Postestructuralismo y teorías curriculares en Educación Física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rubens Antonio Gurgel Vieira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Russo Bonetto, Pedro Xavier, de Oliveira Borges, Clayton Cesar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/754
Resumo: In this article, we describe and bring together the theoretical-methodological framework of post-structuralist studies with the curricular area of Physical Education. Thus, we initially present post-structuralism as a set of philosophical perspectives that, among several characteristics, have connections with language studies, emphasizing the role of discourses immersed in power relations as constituents of reality, far from conceptual essentializations, transcendences epistemological and positivist structures. In a second moment, we subjected some renowned works of school Physical Education and their respective theoretical fields to post-structuralist analysis. Finally, we explain some potentialities of post-structuralism for a conception of Physical Education that is inspired by the theorization in question.
id UFLA-6_b72633271c4f6a85d65d2559e9aaabb3
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/754
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling Postestructuralismo y teorías curriculares en Educación FísicaPós-estruturalismo e teorias curriculares da Educação Física: algumas aproximaçõesEducação Física escolarEpistemologiaPós-estruturalismoSchool Physical EducationEpistemologyPost-structuralismEducación Física EscolarEpistemologíaPostestructuralismoIn this article, we describe and bring together the theoretical-methodological framework of post-structuralist studies with the curricular area of Physical Education. Thus, we initially present post-structuralism as a set of philosophical perspectives that, among several characteristics, have connections with language studies, emphasizing the role of discourses immersed in power relations as constituents of reality, far from conceptual essentializations, transcendences epistemological and positivist structures. In a second moment, we subjected some renowned works of school Physical Education and their respective theoretical fields to post-structuralist analysis. Finally, we explain some potentialities of post-structuralism for a conception of Physical Education that is inspired by the theorization in question.En este artículo describimos y acercamos el marco teórico-metodológico de los estudios postestructuralistas con el área curricular de la Educación Física. Así, presentamos inicialmente el postestructuralismo como un conjunto de perspectivas filosóficas que, entre varias características, tienen conexiones con los estudios del lenguaje, enfatizando el papel de los discursos inmersos en relaciones de poder como constituyentes de la realidad, lejos de esencializaciones conceptuales, trascendencias epistemológicas y estructuras positivistas. . En un segundo momento, sometimos a un análisis postestructuralista algunos trabajos destacados de la Educación Física escolar y sus respectivos campos teóricos. Finalmente, explicamos algunas potencialidades del postestructuralismo para una concepción de la Educación Física que se inspire en la teorización en cuestión.Neste artigo, descrevemos e aproximamos o arcabouço teórico-metodológico dos estudos pós-estruturalistas com a área curricular da Educação Física. Desse modo, apresentamos inicialmente o pós-estruturalismo como um conjunto de perspectivas filosóficas que, dentre várias características, possui conexões com os estudos da linguagem, enfatizando o papel dos discursos imersos em relações de poder como constituintes da realidade, distante de essencializações conceituais, transcendências epistemológicas e estruturas positivistas. Em um segundo momento, submetemos algumas obras consagradas da Educação Física escolar e seus respectivos campos teóricos à análise pós-estruturalista. Por fim, explicitamos algumas potencialidades do pós-estruturalismo para uma concepção de Educação Física que se inspira na teorização em questão.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2023-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/75410.30905/rde.v7i1.754Devir Educação; Bd. 7 Nr. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-754Devir Educação; Vol. 7 No. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-754Devir Educação; Vol. 7 Núm. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-754Devir Educação; v. 7 n. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-7542526-849X10.30905/rde.v7i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/754/571Copyright (c) 2023 Devir Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRubens Antonio Gurgel VieiraRusso Bonetto, Pedro Xavier de Oliveira Borges, Clayton Cesar2024-03-05T20:17:51Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/754Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2024-03-05T20:17:51Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Postestructuralismo y teorías curriculares en Educación Física
Pós-estruturalismo e teorias curriculares da Educação Física: algumas aproximações
title Postestructuralismo y teorías curriculares en Educación Física
spellingShingle Postestructuralismo y teorías curriculares en Educación Física
Rubens Antonio Gurgel Vieira
Educação Física escolar
Epistemologia
Pós-estruturalismo
School Physical Education
Epistemology
Post-structuralism
Educación Física Escolar
Epistemología
Postestructuralismo
title_short Postestructuralismo y teorías curriculares en Educación Física
title_full Postestructuralismo y teorías curriculares en Educación Física
title_fullStr Postestructuralismo y teorías curriculares en Educación Física
title_full_unstemmed Postestructuralismo y teorías curriculares en Educación Física
title_sort Postestructuralismo y teorías curriculares en Educación Física
author Rubens Antonio Gurgel Vieira
author_facet Rubens Antonio Gurgel Vieira
Russo Bonetto, Pedro Xavier
de Oliveira Borges, Clayton Cesar
author_role author
author2 Russo Bonetto, Pedro Xavier
de Oliveira Borges, Clayton Cesar
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rubens Antonio Gurgel Vieira
Russo Bonetto, Pedro Xavier
de Oliveira Borges, Clayton Cesar
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Física escolar
Epistemologia
Pós-estruturalismo
School Physical Education
Epistemology
Post-structuralism
Educación Física Escolar
Epistemología
Postestructuralismo
topic Educação Física escolar
Epistemologia
Pós-estruturalismo
School Physical Education
Epistemology
Post-structuralism
Educación Física Escolar
Epistemología
Postestructuralismo
description In this article, we describe and bring together the theoretical-methodological framework of post-structuralist studies with the curricular area of Physical Education. Thus, we initially present post-structuralism as a set of philosophical perspectives that, among several characteristics, have connections with language studies, emphasizing the role of discourses immersed in power relations as constituents of reality, far from conceptual essentializations, transcendences epistemological and positivist structures. In a second moment, we subjected some renowned works of school Physical Education and their respective theoretical fields to post-structuralist analysis. Finally, we explain some potentialities of post-structuralism for a conception of Physical Education that is inspired by the theorization in question.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/754
10.30905/rde.v7i1.754
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/754
identifier_str_mv 10.30905/rde.v7i1.754
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/754/571
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Devir Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Devir Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; Bd. 7 Nr. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-754
Devir Educação; Vol. 7 No. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-754
Devir Educação; Vol. 7 Núm. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-754
Devir Educação; v. 7 n. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-754
2526-849X
10.30905/rde.v7i1
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053375704989696