Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Alexandre Filordi de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Gonçalves, Danilo da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/56697
Resumo: Political networks have been increasing the semiotization of capital in the state school system. In this context, new strategies to resist the advance of neoliberal rationalization are necessary. Based on a research carried out with male and female readers (ETHICS COMMITTEE 8369301019), given the opportunity to experience literature outside the circuit of the demand for curricular training in public schools, the objective of the article is to show the theoretical investment that conceived literature as experience as a monument of perceptions, affects and blocks of sensations. The investigative hypothesis holds that when generating experiments through the literary expression machine, the dominant semiotization escapes the control of the demands of the functional capitalistic training systems. In this case, the possibility of a nomadic insurrection in education based on literary experience is indicated, in turn, to enhance the political production of micro-revolution of desire. For that, the thoughts of Berardi, Deleuze and Guattari are gathered as a favorable condition for the analysis on screen. In the final terms, a theoretical disposition is expected to emerge from which education is an experience of breaking out of the unknown, namely, what is yet to be experienced.
id UFLA_311ee75f0600127abfe9dc2e4346675f
oai_identifier_str oai:localhost:1/56697
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo?LiteraturaEducaçãoNomadismoLiteratureEducationNomadismPolitical networks have been increasing the semiotization of capital in the state school system. In this context, new strategies to resist the advance of neoliberal rationalization are necessary. Based on a research carried out with male and female readers (ETHICS COMMITTEE 8369301019), given the opportunity to experience literature outside the circuit of the demand for curricular training in public schools, the objective of the article is to show the theoretical investment that conceived literature as experience as a monument of perceptions, affects and blocks of sensations. The investigative hypothesis holds that when generating experiments through the literary expression machine, the dominant semiotization escapes the control of the demands of the functional capitalistic training systems. In this case, the possibility of a nomadic insurrection in education based on literary experience is indicated, in turn, to enhance the political production of micro-revolution of desire. For that, the thoughts of Berardi, Deleuze and Guattari are gathered as a favorable condition for the analysis on screen. In the final terms, a theoretical disposition is expected to emerge from which education is an experience of breaking out of the unknown, namely, what is yet to be experienced.As redes políticas têm adensado a semiotização do capital no aparelho estatal escolar. Sob tal contexto, fazem-se necessárias novas estratégias de resistência ao avanço da racionalização neoliberal. A partir de uma pesquisa realizada com alunas e alunos leitores (COMITÊ DE ÉTICA 8369301019), oportunizados a experimentar a literatura fora do circuito da demanda de formação curricular nas escolas públicas, o objetivo do artigo é mostrar o investimento teórico que concebeu a literatura como experiência de monumento de perceptos, de afectos e blocos de sensações. A hipótese investigativa sustenta que ao se gerar experimentações por meio da máquina de expressão literária, a semiotização dominante escapa ao controle das demandas dos sistemas de formação capitalísticos funcionais. Nesse caso, indica-se a possibilidade de uma insurreição nômade na educação baseada na experiência literária, por sua vez, a potencializar a produção política de microrrevolução do desejo. Para tanto, os pensamentos de Berardi, Deleuze e Guattari são empalmados como condição favorável à análise em tela. Ao cabo, conta-se emergir uma disposição teórica a partir da qual a educação seja experiência de eclodir o desconhecido, a saber, aquilo que está por experimentar.2023-04-24T16:43:52Z2023-04-24T16:43:52Z2023info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCARVALHO, A. F. de; GONÇALVES, D. da S. Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo? ETD - Educação Temática Digital, [S.l.], v. 25, 2023.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/56697ETD - Educação Temática Digitalreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Alexandre Filordi deGonçalves, Danilo da Silvapor2023-05-08T13:08:46Zoai:localhost:1/56697Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:08:46Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo?
title Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo?
spellingShingle Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo?
Carvalho, Alexandre Filordi de
Literatura
Educação
Nomadismo
Literature
Education
Nomadism
title_short Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo?
title_full Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo?
title_fullStr Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo?
title_full_unstemmed Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo?
title_sort Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo?
author Carvalho, Alexandre Filordi de
author_facet Carvalho, Alexandre Filordi de
Gonçalves, Danilo da Silva
author_role author
author2 Gonçalves, Danilo da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Alexandre Filordi de
Gonçalves, Danilo da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Literatura
Educação
Nomadismo
Literature
Education
Nomadism
topic Literatura
Educação
Nomadismo
Literature
Education
Nomadism
description Political networks have been increasing the semiotization of capital in the state school system. In this context, new strategies to resist the advance of neoliberal rationalization are necessary. Based on a research carried out with male and female readers (ETHICS COMMITTEE 8369301019), given the opportunity to experience literature outside the circuit of the demand for curricular training in public schools, the objective of the article is to show the theoretical investment that conceived literature as experience as a monument of perceptions, affects and blocks of sensations. The investigative hypothesis holds that when generating experiments through the literary expression machine, the dominant semiotization escapes the control of the demands of the functional capitalistic training systems. In this case, the possibility of a nomadic insurrection in education based on literary experience is indicated, in turn, to enhance the political production of micro-revolution of desire. For that, the thoughts of Berardi, Deleuze and Guattari are gathered as a favorable condition for the analysis on screen. In the final terms, a theoretical disposition is expected to emerge from which education is an experience of breaking out of the unknown, namely, what is yet to be experienced.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-24T16:43:52Z
2023-04-24T16:43:52Z
2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CARVALHO, A. F. de; GONÇALVES, D. da S. Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo? ETD - Educação Temática Digital, [S.l.], v. 25, 2023.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/56697
identifier_str_mv CARVALHO, A. F. de; GONÇALVES, D. da S. Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo? ETD - Educação Temática Digital, [S.l.], v. 25, 2023.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/56697
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784550144778174464