O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48561 |
Resumo: | The search for new teaching methods is not recent and the use of technologies and innovation has been effective in the educational context in recent decades. Therefore, this work aims to present a didactic sequence using the textit Software Calc, which can be used in classes for teaching statistics based on the creation and organization of data and the construction of graphics for students of Education Youth and Adults - EJA. The methodology used in this research consists of a literature review followed by the development of practical activities using textit Software Calc. The teaching and learning process of graphics is of paramount importance due to the wide variety of statistical texts that circulate in our environment. The use of the computer and textit Software Calc allows (in a more interesting way) the construction of tables as well as their graphics, thus contributing to the development of activities. This work contributes with a didactic material that represents the union of technological education associated with formal education and can contribute to the reflection and analysis of everyday statistics. |
id |
UFLA_4cdbcf562d70c8ae279697e9b397b345 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/48561 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJAEducação de Jovens e AdultosSoftware CalcSequência didáticaEstatística - EnsinoYouth and adult educationCalc SoftwareFollowing teachingStatistics - TeachingEstatísticaThe search for new teaching methods is not recent and the use of technologies and innovation has been effective in the educational context in recent decades. Therefore, this work aims to present a didactic sequence using the textit Software Calc, which can be used in classes for teaching statistics based on the creation and organization of data and the construction of graphics for students of Education Youth and Adults - EJA. The methodology used in this research consists of a literature review followed by the development of practical activities using textit Software Calc. The teaching and learning process of graphics is of paramount importance due to the wide variety of statistical texts that circulate in our environment. The use of the computer and textit Software Calc allows (in a more interesting way) the construction of tables as well as their graphics, thus contributing to the development of activities. This work contributes with a didactic material that represents the union of technological education associated with formal education and can contribute to the reflection and analysis of everyday statistics.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)A busca por novos métodos de ensino não é recente e o uso de tecnologias e inovação vem se mostrado eficiente no contexto educacional nas últimas décadas. Sendo assim, este trabalho tem por objetivo apresentar uma sequência didática utilizando o Software Calc, que pode ser utilizada nas aulas para o ensino de estatística com ênfase na obtenção e organização de dados e na construção de gráficos para alunos da Educação de Jovens e Adultos - EJA. A metodologia utilizada nesta pesquisa consiste em uma revisão bibliográfica seguida da elaboração de atividades práticas utilizando o Software Calc. O processo de ensino e aprendizagem de gráficos é de suma importância devido a grande variedade de textos estatísticos que circulam no nosso meio. O uso do computador e do Software Calc possibilita (de forma mais interessante) a construção de tabelas bem como de seus gráficos podendo assim contribuir no desenvolvimento das atividades. Este trabalho contribui com um material didático que representa a união da educação tecnológica associada ao ensino formal podendo contribuir no que diz respeito a reflexão e análise de informações estatísticas do cotidiano.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUFLAbrasilDepartamento de Ciências ExatasClaudio, Mario Henrique AndradeBarbosa, Grazielle FelicianiFreitas, Adriana XavierCardoso, Márcia Maria2021-11-26T17:55:11Z2021-11-26T17:55:11Z2021-11-262021-10-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCARDOSO, M. M. O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJA. 2021. 106 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48561porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2023-04-19T12:48:54Zoai:localhost:1/48561Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-04-19T12:48:54Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJA |
title |
O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJA |
spellingShingle |
O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJA Cardoso, Márcia Maria Educação de Jovens e Adultos Software Calc Sequência didática Estatística - Ensino Youth and adult education Calc Software Following teaching Statistics - Teaching Estatística |
title_short |
O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJA |
title_full |
O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJA |
title_fullStr |
O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJA |
title_full_unstemmed |
O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJA |
title_sort |
O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJA |
author |
Cardoso, Márcia Maria |
author_facet |
Cardoso, Márcia Maria |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Claudio, Mario Henrique Andrade Barbosa, Grazielle Feliciani Freitas, Adriana Xavier |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardoso, Márcia Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação de Jovens e Adultos Software Calc Sequência didática Estatística - Ensino Youth and adult education Calc Software Following teaching Statistics - Teaching Estatística |
topic |
Educação de Jovens e Adultos Software Calc Sequência didática Estatística - Ensino Youth and adult education Calc Software Following teaching Statistics - Teaching Estatística |
description |
The search for new teaching methods is not recent and the use of technologies and innovation has been effective in the educational context in recent decades. Therefore, this work aims to present a didactic sequence using the textit Software Calc, which can be used in classes for teaching statistics based on the creation and organization of data and the construction of graphics for students of Education Youth and Adults - EJA. The methodology used in this research consists of a literature review followed by the development of practical activities using textit Software Calc. The teaching and learning process of graphics is of paramount importance due to the wide variety of statistical texts that circulate in our environment. The use of the computer and textit Software Calc allows (in a more interesting way) the construction of tables as well as their graphics, thus contributing to the development of activities. This work contributes with a didactic material that represents the union of technological education associated with formal education and can contribute to the reflection and analysis of everyday statistics. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-26T17:55:11Z 2021-11-26T17:55:11Z 2021-11-26 2021-10-27 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CARDOSO, M. M. O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJA. 2021. 106 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48561 |
identifier_str_mv |
CARDOSO, M. M. O uso do software Calc para o ensino de gráficos estatísticos na EJA. 2021. 106 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48561 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Lavras Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional UFLA brasil Departamento de Ciências Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Lavras Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional UFLA brasil Departamento de Ciências Exatas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1807835156673724416 |