The training teachers and the epistemological understandings: revelations of the PNAIC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Claudecir Dos
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Maciel, Marciane Maciel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11129
Resumo: Based on a study carried out in and with the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) in a city in the state of Santa Catarina, the present article questions some issues about the imbrications between epistemological conceptions, classroom reality, and literacy processes. Based on the epistemology of Thomas Kuhn, the article emphasizes that many teachers are unaware pedagogical training techniques and methods due to unresolved epistemological understandings during his initial training (first degree).
id UNESP-15_74ceb0a3a4d3b1ee710afa518dc13c71
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11129
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The training teachers and the epistemological understandings: revelations of the PNAICLa formación docente y las (in) comprensiones pistemológicas: revelaciones del PNAICA formação docente e as (in) compreensões epistemológicas: revelações do PNAICPNAICEpistemologyTeacher trainingPNAICEpistemologiaFormación docentePNAICEpistemologiaFormação docente.Based on a study carried out in and with the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) in a city in the state of Santa Catarina, the present article questions some issues about the imbrications between epistemological conceptions, classroom reality, and literacy processes. Based on the epistemology of Thomas Kuhn, the article emphasizes that many teachers are unaware pedagogical training techniques and methods due to unresolved epistemological understandings during his initial training (first degree).A partir de un estudio realizado en el y con el Pacto Nacional por la Alfabetização en la Edad Correcta (PNAIC) en un municipio de Santa Catarina, el presente artículo problematiza algunas cuestiones acerca de las imbricações entre concepciones epistemológicas, realidad de la sala de clase y procesos de alfabetização. Fundamentado en la epistemologia de Thomas Kuhn, el artículo destaca que muchos profesores desconocen técnicas y métodos de formación pedagógica por cuenta de (in) comprensiones epistemológicas no resueltas durante su formación inicial (primera Licenciatura).A partir de um estudo realizado no e com o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) em um município de Santa Catarina, o presente artigo problematiza algumas questões acerca das imbricações entre concepções epistemológicas, realidade da sala de aula e processos de alfabetização. Fundamentado na epistemologia de Thomas Kuhn, o artigo destaca que muitos professores desconhecem técnicas e métodos de formação pedagógica por conta de (in) compreensões epistemológicas não resolvidas durante sua formação inicial (primeira Licenciatura).Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1112910.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11129Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 2071-2086Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 2071-20861982-55872446-860610.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11129/7816Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Claudecir DosMaciel, Marciane Maciel2019-01-12T20:53:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11129Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-01-12T20:53:30Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The training teachers and the epistemological understandings: revelations of the PNAIC
La formación docente y las (in) comprensiones pistemológicas: revelaciones del PNAIC
A formação docente e as (in) compreensões epistemológicas: revelações do PNAIC
title The training teachers and the epistemological understandings: revelations of the PNAIC
spellingShingle The training teachers and the epistemological understandings: revelations of the PNAIC
Santos, Claudecir Dos
PNAIC
Epistemology
Teacher training
PNAIC
Epistemologia
Formación docente
PNAIC
Epistemologia
Formação docente.
title_short The training teachers and the epistemological understandings: revelations of the PNAIC
title_full The training teachers and the epistemological understandings: revelations of the PNAIC
title_fullStr The training teachers and the epistemological understandings: revelations of the PNAIC
title_full_unstemmed The training teachers and the epistemological understandings: revelations of the PNAIC
title_sort The training teachers and the epistemological understandings: revelations of the PNAIC
author Santos, Claudecir Dos
author_facet Santos, Claudecir Dos
Maciel, Marciane Maciel
author_role author
author2 Maciel, Marciane Maciel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Claudecir Dos
Maciel, Marciane Maciel
dc.subject.por.fl_str_mv PNAIC
Epistemology
Teacher training
PNAIC
Epistemologia
Formación docente
PNAIC
Epistemologia
Formação docente.
topic PNAIC
Epistemology
Teacher training
PNAIC
Epistemologia
Formación docente
PNAIC
Epistemologia
Formação docente.
description Based on a study carried out in and with the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) in a city in the state of Santa Catarina, the present article questions some issues about the imbrications between epistemological conceptions, classroom reality, and literacy processes. Based on the epistemology of Thomas Kuhn, the article emphasizes that many teachers are unaware pedagogical training techniques and methods due to unresolved epistemological understandings during his initial training (first degree).
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11129
10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11129
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11129
identifier_str_mv 10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11129
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11129/7816
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 2071-2086
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 2071-2086
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856170401792