Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/56697 |
Resumo: | Political networks have been increasing the semiotization of capital in the state school system. In this context, new strategies to resist the advance of neoliberal rationalization are necessary. Based on a research carried out with male and female readers (ETHICS COMMITTEE 8369301019), given the opportunity to experience literature outside the circuit of the demand for curricular training in public schools, the objective of the article is to show the theoretical investment that conceived literature as experience as a monument of perceptions, affects and blocks of sensations. The investigative hypothesis holds that when generating experiments through the literary expression machine, the dominant semiotization escapes the control of the demands of the functional capitalistic training systems. In this case, the possibility of a nomadic insurrection in education based on literary experience is indicated, in turn, to enhance the political production of micro-revolution of desire. For that, the thoughts of Berardi, Deleuze and Guattari are gathered as a favorable condition for the analysis on screen. In the final terms, a theoretical disposition is expected to emerge from which education is an experience of breaking out of the unknown, namely, what is yet to be experienced. |
id |
UFLA_311ee75f0600127abfe9dc2e4346675f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/56697 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo?LiteraturaEducaçãoNomadismoLiteratureEducationNomadismPolitical networks have been increasing the semiotization of capital in the state school system. In this context, new strategies to resist the advance of neoliberal rationalization are necessary. Based on a research carried out with male and female readers (ETHICS COMMITTEE 8369301019), given the opportunity to experience literature outside the circuit of the demand for curricular training in public schools, the objective of the article is to show the theoretical investment that conceived literature as experience as a monument of perceptions, affects and blocks of sensations. The investigative hypothesis holds that when generating experiments through the literary expression machine, the dominant semiotization escapes the control of the demands of the functional capitalistic training systems. In this case, the possibility of a nomadic insurrection in education based on literary experience is indicated, in turn, to enhance the political production of micro-revolution of desire. For that, the thoughts of Berardi, Deleuze and Guattari are gathered as a favorable condition for the analysis on screen. In the final terms, a theoretical disposition is expected to emerge from which education is an experience of breaking out of the unknown, namely, what is yet to be experienced.As redes políticas têm adensado a semiotização do capital no aparelho estatal escolar. Sob tal contexto, fazem-se necessárias novas estratégias de resistência ao avanço da racionalização neoliberal. A partir de uma pesquisa realizada com alunas e alunos leitores (COMITÊ DE ÉTICA 8369301019), oportunizados a experimentar a literatura fora do circuito da demanda de formação curricular nas escolas públicas, o objetivo do artigo é mostrar o investimento teórico que concebeu a literatura como experiência de monumento de perceptos, de afectos e blocos de sensações. A hipótese investigativa sustenta que ao se gerar experimentações por meio da máquina de expressão literária, a semiotização dominante escapa ao controle das demandas dos sistemas de formação capitalísticos funcionais. Nesse caso, indica-se a possibilidade de uma insurreição nômade na educação baseada na experiência literária, por sua vez, a potencializar a produção política de microrrevolução do desejo. Para tanto, os pensamentos de Berardi, Deleuze e Guattari são empalmados como condição favorável à análise em tela. Ao cabo, conta-se emergir uma disposição teórica a partir da qual a educação seja experiência de eclodir o desconhecido, a saber, aquilo que está por experimentar.2023-04-24T16:43:52Z2023-04-24T16:43:52Z2023info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCARVALHO, A. F. de; GONÇALVES, D. da S. Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo? ETD - Educação Temática Digital, [S.l.], v. 25, 2023.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/56697ETD - Educação Temática Digitalreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Alexandre Filordi deGonçalves, Danilo da Silvapor2023-05-08T13:08:46Zoai:localhost:1/56697Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:08:46Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo? |
title |
Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo? |
spellingShingle |
Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo? Carvalho, Alexandre Filordi de Literatura Educação Nomadismo Literature Education Nomadism |
title_short |
Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo? |
title_full |
Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo? |
title_fullStr |
Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo? |
title_full_unstemmed |
Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo? |
title_sort |
Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo? |
author |
Carvalho, Alexandre Filordi de |
author_facet |
Carvalho, Alexandre Filordi de Gonçalves, Danilo da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Danilo da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Alexandre Filordi de Gonçalves, Danilo da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literatura Educação Nomadismo Literature Education Nomadism |
topic |
Literatura Educação Nomadismo Literature Education Nomadism |
description |
Political networks have been increasing the semiotization of capital in the state school system. In this context, new strategies to resist the advance of neoliberal rationalization are necessary. Based on a research carried out with male and female readers (ETHICS COMMITTEE 8369301019), given the opportunity to experience literature outside the circuit of the demand for curricular training in public schools, the objective of the article is to show the theoretical investment that conceived literature as experience as a monument of perceptions, affects and blocks of sensations. The investigative hypothesis holds that when generating experiments through the literary expression machine, the dominant semiotization escapes the control of the demands of the functional capitalistic training systems. In this case, the possibility of a nomadic insurrection in education based on literary experience is indicated, in turn, to enhance the political production of micro-revolution of desire. For that, the thoughts of Berardi, Deleuze and Guattari are gathered as a favorable condition for the analysis on screen. In the final terms, a theoretical disposition is expected to emerge from which education is an experience of breaking out of the unknown, namely, what is yet to be experienced. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-24T16:43:52Z 2023-04-24T16:43:52Z 2023 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CARVALHO, A. F. de; GONÇALVES, D. da S. Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo? ETD - Educação Temática Digital, [S.l.], v. 25, 2023. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/56697 |
identifier_str_mv |
CARVALHO, A. F. de; GONÇALVES, D. da S. Experimentar literatura na educação: uma estratégia nômade de microrrevolução do desejo? ETD - Educação Temática Digital, [S.l.], v. 25, 2023. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/56697 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1784550144778174464 |