Estudo das propriedades de funções tratadas no Ensino Médio: uma abordagem através do Cálculo Diferencial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, André Renan
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49739
Resumo: The Differential and Integral Calculus subject is known by students as a difficult subject, with a high failure rate. And this causes negative emotions in these students, providing blockages and further increasing their chance of failure. What some of them do not know is that this subject has already formed part of the basic education curriculum, being definitively excluded from the curriculum in the 1960s with the Modern Mathematics Movement. However, the absence of the curriculum does not imply a ban on studying Differential Calculus during High School. In this context, the present work proposes to approach some strategies of how the Differential Calculus can be inserted in the High School, in the study of the properties of functions. Since in the studies of functions and their properties, it is common for High School students to deal with rate of change, maximum and minimum points and also the concept of approximation. In this way, the familiarization of some ideas of Differential Calculus can help the understanding of concepts linked to the functions studied in High School, giving more meaning to the studies, avoiding a simple accumulation of formulas and the memorization of concepts. It can also help students who intend to continue in the area of Exact Sciences, as the early familiarization of concepts linked to Differential and Integral Calculus humanizes the discipline, avoiding blocks in learning.
id UFLA_64f5e1f2bdebf9628157a7405515303f
oai_identifier_str oai:localhost:1/49739
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Estudo das propriedades de funções tratadas no Ensino Médio: uma abordagem através do Cálculo DiferencialStudy of properties of functions treated in high school: an approach through differential calculusMatemática - EnsinoCálculo diferencialEnsino médio - MatemáticaFunçõesMathematics - TeachingDifferential calculusHigh school - MathematicsFunctionsMatemáticaThe Differential and Integral Calculus subject is known by students as a difficult subject, with a high failure rate. And this causes negative emotions in these students, providing blockages and further increasing their chance of failure. What some of them do not know is that this subject has already formed part of the basic education curriculum, being definitively excluded from the curriculum in the 1960s with the Modern Mathematics Movement. However, the absence of the curriculum does not imply a ban on studying Differential Calculus during High School. In this context, the present work proposes to approach some strategies of how the Differential Calculus can be inserted in the High School, in the study of the properties of functions. Since in the studies of functions and their properties, it is common for High School students to deal with rate of change, maximum and minimum points and also the concept of approximation. In this way, the familiarization of some ideas of Differential Calculus can help the understanding of concepts linked to the functions studied in High School, giving more meaning to the studies, avoiding a simple accumulation of formulas and the memorization of concepts. It can also help students who intend to continue in the area of Exact Sciences, as the early familiarization of concepts linked to Differential and Integral Calculus humanizes the discipline, avoiding blocks in learning.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)A disciplina de Cálculo Diferencial e Integral é conhecida pelos estudantes, como uma disci- plina difícil, com alta taxa de não aprovação. E isso causa emoções negativas nesses estudantes proporcionando bloqueios e aumentando ainda mais a chance de insucesso dos mesmos. O que alguns não sabem, é que esta disciplina já compôs o currículo da educação básica, sendo defini- tivamente excluída do currículo na década de 1960 com o Movimento da Matemática Moderna. No entanto, a inexistência na grade curricular não implica em uma proibição em estudar Cálculo Diferencial durante o Ensino Médio. Nesse contexto, o presente trabalho propõe abordar algu- mas estratégias de como o Cálculo Diferencial pode ser inserido no Ensino Médio, no estudo das propriedades de funções. Visto que nos estudos das funções e suas propriedades é comum aos estudantes de Ensino Médio lidar com taxa de variação, pontos de máximos e mínimos e também o conceito de aproximação. Desta forma, a familiarização de algumas ideias do Cál- culo Diferencial pode auxiliar a compreensão de conceitos vinculados às funções estudadas no Ensino Médio, dando mais significado aos estudos, evitando um simples acúmulo de fórmu- las e a memorização de conceitos. Podendo também auxiliar estudantes que pretendem seguir na área das Ciências Exatas, pois a familiarização precoce de conceitos atrelados ao Cálculo Diferencial e Integral humaniza a disciplina evitando bloqueios na aprendizagem.