A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46372 |
Resumo: | The configuration of a space that promotes quality in the teaching-learning process is allied with teachers training and this must be effectivelly worked out and discussed. In this perspective, this work aims to promote knowledge construction about zoology’s contents in the initial and continuous teachers training, dialoguing with the film "Vidas Secas" by Nelson Pereira dos Santos and other pedagogical resources, such as music, image and painting. The activity was carried out in the Natural History Museum (MHN) of the Federal University of Lavras (UFLA) with students from the Institutional Scholarship Program (PIBID-Biology), in initial formation, and with the program’s supervising teachers, in continuous teachers training. After this moment, a written evaluation was realised with the participants. The speeches were rewritten and analyzed using content analysis, derived from qualitative research. From the analysis we can see that the used resources were important for the knowledge construction about zoology. In addition, the participants identified new ways of working with the discussed subjects and contents during the activity and they realized that the film can be used as a contextualizing strategy. |
id |
UFLA_89aa4636d5592089436b32ffd92d833d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/46372 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologiaA caatinga cantada: a teaching methodology proposal for the construction of zoology’s conceptsLa caatinga cantada: una propuesta de metodología de enseñanza para la construcción de los conceptos de la zoologíaZoologia - EnsinoRecursos pedagógicosProfessores - Formação inicial e continuadaZoology - TeachingTeacher - Initial and continuos trainingPedagogical resourcesThe configuration of a space that promotes quality in the teaching-learning process is allied with teachers training and this must be effectivelly worked out and discussed. In this perspective, this work aims to promote knowledge construction about zoology’s contents in the initial and continuous teachers training, dialoguing with the film "Vidas Secas" by Nelson Pereira dos Santos and other pedagogical resources, such as music, image and painting. The activity was carried out in the Natural History Museum (MHN) of the Federal University of Lavras (UFLA) with students from the Institutional Scholarship Program (PIBID-Biology), in initial formation, and with the program’s supervising teachers, in continuous teachers training. After this moment, a written evaluation was realised with the participants. The speeches were rewritten and analyzed using content analysis, derived from qualitative research. From the analysis we can see that the used resources were important for the knowledge construction about zoology. In addition, the participants identified new ways of working with the discussed subjects and contents during the activity and they realized that the film can be used as a contextualizing strategy.A configuração de um espaço que promova a qualidade no processo de ensino-aprendizagem está aliada a formação de professores e esta deve ser trabalhada e discutida de maneira efetiva. Nesta perspectiva, este trabalho tem por objetivo promover a construção de conhecimentos acerca dos conteúdos da zoologia na formação inicial e continuada de professores, dialogando com o filme “Vidas Secas, de Nelson Pereira dos Santos e outros recursos pedagógicos, como a música, imagem e pintura. A atividade foi realizada no Museu de História Natural (MHN), da Universidade Federal de Lavras (UFLA) com bolsistas do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID- Biologia), em formação inicial, e com as professoras supervisoras do programa, em formação contininuada. Após este momento, realizou-se uma avaliação escrita com os participantes. As falas foram reescritas e analisadas utilizando a análise de conteúdo, derivada da pesquisa qualitativa. A partir da análise pode-se perceber que os recursos utilizados foram importantes na construção de conhecimentos acerca do tema zoologia. Além disso, os participantes identificaram novas formas de trabalhar os assuntos e conteúdos discutidos durante a atividade e perceberam o filme como estratégia contextualizadora.ANAP - Associação Amigos de Natureza de Alta Paulista2021-05-25T18:45:07Z2021-05-25T18:45:07Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLOURENÇO, C. O. et al. A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologia. Fórum Ambiental da Alta Paulista, Tupã, v. 16, n. 1, p. 1-14, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.17271/1980082716120202313.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46372Periódico Eletrônico Fórum Ambiental da Alta Paulistareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLourenço, Camila OliveiraAugusto, Luiza HelenaAlvarenga, Ingrid MarcianoBulhões, Larissa Figueiredo Salmen SeixlackNascimento Junior, Antonio Fernandespor2021-05-25T18:45:21Zoai:localhost:1/46372Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2021-05-25T18:45:21Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologia A caatinga cantada: a teaching methodology proposal for the construction of zoology’s concepts La caatinga cantada: una propuesta de metodología de enseñanza para la construcción de los conceptos de la zoología |
title |
A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologia |
spellingShingle |
A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologia Lourenço, Camila Oliveira Zoologia - Ensino Recursos pedagógicos Professores - Formação inicial e continuada Zoology - Teaching Teacher - Initial and continuos training Pedagogical resources |
title_short |
A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologia |
title_full |
A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologia |
title_fullStr |
A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologia |
title_full_unstemmed |
A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologia |
title_sort |
A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologia |
author |
Lourenço, Camila Oliveira |
author_facet |
Lourenço, Camila Oliveira Augusto, Luiza Helena Alvarenga, Ingrid Marciano Bulhões, Larissa Figueiredo Salmen Seixlack Nascimento Junior, Antonio Fernandes |
author_role |
author |
author2 |
Augusto, Luiza Helena Alvarenga, Ingrid Marciano Bulhões, Larissa Figueiredo Salmen Seixlack Nascimento Junior, Antonio Fernandes |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lourenço, Camila Oliveira Augusto, Luiza Helena Alvarenga, Ingrid Marciano Bulhões, Larissa Figueiredo Salmen Seixlack Nascimento Junior, Antonio Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Zoologia - Ensino Recursos pedagógicos Professores - Formação inicial e continuada Zoology - Teaching Teacher - Initial and continuos training Pedagogical resources |
topic |
Zoologia - Ensino Recursos pedagógicos Professores - Formação inicial e continuada Zoology - Teaching Teacher - Initial and continuos training Pedagogical resources |
description |
The configuration of a space that promotes quality in the teaching-learning process is allied with teachers training and this must be effectivelly worked out and discussed. In this perspective, this work aims to promote knowledge construction about zoology’s contents in the initial and continuous teachers training, dialoguing with the film "Vidas Secas" by Nelson Pereira dos Santos and other pedagogical resources, such as music, image and painting. The activity was carried out in the Natural History Museum (MHN) of the Federal University of Lavras (UFLA) with students from the Institutional Scholarship Program (PIBID-Biology), in initial formation, and with the program’s supervising teachers, in continuous teachers training. After this moment, a written evaluation was realised with the participants. The speeches were rewritten and analyzed using content analysis, derived from qualitative research. From the analysis we can see that the used resources were important for the knowledge construction about zoology. In addition, the participants identified new ways of working with the discussed subjects and contents during the activity and they realized that the film can be used as a contextualizing strategy. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2021-05-25T18:45:07Z 2021-05-25T18:45:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LOURENÇO, C. O. et al. A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologia. Fórum Ambiental da Alta Paulista, Tupã, v. 16, n. 1, p. 1-14, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.17271/1980082716120202313. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46372 |
identifier_str_mv |
LOURENÇO, C. O. et al. A caatinga cantada: uma proposta de metodologia de ensino para a construção de conceitos da zoologia. Fórum Ambiental da Alta Paulista, Tupã, v. 16, n. 1, p. 1-14, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.17271/1980082716120202313. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46372 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANAP - Associação Amigos de Natureza de Alta Paulista |
publisher.none.fl_str_mv |
ANAP - Associação Amigos de Natureza de Alta Paulista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Periódico Eletrônico Fórum Ambiental da Alta Paulista reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1807835188819918848 |