A poesia no ensino fundamental: uma discussão sobre as orientações da BNCC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Portolomeos, Andrea
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Botega, Simone Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46353
Resumo: This article focuses on teachers’ continuing education; in this regard, it seeks to present support for Portuguese teachers concerning poetry genre teaching in the last two years of elementary school, this is the eighth and ninth year, observing critically the orientations of new guidelines for teaching this literary genre, presented by the Common National Curricular Base (BNCC). Furthermore, the reflection also discusses loss of prestige in literature area in school context, translated either into an insufficient and contradictory official document in relation to the concepts and theories presented in it, or in the absence of formative public policies that enable a thorough understanding of the document by primary school teachers. Theoretical basis for this article includes studies by Luiz Costa Lima (2002), Wolfgang Iser (1996; 2002) and Antonio Candido (1993; 1995) that help in understanding the specificity of language and literary reading, which is absent in the document but essential in the perspective of an emancipatory teaching of literature.
id UFLA_44db0645e913a6cb14f8a8b72e2edeb1
oai_identifier_str oai:localhost:1/46353
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling A poesia no ensino fundamental: uma discussão sobre as orientações da BNCCPoetry in elementary education: a discussion on the guidelines of the BNCCPoesiaEnsino fundamentalBase Nacional Comum Curricular (BNCC)Formação continuadaPoetryElementary educationCommon National Curricular Base (CNCB)Literary theoryContinuing educationThis article focuses on teachers’ continuing education; in this regard, it seeks to present support for Portuguese teachers concerning poetry genre teaching in the last two years of elementary school, this is the eighth and ninth year, observing critically the orientations of new guidelines for teaching this literary genre, presented by the Common National Curricular Base (BNCC). Furthermore, the reflection also discusses loss of prestige in literature area in school context, translated either into an insufficient and contradictory official document in relation to the concepts and theories presented in it, or in the absence of formative public policies that enable a thorough understanding of the document by primary school teachers. Theoretical basis for this article includes studies by Luiz Costa Lima (2002), Wolfgang Iser (1996; 2002) and Antonio Candido (1993; 1995) that help in understanding the specificity of language and literary reading, which is absent in the document but essential in the perspective of an emancipatory teaching of literature.Este artigo tem como foco a formação continuada de professores e, nesse sentido, busca apresentar subsídio para o trabalho de docentes de língua portuguesa com o gênero poesia no ensino fundamental, observando criticamente as orientações das novas diretrizes para o ensino desse gênero literário, apresentadas pela Base Nacional Curricular Comum (BNCC). Como desdobramento, a reflexão discute também a perda de prestígio da área de literatura no âmbito escolar, traduzida seja num documento oficial insuficiente e contraditório no que tange aos conceitos e teorias nele apresentados, seja na ausência de políticas públicas formadoras que viabilizem uma compreensão aprofundada do documento em questão pelos docentes do ensino básico. A base teórica deste artigo conta com estudos de Luiz Costa Lima, Wolfgang Iser e Antonio Candido que auxiliam na compreensão da especificidade da linguagem e da leitura literárias, ausentes no documento e imprescindíveis na perspectiva de um ensino emancipador de literatura.Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP2021-05-24T17:48:08Z2021-05-24T17:48:08Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPORTOLOMEOS, A.; BOTEGA, S. A. A poesia no ensino fundamental: uma discussão sobre as orientações da BNCC. Revista Claraboia, Jacarezinho, n. 16, p. 291-315, jul./dez, 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46353Revista Claraboiareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPortolomeos, AndreaBotega, Simone Aparecidapor2021-11-04T11:39:53Zoai:localhost:1/46353Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2021-11-04T11:39:53Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv A poesia no ensino fundamental: uma discussão sobre as orientações da BNCC
Poetry in elementary education: a discussion on the guidelines of the BNCC
title A poesia no ensino fundamental: uma discussão sobre as orientações da BNCC
spellingShingle A poesia no ensino fundamental: uma discussão sobre as orientações da BNCC
Portolomeos, Andrea
Poesia
Ensino fundamental
Base Nacional Comum Curricular (BNCC)
Formação continuada
Poetry
Elementary education
Common National Curricular Base (CNCB)
Literary theory
Continuing education
title_short A poesia no ensino fundamental: uma discussão sobre as orientações da BNCC
title_full A poesia no ensino fundamental: uma discussão sobre as orientações da BNCC
title_fullStr A poesia no ensino fundamental: uma discussão sobre as orientações da BNCC
title_full_unstemmed A poesia no ensino fundamental: uma discussão sobre as orientações da BNCC
title_sort A poesia no ensino fundamental: uma discussão sobre as orientações da BNCC
author Portolomeos, Andrea
author_facet Portolomeos, Andrea
Botega, Simone Aparecida
author_role author
author2 Botega, Simone Aparecida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Portolomeos, Andrea
Botega, Simone Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv Poesia
Ensino fundamental
Base Nacional Comum Curricular (BNCC)
Formação continuada
Poetry
Elementary education
Common National Curricular Base (CNCB)
Literary theory
Continuing education
topic Poesia
Ensino fundamental
Base Nacional Comum Curricular (BNCC)
Formação continuada
Poetry
Elementary education
Common National Curricular Base (CNCB)
Literary theory
Continuing education
description This article focuses on teachers’ continuing education; in this regard, it seeks to present support for Portuguese teachers concerning poetry genre teaching in the last two years of elementary school, this is the eighth and ninth year, observing critically the orientations of new guidelines for teaching this literary genre, presented by the Common National Curricular Base (BNCC). Furthermore, the reflection also discusses loss of prestige in literature area in school context, translated either into an insufficient and contradictory official document in relation to the concepts and theories presented in it, or in the absence of formative public policies that enable a thorough understanding of the document by primary school teachers. Theoretical basis for this article includes studies by Luiz Costa Lima (2002), Wolfgang Iser (1996; 2002) and Antonio Candido (1993; 1995) that help in understanding the specificity of language and literary reading, which is absent in the document but essential in the perspective of an emancipatory teaching of literature.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-24T17:48:08Z
2021-05-24T17:48:08Z
2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PORTOLOMEOS, A.; BOTEGA, S. A. A poesia no ensino fundamental: uma discussão sobre as orientações da BNCC. Revista Claraboia, Jacarezinho, n. 16, p. 291-315, jul./dez, 2021.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46353
identifier_str_mv PORTOLOMEOS, A.; BOTEGA, S. A. A poesia no ensino fundamental: uma discussão sobre as orientações da BNCC. Revista Claraboia, Jacarezinho, n. 16, p. 291-315, jul./dez, 2021.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46353
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP
dc.source.none.fl_str_mv Revista Claraboia
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784550049007534080