O ensino de matemática e tecnologias: ações e perspectivas de professores de matemática em tempo de pandemia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosa, Maria Cristina
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Elyton Batista dos Santos, José, da Silva Souza, Denize
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/424
Resumo: This work presents the result of a study, which aimed to find out how the actions to combat the pandemic have implied teaching mathematics teachers, especially in relation to the insertion of information and communication technologies (ICT). As methodological strategies, an online questionnaire was made available to participants through the SurveyMonkey platform, obtaining answers from 22 mathematics teachers from basic education, in the states of Sergipe, Alagoas and Bahia. As theoretical support for data analysis, the documents of national guidelines were used, aimed at regulating basic education classes in this period of remote classes, in addition to studies developed by researchers in mathematics education, which point out directions about teacher training in the context of education. insertion of ICT in educational environments. As a result, teachers show two main obstacles to be overcome in the teaching and learning processes during this period; little interaction with students, and the gap in their teacher training for the use of ICT. In view of this, as strategies to overcome these challenges, teachers point to a didactic-pedagogical reorganization, prioritizing approaches that minimize such difficulties.
id UFLA-6_fa097ca35b808c3ed7d16d72e20720b8
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/424
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling O ensino de matemática e tecnologias: ações e perspectivas de professores de matemática em tempo de pandemiaProfessores de matemáticaTICAulas remotasEnsino de MatemáticaThis work presents the result of a study, which aimed to find out how the actions to combat the pandemic have implied teaching mathematics teachers, especially in relation to the insertion of information and communication technologies (ICT). As methodological strategies, an online questionnaire was made available to participants through the SurveyMonkey platform, obtaining answers from 22 mathematics teachers from basic education, in the states of Sergipe, Alagoas and Bahia. As theoretical support for data analysis, the documents of national guidelines were used, aimed at regulating basic education classes in this period of remote classes, in addition to studies developed by researchers in mathematics education, which point out directions about teacher training in the context of education. insertion of ICT in educational environments. As a result, teachers show two main obstacles to be overcome in the teaching and learning processes during this period; little interaction with students, and the gap in their teacher training for the use of ICT. In view of this, as strategies to overcome these challenges, teachers point to a didactic-pedagogical reorganization, prioritizing approaches that minimize such difficulties.Este artículo presenta el resultado de un estudio, que tuvo como objetivo conocer cómo las acciones para combatir la pandemia han implicado en la práctica docente de los docentes de matemáticas, especialmente en relación a la inserción de tecnologías de la información y la comunicación (TIC).Como estrategias metodológicas, se puso a disposición de los participantes un cuestionario en línea a través de la plataforma SurveyMonkey, obteniendo respuestas de 22 profesores de matemáticas de educación básica en los estados de Sergipe, Alagoas y Bahía. Como soporte teórico para el análisis de datos, se utilizaron documentos de orientación nacional, orientados a regular las clases de educación básica en este período de clases a distancia, además de estudios desarrollados por investigadores en educación matemática, que apuntan a orientaciones sobre la formación docente en el contexto de inserción de TIC en entornos educativos. Como resultado, los docentes muestran dos obstáculos principales a superar en los procesos de enseñanza y aprendizaje durante este período; la poca interacción con los estudiantes y el retraso en la formación de sus profesores para el uso de las TIC. Ante esto, como estrategias para superar estos desafíos, los docentes apuntan a una reorganización didáctico-pedagógica, priorizando enfoques que minimicen tales dificultades.Este trabalho apresenta o resultado de um estudo, que teve objetivo conhecer como as ações de enfrentamento à pandemia têm implicado no exercício da docência de professores de matemática, sobretudo, em relação à inserção das tecnologias de informação e comunicação (TIC). Como estratégias metodológicas, foi elaborado um questionário online disponibilizado aos participantes por meio da plataforma SurveyMonkey, obtendo respostas de 22 professores de matemática da educação básica, nos estados de Sergipe, Alagoas e Bahia. Como apoio teórico para análise dos dados, foram utilizados os documentos de orientações nacionais, destinados a regulamentar as aulas da educação básica neste período de aulas remotas, além de estudos desenvolvidos por pesquisadores da educação matemática, que apontam direcionamentos acerca da formação docente no contexto da inserção das TIC em ambientes educacionais. Como resultados, os professores evidenciam dois principais obstáculos a serem superados nos processos de ensino e aprendizagem durante esse período; a pouca interação com os alunos, e a defasagem na sua formação docente para o uso das TIC. Em vista disso, como estratégias para superar esses desafios, os professores apontam uma reorganização didática-pedagógica, priorizando abordagens que minimizem tais dificuldades.