O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Márcia Maria
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48561
Resumo: The search for new teaching methods is not recent and the use of technologies and innovation has been effective in the educational context in recent decades. Therefore, this work aims to present a didactic sequence using the textit Software Calc, which can be used in classes for teaching statistics based on the creation and organization of data and the construction of graphics for students of Education Youth and Adults - EJA. The methodology used in this research consists of a literature review followed by the development of practical activities using textit Software Calc. The teaching and learning process of graphics is of paramount importance due to the wide variety of statistical texts that circulate in our environment. The use of the computer and textit Software Calc allows (in a more interesting way) the construction of tables as well as their graphics, thus contributing to the development of activities. This work contributes with a didactic material that represents the union of technological education associated with formal education and can contribute to the reflection and analysis of everyday statistics.
id UFLA_4cdbcf562d70c8ae279697e9b397b345
oai_identifier_str oai:localhost:1/48561
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJAEducação de Jovens e AdultosSoftware CalcSequência didáticaEstatística - EnsinoYouth and adult educationCalc SoftwareFollowing teachingStatistics - TeachingEstatísticaThe search for new teaching methods is not recent and the use of technologies and innovation has been effective in the educational context in recent decades. Therefore, this work aims to present a didactic sequence using the textit Software Calc, which can be used in classes for teaching statistics based on the creation and organization of data and the construction of graphics for students of Education Youth and Adults - EJA. The methodology used in this research consists of a literature review followed by the development of practical activities using textit Software Calc. The teaching and learning process of graphics is of paramount importance due to the wide variety of statistical texts that circulate in our environment. The use of the computer and textit Software Calc allows (in a more interesting way) the construction of tables as well as their graphics, thus contributing to the development of activities. This work contributes with a didactic material that represents the union of technological education associated with formal education and can contribute to the reflection and analysis of everyday statistics.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)A busca por novos métodos de ensino não é recente e o uso de tecnologias e inovação vem se mostrado eficiente no contexto educacional nas últimas décadas. Sendo assim, este trabalho tem por objetivo apresentar uma sequência didática utilizando o Software Calc, que pode ser utilizada nas aulas para o ensino de estatística com ênfase na obtenção e organização de dados e na construção de gráficos para alunos da Educação de Jovens e Adultos - EJA. A metodologia utilizada nesta pesquisa consiste em uma revisão bibliográfica seguida da elaboração de atividades práticas utilizando o Software Calc. O processo de ensino e aprendizagem de gráficos é de suma importância devido a grande variedade de textos estatísticos que circulam no nosso meio. O uso do computador e do Software Calc possibilita (de forma mais interessante) a construção de tabelas bem como de seus gráficos podendo assim contribuir no desenvolvimento das atividades. Este trabalho contribui com um material didático que representa a união da educação tecnológica associada ao ensino formal podendo contribuir no que diz respeito a reflexão e análise de informações estatísticas do cotidiano.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUFLAbrasilDepartamento de Ciências ExatasClaudio, Mario Henrique AndradeBarbosa, Grazielle FelicianiFreitas, Adriana XavierCardoso, Márcia Maria2021-11-26T17:55:11Z2021-11-26T17:55:11Z2021-11-262021-10-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCARDOSO, M. M. O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJA. 2021. 106 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48561porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2023-04-19T12:48:54Zoai:localhost:1/48561Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-04-19T12:48:54Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJA
title O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJA
spellingShingle O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJA
Cardoso, Márcia Maria
Educação de Jovens e Adultos
Software Calc
Sequência didática
Estatística - Ensino
Youth and adult education
Calc Software
Following teaching
Statistics - Teaching
Estatística
title_short O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJA
title_full O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJA
title_fullStr O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJA
title_full_unstemmed O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJA
title_sort O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJA
author Cardoso, Márcia Maria
author_facet Cardoso, Márcia Maria
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Claudio, Mario Henrique Andrade
Barbosa, Grazielle Feliciani
Freitas, Adriana Xavier
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Márcia Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de Jovens e Adultos
Software Calc
Sequência didática
Estatística - Ensino
Youth and adult education
Calc Software
Following teaching
Statistics - Teaching
Estatística
topic Educação de Jovens e Adultos
Software Calc
Sequência didática
Estatística - Ensino
Youth and adult education
Calc Software
Following teaching
Statistics - Teaching
Estatística
description The search for new teaching methods is not recent and the use of technologies and innovation has been effective in the educational context in recent decades. Therefore, this work aims to present a didactic sequence using the textit Software Calc, which can be used in classes for teaching statistics based on the creation and organization of data and the construction of graphics for students of Education Youth and Adults - EJA. The methodology used in this research consists of a literature review followed by the development of practical activities using textit Software Calc. The teaching and learning process of graphics is of paramount importance due to the wide variety of statistical texts that circulate in our environment. The use of the computer and textit Software Calc allows (in a more interesting way) the construction of tables as well as their graphics, thus contributing to the development of activities. This work contributes with a didactic material that represents the union of technological education associated with formal education and can contribute to the reflection and analysis of everyday statistics.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-26T17:55:11Z
2021-11-26T17:55:11Z
2021-11-26
2021-10-27
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CARDOSO, M. M. O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJA. 2021. 106 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48561
identifier_str_mv CARDOSO, M. M. O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJA. 2021. 106 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48561
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
UFLA
brasil
Departamento de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
UFLA
brasil
Departamento de Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784550163601162240