Histórico e tendências de aplicação das tecnologias no sistema educacional brasileiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/11448 |
Resumo: | This paper presents discourse analysis of critical-reflective character on the use of information and communication technologies (TIC) in the Brazilian educational system. It also identifies challenges and describes the typical profile of this in the research literature teacher. Review of literature on the subject since it allows observation of conceptual aspects, content and relevance of the production as well as the standards of construction and scientific methodologies applied in the research was conducted. The text first presents a historical overview of how TICs have been introduced in education in Brazil, describes a comparative basis and in view of the different authors and constructionist instructional aspects of TIC use, discusses the integration of technologies in TPaCK model, the importance teacher training and culminates with the presentation of the paths that have been taken to this discussion in the literature, a useful form for those who want to approach the trends on TIC the present educational scenario. |
id |
UFLA_604fbd49df4490dec7edd07d3b56f9af |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/11448 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Histórico e tendências de aplicação das tecnologias no sistema educacional brasileiroEducação mediada por tecnologiaFormação de professoresConstrucionismoInstrucionismoTPaCKTechnology-mediated educationTeacher TrainingConstructionismInstructionismThis paper presents discourse analysis of critical-reflective character on the use of information and communication technologies (TIC) in the Brazilian educational system. It also identifies challenges and describes the typical profile of this in the research literature teacher. Review of literature on the subject since it allows observation of conceptual aspects, content and relevance of the production as well as the standards of construction and scientific methodologies applied in the research was conducted. The text first presents a historical overview of how TICs have been introduced in education in Brazil, describes a comparative basis and in view of the different authors and constructionist instructional aspects of TIC use, discusses the integration of technologies in TPaCK model, the importance teacher training and culminates with the presentation of the paths that have been taken to this discussion in the literature, a useful form for those who want to approach the trends on TIC the present educational scenario.Este trabalho apresenta análise discursiva de caráter crítico-reflexivo acerca da utilização das tecnologias de informação e comunicação (TIC) no sistema educacional brasileiro. Também identifica desafios e descreve o perfil típico do professor presente na literatura pesquisada. Foi realizada revisão de bibliografia sobre o tema visto que ela permite observação de aspectos conceituais, de conteúdo e de relevância da produção, bem como os padrões da construção científica e as metodologias aplicadas nas pesquisas. O texto apresenta inicialmente uma visão histórica de como as TICs foram introduzidas na educação, no Brasil; descreve de forma comparativa e na visão de diferentes autores as vertentes instrucionista e construcionista de uso das TIC, aborda a integração das tecnologias no modelo TPaCK, a importância da formação de professores e culmina com a apresentação dos caminhos que têm sido dados a essa discussão na literatura, uma forma útil a quem deseja aproximar-se das tendências sobre as TIC no cenário educacional atual.Comunidade Virtual de Aprendizagem da Rede das Instituições Católicas de Ensino Superior (CVA-RICESU)2016-07-25T18:25:12Z2016-07-25T18:25:12Z2013-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCARDOSO, A. M.; AZEVEDO, J. de F.; MARTINS, R. X. Histórico e tendências de aplicação das tecnologias no sistema educacional brasileiro. Colabor@ - Revista Digital da CVA, Porto Alegre, v. 8, n. 30, dez. 2013.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/11448Colabor@ - Revista Digital da CVAreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLACardoso, Amanda MayraAzevedo, Juliana de FreitasMartins, Ronei Ximenesinfo:eu-repo/semantics/openAccesspor2023-05-08T13:09:42Zoai:localhost:1/11448Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:09:42Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Histórico e tendências de aplicação das tecnologias no sistema educacional brasileiro |
title |
Histórico e tendências de aplicação das tecnologias no sistema educacional brasileiro |
spellingShingle |
Histórico e tendências de aplicação das tecnologias no sistema educacional brasileiro Cardoso, Amanda Mayra Educação mediada por tecnologia Formação de professores Construcionismo Instrucionismo TPaCK Technology-mediated education Teacher Training Constructionism Instructionism |
title_short |
Histórico e tendências de aplicação das tecnologias no sistema educacional brasileiro |
title_full |
Histórico e tendências de aplicação das tecnologias no sistema educacional brasileiro |
title_fullStr |
Histórico e tendências de aplicação das tecnologias no sistema educacional brasileiro |
title_full_unstemmed |
Histórico e tendências de aplicação das tecnologias no sistema educacional brasileiro |
title_sort |
Histórico e tendências de aplicação das tecnologias no sistema educacional brasileiro |
author |
Cardoso, Amanda Mayra |
author_facet |
Cardoso, Amanda Mayra Azevedo, Juliana de Freitas Martins, Ronei Ximenes |
author_role |
author |
author2 |
Azevedo, Juliana de Freitas Martins, Ronei Ximenes |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardoso, Amanda Mayra Azevedo, Juliana de Freitas Martins, Ronei Ximenes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação mediada por tecnologia Formação de professores Construcionismo Instrucionismo TPaCK Technology-mediated education Teacher Training Constructionism Instructionism |
topic |
Educação mediada por tecnologia Formação de professores Construcionismo Instrucionismo TPaCK Technology-mediated education Teacher Training Constructionism Instructionism |
description |
This paper presents discourse analysis of critical-reflective character on the use of information and communication technologies (TIC) in the Brazilian educational system. It also identifies challenges and describes the typical profile of this in the research literature teacher. Review of literature on the subject since it allows observation of conceptual aspects, content and relevance of the production as well as the standards of construction and scientific methodologies applied in the research was conducted. The text first presents a historical overview of how TICs have been introduced in education in Brazil, describes a comparative basis and in view of the different authors and constructionist instructional aspects of TIC use, discusses the integration of technologies in TPaCK model, the importance teacher training and culminates with the presentation of the paths that have been taken to this discussion in the literature, a useful form for those who want to approach the trends on TIC the present educational scenario. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12 2016-07-25T18:25:12Z 2016-07-25T18:25:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CARDOSO, A. M.; AZEVEDO, J. de F.; MARTINS, R. X. Histórico e tendências de aplicação das tecnologias no sistema educacional brasileiro. Colabor@ - Revista Digital da CVA, Porto Alegre, v. 8, n. 30, dez. 2013. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/11448 |
identifier_str_mv |
CARDOSO, A. M.; AZEVEDO, J. de F.; MARTINS, R. X. Histórico e tendências de aplicação das tecnologias no sistema educacional brasileiro. Colabor@ - Revista Digital da CVA, Porto Alegre, v. 8, n. 30, dez. 2013. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/11448 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Comunidade Virtual de Aprendizagem da Rede das Instituições Católicas de Ensino Superior (CVA-RICESU) |
publisher.none.fl_str_mv |
Comunidade Virtual de Aprendizagem da Rede das Instituições Católicas de Ensino Superior (CVA-RICESU) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Colabor@ - Revista Digital da CVA reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439354697351168 |