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2021-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/42410.30905/rde.v0i0.424Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 287-302Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 287-302Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 287-302Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 287-3022526-849X10.30905/rde.v0i0reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/424/230https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/424/273Copyright (c) 2021 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRosa, Maria CristinaElyton Batista dos Santos, José da Silva Souza, Denize 2023-12-31T14:04:30Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/424Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T14:04:30Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino de matemática e tecnologias: ações e perspectivas de professores de matemática em tempo de pandemia
title O ensino de matemática e tecnologias: ações e perspectivas de professores de matemática em tempo de pandemia
spellingShingle O ensino de matemática e tecnologias: ações e perspectivas de professores de matemática em tempo de pandemia
Rosa, Maria Cristina
Professores de matemática
TIC
Aulas remotas
Ensino de Matemática
title_short O ensino de matemática e tecnologias: ações e perspectivas de professores de matemática em tempo de pandemia
title_full O ensino de matemática e tecnologias: ações e perspectivas de professores de matemática em tempo de pandemia
title_fullStr O ensino de matemática e tecnologias: ações e perspectivas de professores de matemática em tempo de pandemia
title_full_unstemmed O ensino de matemática e tecnologias: ações e perspectivas de professores de matemática em tempo de pandemia
title_sort O ensino de matemática e tecnologias: ações e perspectivas de professores de matemática em tempo de pandemia
author Rosa, Maria Cristina
author_facet Rosa, Maria Cristina
Elyton Batista dos Santos, José
da Silva Souza, Denize
author_role author
author2 Elyton Batista dos Santos, José
da Silva Souza, Denize
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosa, Maria Cristina
Elyton Batista dos Santos, José
da Silva Souza, Denize
dc.subject.por.fl_str_mv Professores de matemática
TIC
Aulas remotas
Ensino de Matemática
topic Professores de matemática
TIC
Aulas remotas
Ensino de Matemática
description This work presents the result of a study, which aimed to find out how the actions to combat the pandemic have implied teaching mathematics teachers, especially in relation to the insertion of information and communication technologies (ICT). As methodological strategies, an online questionnaire was made available to participants through the SurveyMonkey platform, obtaining answers from 22 mathematics teachers from basic education, in the states of Sergipe, Alagoas and Bahia. As theoretical support for data analysis, the documents of national guidelines were used, aimed at regulating basic education classes in this period of remote classes, in addition to studies developed by researchers in mathematics education, which point out directions about teacher training in the context of education. insertion of ICT in educational environments. As a result, teachers show two main obstacles to be overcome in the teaching and learning processes during this period; little interaction with students, and the gap in their teacher training for the use of ICT. In view of this, as strategies to overcome these challenges, teachers point to a didactic-pedagogical reorganization, prioritizing approaches that minimize such difficulties.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/424
10.30905/rde.v0i0.424
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/424
identifier_str_mv 10.30905/rde.v0i0.424
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/424/230
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/424/273
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Devir Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Devir Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 287-302
Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 287-302
Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 287-302
Devir Educação; 2021: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL; 287-302
2526-849X
10.30905/rde.v0i0
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053375121981440