Postestructuralismo y teorías curriculares en Educación Física
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/754 |
Resumo: | In this article, we describe and bring together the theoretical-methodological framework of post-structuralist studies with the curricular area of Physical Education. Thus, we initially present post-structuralism as a set of philosophical perspectives that, among several characteristics, have connections with language studies, emphasizing the role of discourses immersed in power relations as constituents of reality, far from conceptual essentializations, transcendences epistemological and positivist structures. In a second moment, we subjected some renowned works of school Physical Education and their respective theoretical fields to post-structuralist analysis. Finally, we explain some potentialities of post-structuralism for a conception of Physical Education that is inspired by the theorization in question. |
id |
UFLA-6_b72633271c4f6a85d65d2559e9aaabb3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/754 |
network_acronym_str |
UFLA-6 |
network_name_str |
Devir Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Postestructuralismo y teorías curriculares en Educación FísicaPós-estruturalismo e teorias curriculares da Educação Física: algumas aproximaçõesEducação Física escolarEpistemologiaPós-estruturalismoSchool Physical EducationEpistemologyPost-structuralismEducación Física EscolarEpistemologíaPostestructuralismoIn this article, we describe and bring together the theoretical-methodological framework of post-structuralist studies with the curricular area of Physical Education. Thus, we initially present post-structuralism as a set of philosophical perspectives that, among several characteristics, have connections with language studies, emphasizing the role of discourses immersed in power relations as constituents of reality, far from conceptual essentializations, transcendences epistemological and positivist structures. In a second moment, we subjected some renowned works of school Physical Education and their respective theoretical fields to post-structuralist analysis. Finally, we explain some potentialities of post-structuralism for a conception of Physical Education that is inspired by the theorization in question.En este artículo describimos y acercamos el marco teórico-metodológico de los estudios postestructuralistas con el área curricular de la Educación Física. Así, presentamos inicialmente el postestructuralismo como un conjunto de perspectivas filosóficas que, entre varias características, tienen conexiones con los estudios del lenguaje, enfatizando el papel de los discursos inmersos en relaciones de poder como constituyentes de la realidad, lejos de esencializaciones conceptuales, trascendencias epistemológicas y estructuras positivistas. . En un segundo momento, sometimos a un análisis postestructuralista algunos trabajos destacados de la Educación Física escolar y sus respectivos campos teóricos. Finalmente, explicamos algunas potencialidades del postestructuralismo para una concepción de la Educación Física que se inspire en la teorización en cuestión.Neste artigo, descrevemos e aproximamos o arcabouço teórico-metodológico dos estudos pós-estruturalistas com a área curricular da Educação Física. Desse modo, apresentamos inicialmente o pós-estruturalismo como um conjunto de perspectivas filosóficas que, dentre várias características, possui conexões com os estudos da linguagem, enfatizando o papel dos discursos imersos em relações de poder como constituintes da realidade, distante de essencializações conceituais, transcendências epistemológicas e estruturas positivistas. Em um segundo momento, submetemos algumas obras consagradas da Educação Física escolar e seus respectivos campos teóricos à análise pós-estruturalista. Por fim, explicitamos algumas potencialidades do pós-estruturalismo para uma concepção de Educação Física que se inspira na teorização em questão.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2023-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/75410.30905/rde.v7i1.754Devir Educação; Bd. 7 Nr. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-754Devir Educação; Vol. 7 No. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-754Devir Educação; Vol. 7 Núm. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-754Devir Educação; v. 7 n. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-7542526-849X10.30905/rde.v7i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/754/571Copyright (c) 2023 Devir Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRubens Antonio Gurgel VieiraRusso Bonetto, Pedro Xavier de Oliveira Borges, Clayton Cesar2024-03-05T20:17:51Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/754Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2024-03-05T20:17:51Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Postestructuralismo y teorías curriculares en Educación Física Pós-estruturalismo e teorias curriculares da Educação Física: algumas aproximações |
title |
Postestructuralismo y teorías curriculares en Educación Física |
spellingShingle |
Postestructuralismo y teorías curriculares en Educación Física Rubens Antonio Gurgel Vieira Educação Física escolar Epistemologia Pós-estruturalismo School Physical Education Epistemology Post-structuralism Educación Física Escolar Epistemología Postestructuralismo |
title_short |
Postestructuralismo y teorías curriculares en Educación Física |
title_full |
Postestructuralismo y teorías curriculares en Educación Física |
title_fullStr |
Postestructuralismo y teorías curriculares en Educación Física |
title_full_unstemmed |
Postestructuralismo y teorías curriculares en Educación Física |
title_sort |
Postestructuralismo y teorías curriculares en Educación Física |
author |
Rubens Antonio Gurgel Vieira |
author_facet |
Rubens Antonio Gurgel Vieira Russo Bonetto, Pedro Xavier de Oliveira Borges, Clayton Cesar |
author_role |
author |
author2 |
Russo Bonetto, Pedro Xavier de Oliveira Borges, Clayton Cesar |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rubens Antonio Gurgel Vieira Russo Bonetto, Pedro Xavier de Oliveira Borges, Clayton Cesar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Física escolar Epistemologia Pós-estruturalismo School Physical Education Epistemology Post-structuralism Educación Física Escolar Epistemología Postestructuralismo |
topic |
Educação Física escolar Epistemologia Pós-estruturalismo School Physical Education Epistemology Post-structuralism Educación Física Escolar Epistemología Postestructuralismo |
description |
In this article, we describe and bring together the theoretical-methodological framework of post-structuralist studies with the curricular area of Physical Education. Thus, we initially present post-structuralism as a set of philosophical perspectives that, among several characteristics, have connections with language studies, emphasizing the role of discourses immersed in power relations as constituents of reality, far from conceptual essentializations, transcendences epistemological and positivist structures. In a second moment, we subjected some renowned works of school Physical Education and their respective theoretical fields to post-structuralist analysis. Finally, we explain some potentialities of post-structuralism for a conception of Physical Education that is inspired by the theorization in question. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/754 10.30905/rde.v7i1.754 |
url |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/754 |
identifier_str_mv |
10.30905/rde.v7i1.754 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/754/571 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Devir Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Devir Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação; Bd. 7 Nr. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-754 Devir Educação; Vol. 7 No. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-754 Devir Educação; Vol. 7 Núm. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-754 Devir Educação; v. 7 n. 1 (2023): DEVIR EDUCAÇÃO; e-754 2526-849X 10.30905/rde.v7i1 reponame:Devir Educação instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Devir Educação |
collection |
Devir Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com|| |
_version_ |
1797053375704989696 |