perceptions of literacy teachers that took part of PNAIC/2014 in Mathematics have regarding the topics and the proposals presented during this training course. The theoretical framework was based on bibliographic research focused on the initial and continuing training of the literacy teacher, with an emphasis on the training of literacy teachers in Mathematics. The data collected were of a qualitative nature, coming from a semi-structured interview applied to a group of eight literacy teachers that took part of PNAIC/2014, in the municipality of Lavras - MG. From the data collection it was possible to identify that PNAIC, despite collaborating, is not enough for the training of education professionals, which requires continuous and effective training in Mathematics and that courses like the PNAIC are not, in themselves, capable of changing Education immediately, but represent an important step in a long journey.
id UFLA-6_9db8a0644943f8d7b60e7e8324b5bd75
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/230
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling O Pnaic: discussões e análises a partir da formação docentePNAIC; Teacher Training; MathematicsThe National Pact for Literacy at the Right Age (PNAIC, acronym in Portuguese), a public policy implemented throughout Brazil in 2013, sought to contribute to the development of actions with the main objective of fully literating all children up to the age of eight. Through this study, we sought to understand what the perceptions of literacy teachers that took part of PNAIC/2014 in Mathematics have regarding the topics and the proposals presented during this training course. The theoretical framework was based on bibliographic research focused on the initial and continuing training of the literacy teacher, with an emphasis on the training of literacy teachers in Mathematics. The data collected were of a qualitative nature, coming from a semi-structured interview applied to a group of eight literacy teachers that took part of PNAIC/2014, in the municipality of Lavras - MG. From the data collection it was possible to identify that PNAIC, despite collaborating, is not enough for the training of education professionals, which requires continuous and effective training in Mathematics and that courses like the PNAIC are not, in themselves, capable of changing Education immediately, but represent an important step in a long journey.O Pacto Nacional Pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC), política pública implantada em todo o país em 2013, buscou contribuir para o desenvolvimento de ações com o objetivo principal de alfabetizar plenamente todas as crianças até os oito anos de idade. Por meio do presente texto, buscou-se entender quais as percepções das professoras alfabetizadoras participantes do PNAIC/2014 em Matemática com relação aos temas abordados e as propostas de atuação em sala de aula, apresentadas durante este curso de formação. O referencial teórico fundamentou-se em pesquisa bibliográfica direcionada à formação inicial e continuada do professor alfabetizador, com ênfase na formação de professores alfabetizadores em Matemática. Os dados coletados foram de natureza qualitativa, oriundos de uma entrevista semiestruturada, aplicadas a um grupo de oito professoras alfabetizadoras, participantes do PNAIC/2014, no município de Lavras – MG. A partir da coleta de dados foi possível identificar que o PNAIC, apesar de colaborar, não é suficiente para a formação das profissionais da educação, sendo necessário formação continuada e efetiva em Matemática e que, cursos como o PNAIC não são, por si só, capazes de mudar a Educação de forma imediata, mas que representam um importante passo de uma longa caminhada.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2020-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/23010.30905/ded.v0i0.230Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 247-264Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 247-264Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 247-264Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 247-2642526-849X10.30905/ded.v0i0reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/230/139Copyright (c) 2020 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Maria Betânia de Castro Nunes2023-12-31T14:00:52Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/230Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T14:00:52Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv O Pnaic: discussões e análises a partir da formação docente
title O Pnaic: discussões e análises a partir da formação docente
spellingShingle O Pnaic: discussões e análises a partir da formação docente
Santos, Maria Betânia de Castro Nunes
PNAIC; Teacher Training; Mathematics
title_short O Pnaic: discussões e análises a partir da formação docente
title_full O Pnaic: discussões e análises a partir da formação docente
title_fullStr O Pnaic: discussões e análises a partir da formação docente
title_full_unstemmed O Pnaic: discussões e análises a partir da formação docente
title_sort O Pnaic: discussões e análises a partir da formação docente
author Santos, Maria Betânia de Castro Nunes
author_facet Santos, Maria Betânia de Castro Nunes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Maria Betânia de Castro Nunes
dc.subject.por.fl_str_mv PNAIC; Teacher Training; Mathematics
topic PNAIC; Teacher Training; Mathematics
description The National Pact for Literacy at the Right Age (PNAIC, acronym in Portuguese), a public policy implemented throughout Brazil in 2013, sought to contribute to the development of actions with the main objective of fully literating all children up to the age of eight. Through this study, we sought to understand what the perceptions of literacy teachers that took part of PNAIC/2014 in Mathematics have regarding the topics and the proposals presented during this training course. The theoretical framework was based on bibliographic research focused on the initial and continuing training of the literacy teacher, with an emphasis on the training of literacy teachers in Mathematics. The data collected were of a qualitative nature, coming from a semi-structured interview applied to a group of eight literacy teachers that took part of PNAIC/2014, in the municipality of Lavras - MG. From the data collection it was possible to identify that PNAIC, despite collaborating, is not enough for the training of education professionals, which requires continuous and effective training in Mathematics and that courses like the PNAIC are not, in themselves, capable of changing Education immediately, but represent an important step in a long journey.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/230
10.30905/ded.v0i0.230
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/230
identifier_str_mv 10.30905/ded.v0i0.230
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/230/139
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Devir Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Devir Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 247-264
Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 247-264
Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 247-264
Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 247-264
2526-849X
10.30905/ded.v0i0
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053374603984896