Trends in researchers’ education for environmental education and education for sustainable development

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Luiz Marcelo de
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Festozo, Marina Battistetti, Andrade, Daniel Fonseca de, Thiemann, Flavia Torreão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33808
Resumo: In this paper we discuss how recent developments tied to the current neoliberization climate, such as an increased reliance on publication metrics, percolate through the process of researchers training and education, casting a shadow over hiring, funding and choice of publication venue criteria, drawing on examples from Brazil and other countries. At the same time, we present a number of movements that have sprouted in response to this perceived undue influence and may open up new avenues for the academic community that allow for more diversity while preserving the university´s role in preparing and supporting new generations of researchers. We tried also to put in evidence the consequences and the possibilities that these resistance movements can bring to the field of environmental education.
id UFLA_49ff61ee0b6352da746e334c7ab9fed6
oai_identifier_str oai:localhost:1/33808
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Trends in researchers’ education for environmental education and education for sustainable developmentTendencias en la educación de pesquisidores para la educación ambiental y la educación para el desarrollo sostenibleTendências da educação de pesquisadores em educação ambiental e educação para o desenvolvimento sustentávelPerformativityProcess and evaluation of knowledge productionEvaluation of postgraduationNew researcher’s educationPerformatividadProceso de producción del conocimiento científicoEvaluación de la producción científicaEvaluación del postgradoFormación de nuevos investigadoresPerformatividadeProcesso e avaliação da produção do conhecimento científicoAvaliação da produção científicaAvaliação da pós-graduaçãoFormação de novos pesquisadoresIn this paper we discuss how recent developments tied to the current neoliberization climate, such as an increased reliance on publication metrics, percolate through the process of researchers training and education, casting a shadow over hiring, funding and choice of publication venue criteria, drawing on examples from Brazil and other countries. At the same time, we present a number of movements that have sprouted in response to this perceived undue influence and may open up new avenues for the academic community that allow for more diversity while preserving the university´s role in preparing and supporting new generations of researchers. We tried also to put in evidence the consequences and the possibilities that these resistance movements can bring to the field of environmental education.O nosso objetivo, neste texto, é o de procurar evidenciar e colocar em circulação as possíveis relações entre as atuais tendências neoliberais que tem influenciado o processo de produção do conhecimento científico e, consequentemente, os processos de formação de futuros pesquisadores. Tomando como exemplo situações concretas que temos vivenciado no Brasil e alguns outros países, procuramos, ainda, explicitar as relações entre tais tendências e os processos de avaliação, tanto dos pesquisadores individualmente quanto dos programas de pós-graduação, lócus privilegiado de formação de novos pesquisadores. Ao mesmo tempo, procuramos evidenciar alguns movimentos de resistência que têm sido criados para responder a essas tendências, e que apontam para novas perspectivas que permitam uma maior diversidade de experiências e de processos formativos, visando garantir e preservar o papel das universidades em preparar e formar uma nova geração de pesquisadores. Ainda, buscamos evidenciar as consequências de tais tendências e as possibilidades que se abrem com os movimentos de resistência para o próprio campo de pesquisa da Educação Ambiental.2019-04-24T17:30:29Z2019-04-24T17:30:29Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCARVALHO, L. M. de et al. Trends in researchers’ education for environmental education and education for sustainable development. Revista Pesquisa em Educação Ambiental, [S.l.], v. 13, p. 61-74, 2018. Edição especial. DOI: 10.18675/2177-580X.vol13.Especial.p61-74.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33808Revista Pesquisa em Educação Ambiental (Revipea)reponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Luiz Marcelo deFestozo, Marina BattistettiAndrade, Daniel Fonseca deThiemann, Flavia Torreãoeng2019-04-24T17:30:30Zoai:localhost:1/33808Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2019-04-24T17:30:30Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Trends in researchers’ education for environmental education and education for sustainable development
Tendencias en la educación de pesquisidores para la educación ambiental y la educación para el desarrollo sostenible
Tendências da educação de pesquisadores em educação ambiental e educação para o desenvolvimento sustentável
title Trends in researchers’ education for environmental education and education for sustainable development
spellingShingle Trends in researchers’ education for environmental education and education for sustainable development
Carvalho, Luiz Marcelo de
Performativity
Process and evaluation of knowledge production
Evaluation of postgraduation
New researcher’s education
Performatividad
Proceso de producción del conocimiento científico
Evaluación de la producción científica
Evaluación del postgrado
Formación de nuevos investigadores
Performatividade
Processo e avaliação da produção do conhecimento científico
Avaliação da produção científica
Avaliação da pós-graduação
Formação de novos pesquisadores
title_short Trends in researchers’ education for environmental education and education for sustainable development
title_full Trends in researchers’ education for environmental education and education for sustainable development
title_fullStr Trends in researchers’ education for environmental education and education for sustainable development
title_full_unstemmed Trends in researchers’ education for environmental education and education for sustainable development
title_sort Trends in researchers’ education for environmental education and education for sustainable development
author Carvalho, Luiz Marcelo de
author_facet Carvalho, Luiz Marcelo de
Festozo, Marina Battistetti
Andrade, Daniel Fonseca de
Thiemann, Flavia Torreão
author_role author
author2 Festozo, Marina Battistetti
Andrade, Daniel Fonseca de
Thiemann, Flavia Torreão
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Luiz Marcelo de
Festozo, Marina Battistetti
Andrade, Daniel Fonseca de
Thiemann, Flavia Torreão
dc.subject.por.fl_str_mv Performativity
Process and evaluation of knowledge production
Evaluation of postgraduation
New researcher’s education
Performatividad
Proceso de producción del conocimiento científico
Evaluación de la producción científica
Evaluación del postgrado
Formación de nuevos investigadores
Performatividade
Processo e avaliação da produção do conhecimento científico
Avaliação da produção científica
Avaliação da pós-graduação
Formação de novos pesquisadores
topic Performativity
Process and evaluation of knowledge production
Evaluation of postgraduation
New researcher’s education
Performatividad
Proceso de producción del conocimiento científico
Evaluación de la producción científica
Evaluación del postgrado
Formación de nuevos investigadores
Performatividade
Processo e avaliação da produção do conhecimento científico
Avaliação da produção científica
Avaliação da pós-graduação
Formação de novos pesquisadores
description In this paper we discuss how recent developments tied to the current neoliberization climate, such as an increased reliance on publication metrics, percolate through the process of researchers training and education, casting a shadow over hiring, funding and choice of publication venue criteria, drawing on examples from Brazil and other countries. At the same time, we present a number of movements that have sprouted in response to this perceived undue influence and may open up new avenues for the academic community that allow for more diversity while preserving the university´s role in preparing and supporting new generations of researchers. We tried also to put in evidence the consequences and the possibilities that these resistance movements can bring to the field of environmental education.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-04-24T17:30:29Z
2019-04-24T17:30:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CARVALHO, L. M. de et al. Trends in researchers’ education for environmental education and education for sustainable development. Revista Pesquisa em Educação Ambiental, [S.l.], v. 13, p. 61-74, 2018. Edição especial. DOI: 10.18675/2177-580X.vol13.Especial.p61-74.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33808
identifier_str_mv CARVALHO, L. M. de et al. Trends in researchers’ education for environmental education and education for sustainable development. Revista Pesquisa em Educação Ambiental, [S.l.], v. 13, p. 61-74, 2018. Edição especial. DOI: 10.18675/2177-580X.vol13.Especial.p61-74.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/33808
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Revista Pesquisa em Educação Ambiental (Revipea)
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439016260009984