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Matemática em Rede NacionalUFLAbrasilDepartamento de Ciências ExatasAment, Daiane Alice HenriqueAment, Daiane Alice HenriqueFargnoli Filho, Helvecio GeovaniDalbelo, Thais MariaPereira, André Renan2022-04-12T19:41:47Z2022-04-12T19:41:47Z2022-04-122022-02-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfPEREIRA, R. A. Estudo das propriedades de funções tratadas no Ensino Médio: uma abordagem através do Cálculo Diferencial. 2022. 76 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2022.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49739porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2023-04-19T12:48:54Zoai:localhost:1/49739Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-04-19T12:48:54Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Estudo das propriedades de funções tratadas no Ensino Médio: uma abordagem através do Cálculo Diferencial
Study of properties of functions treated in high school: an approach through differential calculus
title Estudo das propriedades de funções tratadas no Ensino Médio: uma abordagem através do Cálculo Diferencial
spellingShingle Estudo das propriedades de funções tratadas no Ensino Médio: uma abordagem através do Cálculo Diferencial
Pereira, André Renan
Matemática - Ensino
Cálculo diferencial
Ensino médio - Matemática
Funções
Mathematics - Teaching
Differential calculus
High school - Mathematics
Functions
Matemática
title_short Estudo das propriedades de funções tratadas no Ensino Médio: uma abordagem através do Cálculo Diferencial
title_full Estudo das propriedades de funções tratadas no Ensino Médio: uma abordagem através do Cálculo Diferencial
title_fullStr Estudo das propriedades de funções tratadas no Ensino Médio: uma abordagem através do Cálculo Diferencial
title_full_unstemmed Estudo das propriedades de funções tratadas no Ensino Médio: uma abordagem através do Cálculo Diferencial
title_sort Estudo das propriedades de funções tratadas no Ensino Médio: uma abordagem através do Cálculo Diferencial
author Pereira, André Renan
author_facet Pereira, André Renan
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ament, Daiane Alice Henrique
Ament, Daiane Alice Henrique
Fargnoli Filho, Helvecio Geovani
Dalbelo, Thais Maria
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, André Renan
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática - Ensino
Cálculo diferencial
Ensino médio - Matemática
Funções
Mathematics - Teaching
Differential calculus
High school - Mathematics
Functions
Matemática
topic Matemática - Ensino
Cálculo diferencial
Ensino médio - Matemática
Funções
Mathematics - Teaching
Differential calculus
High school - Mathematics
Functions
Matemática
description The Differential and Integral Calculus subject is known by students as a difficult subject, with a high failure rate. And this causes negative emotions in these students, providing blockages and further increasing their chance of failure. What some of them do not know is that this subject has already formed part of the basic education curriculum, being definitively excluded from the curriculum in the 1960s with the Modern Mathematics Movement. However, the absence of the curriculum does not imply a ban on studying Differential Calculus during High School. In this context, the present work proposes to approach some strategies of how the Differential Calculus can be inserted in the High School, in the study of the properties of functions. Since in the studies of functions and their properties, it is common for High School students to deal with rate of change, maximum and minimum points and also the concept of approximation. In this way, the familiarization of some ideas of Differential Calculus can help the understanding of concepts linked to the functions studied in High School, giving more meaning to the studies, avoiding a simple accumulation of formulas and the memorization of concepts. It can also help students who intend to continue in the area of Exact Sciences, as the early familiarization of concepts linked to Differential and Integral Calculus humanizes the discipline, avoiding blocks in learning.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-12T19:41:47Z
2022-04-12T19:41:47Z
2022-04-12
2022-02-23
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PEREIRA, R. A. Estudo das propriedades de funções tratadas no Ensino Médio: uma abordagem através do Cálculo Diferencial. 2022. 76 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2022.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49739
identifier_str_mv PEREIRA, R. A. Estudo das propriedades de funções tratadas no Ensino Médio: uma abordagem através do Cálculo Diferencial. 2022. 76 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2022.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49739
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional
UFLA
brasil
Departamento de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional
UFLA
brasil
Departamento de Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835184996810752