O construcionismo como proposta de inovação pedagógica
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6131 |
Resumo: | The Newtonian-Cartesian paradigm presents a reductionist view of knowledge. In a paradigmatic break, constructivism emerges as a theoretical explanation stating that knowledge is constructed in the interaction of the subject with the object of study, in a dialogical relationship, with the mediation of the educator. In the present study, ‘constructionism presents itself as a proposal for pedagogical innovation’. The present research had as objective to know if the use of the educational technologies in a constructionist conception promote or not pedagogical innovation in the mathematical discipline, in a class of ninth year of the high school. We found that constructionism proposes the cognitive development of apprentices making them apt for new learning, with or without the use of educational technologies. We defend the constructionist concept as pedagogical innovation, with a focus on pedagogical practices, aiming at the construction of meaningful and functional knowledge for life. |
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O construcionismo como proposta de inovação pedagógicaEl construccionismo como propuesta de innovación pedagógicaConstructionism as a proposal for pedagogical innovationInstrucionismoConstrucionismoInovação Pedagógica.InstruccionismoConstructivismoInnovación Pedagógica.InstructionismConstructionismPedagogical Innovation.The Newtonian-Cartesian paradigm presents a reductionist view of knowledge. In a paradigmatic break, constructivism emerges as a theoretical explanation stating that knowledge is constructed in the interaction of the subject with the object of study, in a dialogical relationship, with the mediation of the educator. In the present study, ‘constructionism presents itself as a proposal for pedagogical innovation’. The present research had as objective to know if the use of the educational technologies in a constructionist conception promote or not pedagogical innovation in the mathematical discipline, in a class of ninth year of the high school. We found that constructionism proposes the cognitive development of apprentices making them apt for new learning, with or without the use of educational technologies. We defend the constructionist concept as pedagogical innovation, with a focus on pedagogical practices, aiming at the construction of meaningful and functional knowledge for life.El paradigma newtoniano-cartesiano presenta una visión reduccionista del conocimiento. En una ruptura paradigmática, el constructivismo emerge como una explicación teórica que afirma que el conocimiento se construye en la interacción del sujeto con el objeto de estudio, en una relación dialógica, con la mediación del educador. En el presente estudio, "el construccionismo se presenta como una propuesta de innovación pedagógica". La presente investigación tuvo como objetivo conocer si el uso de las tecnologías educativas en una concepción construccionista promueve o no la innovación pedagógica en la disciplina matemática, en una promoción de noveno año de secundaria. Encontramos que el construccionismo propone el desarrollo cognitivo de los aprendices haciéndolos aptos para nuevos aprendizajes, con o sin el uso de tecnologías educativas. Defendemos el concepto construccionista como innovación pedagógica, con foco en las prácticas pedagógicas, apuntando a la construcción de conocimientos significativos y funcionales para la vida.O paradigma newtoniano-cartesiano apresenta uma visão reducionista do conhecimento. Numa ruptura paradigmática o construtivismo surge como explicação teórica afirmando que o conhecimento é construído na interação do sujeito com o objeto de estudo, numa relação dialógica, com a mediação do educador. No presente estudo, ‘o construcionismo apresenta-se como proposta de inovação pedagógica’. A presente pesquisa teve como objetivo saber se o uso das tecnologias educativas numa concepção construcionista promovem ou não inovação pedagógica na disciplina matemática, numa turma de nono ano do ensino médio. Constatamos que o construcionismo propõe o desenvolvimento cognitivo dos aprendizes tornando-os aptos para novas aprendizagens, com ou sem o uso das tecnologias educativas. Defendemos a concepção construcionista como inovação pedagógica, com o foco nas práticas pedagógicas, visando a construção de conhecimento significativo e funcional para a vida.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2021-06-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionBibliográficoapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/613110.26568/2359-2087.2021.6131EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 8 (2021); 1-202359-20872359-208710.26568/educa.v8i0reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6131/4138Copyright (c) 2021 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Maria do CarmoBrazão, José Paulo Gomes2022-01-02T22:26:11Zoai:periodicos.unir.br:article/6131Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2022-01-02T22:26:11Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
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