A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lourenço, Camila Oliveira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Augusto, Luiza Helena, Alvarenga, Ingrid Marciano, Bulhões, Larissa Figueiredo Salmen Seixlack, Nascimento Junior, Antonio Fernandes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46372
Resumo: The configuration of a space that promotes quality in the teaching-learning process is allied with teachers training and this must be effectivelly worked out and discussed. In this perspective, this work aims to promote knowledge construction about zoology’s contents in the initial and continuous teachers training, dialoguing with the film "Vidas Secas" by Nelson Pereira dos Santos and other pedagogical resources, such as music, image and painting. The activity was carried out in the Natural History Museum (MHN) of the Federal University of Lavras (UFLA) with students from the Institutional Scholarship Program (PIBID-Biology), in initial formation, and with the program’s supervising teachers, in continuous teachers training. After this moment, a written evaluation was realised with the participants. The speeches were rewritten and analyzed using content analysis, derived from qualitative research. From the analysis we can see that the used resources were important for the knowledge construction about zoology. In addition, the participants identified new ways of working with the discussed subjects and contents during the activity and they realized that the film can be used as a contextualizing strategy.
id UFLA_89aa4636d5592089436b32ffd92d833d
oai_identifier_str oai:localhost:1/46372
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologiaA caatinga cantada: a teaching methodology proposal for the construction of zoology’s conceptsLa caatinga cantada: una propuesta de metodología de enseñanza para la construcción de los conceptos de la zoologíaZoologia - EnsinoRecursos pedagógicosProfessores - Formação inicial e continuadaZoology - TeachingTeacher - Initial and continuos trainingPedagogical resourcesThe configuration of a space that promotes quality in the teaching-learning process is allied with teachers training and this must be effectivelly worked out and discussed. In this perspective, this work aims to promote knowledge construction about zoology’s contents in the initial and continuous teachers training, dialoguing with the film "Vidas Secas" by Nelson Pereira dos Santos and other pedagogical resources, such as music, image and painting. The activity was carried out in the Natural History Museum (MHN) of the Federal University of Lavras (UFLA) with students from the Institutional Scholarship Program (PIBID-Biology), in initial formation, and with the program’s supervising teachers, in continuous teachers training. After this moment, a written evaluation was realised with the participants. The speeches were rewritten and analyzed using content analysis, derived from qualitative research. From the analysis we can see that the used resources were important for the knowledge construction about zoology. In addition, the participants identified new ways of working with the discussed subjects and contents during the activity and they realized that the film can be used as a contextualizing strategy.A configuração de um espaço que promova a qualidade no processo de ensino-aprendizagem está aliada a formação de professores e esta deve ser trabalhada e discutida de maneira efetiva. Nesta perspectiva, este trabalho tem por objetivo promover a construção de conhecimentos acerca dos conteúdos da zoologia na formação inicial e continuada de professores, dialogando com o filme “Vidas Secas, de Nelson Pereira dos Santos e outros recursos pedagógicos, como a música, imagem e pintura. A atividade foi realizada no Museu de História Natural (MHN), da Universidade Federal de Lavras (UFLA) com bolsistas do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID- Biologia), em formação inicial, e com as professoras supervisoras do programa, em formação contininuada. Após este momento, realizou-se uma avaliação escrita com os participantes. As falas foram reescritas e analisadas utilizando a análise de conteúdo, derivada da pesquisa qualitativa. A partir da análise pode-se perceber que os recursos utilizados foram importantes na construção de conhecimentos acerca do tema zoologia. Além disso, os participantes identificaram novas formas de trabalhar os assuntos e conteúdos discutidos durante a atividade e perceberam o filme como estratégia contextualizadora.ANAP - Associação Amigos de Natureza de Alta Paulista2021-05-25T18:45:07Z2021-05-25T18:45:07Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLOURENÇO, C. O. et al. A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologia. Fórum Ambiental da Alta Paulista, Tupã, v. 16, n. 1, p. 1-14, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.17271/1980082716120202313.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46372Periódico Eletrônico Fórum Ambiental da Alta Paulistareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLourenço, Camila OliveiraAugusto, Luiza HelenaAlvarenga, Ingrid MarcianoBulhões, Larissa Figueiredo Salmen SeixlackNascimento Junior, Antonio Fernandespor2021-05-25T18:45:21Zoai:localhost:1/46372Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2021-05-25T18:45:21Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologia
A caatinga cantada: a teaching methodology proposal for the construction of zoology’s concepts
La caatinga cantada: una propuesta de metodología de enseñanza para la construcción de los conceptos de la zoología
title A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologia
spellingShingle A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologia
Lourenço, Camila Oliveira
Zoologia - Ensino
Recursos pedagógicos
Professores - Formação inicial e continuada
Zoology - Teaching
Teacher - Initial and continuos training
Pedagogical resources
title_short A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologia
title_full A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologia
title_fullStr A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologia
title_full_unstemmed A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologia
title_sort A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologia
author Lourenço, Camila Oliveira
author_facet Lourenço, Camila Oliveira
Augusto, Luiza Helena
Alvarenga, Ingrid Marciano
Bulhões, Larissa Figueiredo Salmen Seixlack
Nascimento Junior, Antonio Fernandes
author_role author
author2 Augusto, Luiza Helena
Alvarenga, Ingrid Marciano
Bulhões, Larissa Figueiredo Salmen Seixlack
Nascimento Junior, Antonio Fernandes
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lourenço, Camila Oliveira
Augusto, Luiza Helena
Alvarenga, Ingrid Marciano
Bulhões, Larissa Figueiredo Salmen Seixlack
Nascimento Junior, Antonio Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Zoologia - Ensino
Recursos pedagógicos
Professores - Formação inicial e continuada
Zoology - Teaching
Teacher - Initial and continuos training
Pedagogical resources
topic Zoologia - Ensino
Recursos pedagógicos
Professores - Formação inicial e continuada
Zoology - Teaching
Teacher - Initial and continuos training
Pedagogical resources
description The configuration of a space that promotes quality in the teaching-learning process is allied with teachers training and this must be effectivelly worked out and discussed. In this perspective, this work aims to promote knowledge construction about zoology’s contents in the initial and continuous teachers training, dialoguing with the film "Vidas Secas" by Nelson Pereira dos Santos and other pedagogical resources, such as music, image and painting. The activity was carried out in the Natural History Museum (MHN) of the Federal University of Lavras (UFLA) with students from the Institutional Scholarship Program (PIBID-Biology), in initial formation, and with the program’s supervising teachers, in continuous teachers training. After this moment, a written evaluation was realised with the participants. The speeches were rewritten and analyzed using content analysis, derived from qualitative research. From the analysis we can see that the used resources were important for the knowledge construction about zoology. In addition, the participants identified new ways of working with the discussed subjects and contents during the activity and they realized that the film can be used as a contextualizing strategy.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2021-05-25T18:45:07Z
2021-05-25T18:45:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LOURENÇO, C. O. et al. A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologia. Fórum Ambiental da Alta Paulista, Tupã, v. 16, n. 1, p. 1-14, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.17271/1980082716120202313.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46372
identifier_str_mv LOURENÇO, C. O. et al. A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologia. Fórum Ambiental da Alta Paulista, Tupã, v. 16, n. 1, p. 1-14, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.17271/1980082716120202313.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46372
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANAP - Associação Amigos de Natureza de Alta Paulista
publisher.none.fl_str_mv ANAP - Associação Amigos de Natureza de Alta Paulista
dc.source.none.fl_str_mv Periódico Eletrônico Fórum Ambiental da Alta Paulista
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835188819918848