Leitura literária e contação de histórias em meio às impressões da leitura de crianças de 4 e 5 anos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46970 |
Resumo: | The present study aims to identify the impressions that the activities of literary reading and storytelling provoke in the child, the purpose of analyzing the understanding and relationships constructed between literary reading, narrative art and affection. This is a qualitative approach research, carried out through an action research, based on the application of activities of literary reading and storytelling, with children aged 4 and 5 years, from a class of early childhood education of a school of private educational network, from a city of Campo das Vertentes, MG. The activities consisted of 3 distinct proposals: first, when the teacher tells a story to her student, second when reading the story of a book and third when a book of images read together. each reading activity, conversations were held with the children, about their impressions about the activity of literary reading and storytelling. analysis of children's statements based on the studies of Sisto (2001, 2007), (2004) on storytelling in Cosson's studies (2016), on reading literary studies by Wallon (1999) with the conception of affectivity. The initial observations indicate that reading happens from emotions, showing that children who have contact with narratives enhance imagination, creativity and the ability to discern and criticize. |
id |
UFLA_46be7f7545029f28bbc1559fb5218a05 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/46970 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Leitura literária e contação de histórias em meio às impressões da leitura de crianças de 4 e 5 anosLiterary reading and storytelling amid impressions of reading children aged 4 and 5 yearsLeitura literáriaContação de históriasCompreensão de leituraAfetividadeLiterary readingStorytellingReading comprehensionAffectionThe present study aims to identify the impressions that the activities of literary reading and storytelling provoke in the child, the purpose of analyzing the understanding and relationships constructed between literary reading, narrative art and affection. This is a qualitative approach research, carried out through an action research, based on the application of activities of literary reading and storytelling, with children aged 4 and 5 years, from a class of early childhood education of a school of private educational network, from a city of Campo das Vertentes, MG. The activities consisted of 3 distinct proposals: first, when the teacher tells a story to her student, second when reading the story of a book and third when a book of images read together. each reading activity, conversations were held with the children, about their impressions about the activity of literary reading and storytelling. analysis of children's statements based on the studies of Sisto (2001, 2007), (2004) on storytelling in Cosson's studies (2016), on reading literary studies by Wallon (1999) with the conception of affectivity. The initial observations indicate that reading happens from emotions, showing that children who have contact with narratives enhance imagination, creativity and the ability to discern and criticize.O presente estudo tem como objetivo apresentar e identificar as impressões que as atividades de leitura literária e de contação de histórias provocam na criança, com a finalidade de analisar a compreensão e as relações construídas entre a leitura literária, a arte narrativa e a afetividade. Trata-se de pesquisa de abordagem qualitativa, realizada por meio de uma pesquisa-ação, a partir da aplicação de atividades de leitura literária e de contação de histórias, com crianças de 4 e 5 anos, de uma turma da educação infantil de uma escola de rede privada de ensino, de uma cidade do Campo das Vertentes, MG. As atividades constituíram-se em 3 propostas distintas: primeiro, quando a professora conta uma história para seu aluno, segundo quando se lê a história de um livro e terceiro quando leem juntos um livro de imagens. Após cada atividade de leitura, realizou-se conversas com as crianças, a respeito das suas impressões sobre a atividade de leitura literária e de contação de histórias. Para análise das falas das crianças, embasamo-nos nos estudos de Sisto (2001, 2007), Machado (2004) sobre a contação de histórias, nos estudos de Cosson (2016) sobre leitura literária estudos de Wallon (1999) com a concepção de afetividade. As observações iniciais, indicam que a leitura acontece a partir de emoções, mostrando que as crianças que têm contato com as narrativas potencializam a imaginação, a criatividade e a capacidade de discernimento e de criticidade.Universidade Estadual de Feira de Santana2021-08-26T17:58:12Z2021-08-26T17:58:12Z2020-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBOTELHO, M. C.; GOULART, I. do C. V. Leitura literária e contação de histórias em meio às impressões da leitura de crianças de 4 e 5 anos. Revista A Cor das Letras, Feira de Santana, v. 21, n. 2, p. 99-114, mai./ago. 2020. DOI: 10.13102/cl.v21i2.5806.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46970Revista A Cor das Letrasreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBotelho, Melina CarvalhoGoulart, Ilsa do Carmo Vieirapor2023-05-08T13:08:07Zoai:localhost:1/46970Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:08:07Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Leitura literária e contação de histórias em meio às impressões da leitura de crianças de 4 e 5 anos Literary reading and storytelling amid impressions of reading children aged 4 and 5 years |
title |
Leitura literária e contação de histórias em meio às impressões da leitura de crianças de 4 e 5 anos |
spellingShingle |
Leitura literária e contação de histórias em meio às impressões da leitura de crianças de 4 e 5 anos Botelho, Melina Carvalho Leitura literária Contação de histórias Compreensão de leitura Afetividade Literary reading Storytelling Reading comprehension Affection |
title_short |
Leitura literária e contação de histórias em meio às impressões da leitura de crianças de 4 e 5 anos |
title_full |
Leitura literária e contação de histórias em meio às impressões da leitura de crianças de 4 e 5 anos |
title_fullStr |
Leitura literária e contação de histórias em meio às impressões da leitura de crianças de 4 e 5 anos |
title_full_unstemmed |
Leitura literária e contação de histórias em meio às impressões da leitura de crianças de 4 e 5 anos |
title_sort |
Leitura literária e contação de histórias em meio às impressões da leitura de crianças de 4 e 5 anos |
author |
Botelho, Melina Carvalho |
author_facet |
Botelho, Melina Carvalho Goulart, Ilsa do Carmo Vieira |
author_role |
author |
author2 |
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Botelho, Melina Carvalho Goulart, Ilsa do Carmo Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leitura literária Contação de histórias Compreensão de leitura Afetividade Literary reading Storytelling Reading comprehension Affection |
topic |
Leitura literária Contação de histórias Compreensão de leitura Afetividade Literary reading Storytelling Reading comprehension Affection |
description |
The present study aims to identify the impressions that the activities of literary reading and storytelling provoke in the child, the purpose of analyzing the understanding and relationships constructed between literary reading, narrative art and affection. This is a qualitative approach research, carried out through an action research, based on the application of activities of literary reading and storytelling, with children aged 4 and 5 years, from a class of early childhood education of a school of private educational network, from a city of Campo das Vertentes, MG. The activities consisted of 3 distinct proposals: first, when the teacher tells a story to her student, second when reading the story of a book and third when a book of images read together. each reading activity, conversations were held with the children, about their impressions about the activity of literary reading and storytelling. analysis of children's statements based on the studies of Sisto (2001, 2007), (2004) on storytelling in Cosson's studies (2016), on reading literary studies by Wallon (1999) with the conception of affectivity. The initial observations indicate that reading happens from emotions, showing that children who have contact with narratives enhance imagination, creativity and the ability to discern and criticize. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12 2021-08-26T17:58:12Z 2021-08-26T17:58:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BOTELHO, M. C.; GOULART, I. do C. V. Leitura literária e contação de histórias em meio às impressões da leitura de crianças de 4 e 5 anos. Revista A Cor das Letras, Feira de Santana, v. 21, n. 2, p. 99-114, mai./ago. 2020. DOI: 10.13102/cl.v21i2.5806. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46970 |
identifier_str_mv |
BOTELHO, M. C.; GOULART, I. do C. V. Leitura literária e contação de histórias em meio às impressões da leitura de crianças de 4 e 5 anos. Revista A Cor das Letras, Feira de Santana, v. 21, n. 2, p. 99-114, mai./ago. 2020. DOI: 10.13102/cl.v21i2.5806. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46970 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Feira de Santana |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Feira de Santana |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista A Cor das Letras reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1807835177508929536 |