Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55416 |
Resumo: | In Brazil, Decree 5626/2005 regulated the access of deaf people to education and guaranteed the presence of interpreters of Brazilian sign language (Libras) in schools, However, teachers are responsible for the achievement of teaching targets. This study aims to identify the training needs and challenges faced by teachers who teach deaf students in the regular education system. To achieve this aim, we analyzed data obtained through a questionnaire applied to 29 active teachers working with deaf students in a school in the state of Minas Gerais. The results showed that among the training needs, specific training to attend deaf students is required. Regarding the challenges faced by these teachers, we could observe: linguistic difference, communication difficulties, dependence on the interpreter, and the use of appropriate teaching strategies. Our results highlighted the importance of implementing public policies for continuous education for a better understanding of the specificities of these students, with an emphasis on more adequate teaching practices that cater for deaf students’ needs. |
id |
UFLA_901d44b95668b7f7081dad82bdc33a42 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/55416 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docenteInclusion of deaf students: teaching challenges and needsInclusión de estudiantes sordos: desafios y necessidades del maestroEducação de surdosFormação de professoresDeaf educationTeacher educationIn Brazil, Decree 5626/2005 regulated the access of deaf people to education and guaranteed the presence of interpreters of Brazilian sign language (Libras) in schools, However, teachers are responsible for the achievement of teaching targets. This study aims to identify the training needs and challenges faced by teachers who teach deaf students in the regular education system. To achieve this aim, we analyzed data obtained through a questionnaire applied to 29 active teachers working with deaf students in a school in the state of Minas Gerais. The results showed that among the training needs, specific training to attend deaf students is required. Regarding the challenges faced by these teachers, we could observe: linguistic difference, communication difficulties, dependence on the interpreter, and the use of appropriate teaching strategies. Our results highlighted the importance of implementing public policies for continuous education for a better understanding of the specificities of these students, with an emphasis on more adequate teaching practices that cater for deaf students’ needs.No Brasil, o Decreto nº5626/2005 regulamentou o acesso da pessoa surda à educação e garantiu a presença do intérprete de Libras, no ambiente escolar, entretanto a responsabilidade do ensino é do professor regente. O presente estudo, objetivou identificar as necessidades formativas e os desafios enfrentados pelo professor regente,quando se trata do ensino ao aluno Surdo que frequenta o Ensino Regular. Para tanto, analisou-se os dados obtidos, por meio de questionário aplicado a 29 docentes atuantes com aluno Surdo, em uma escola estadual de Minas Gerais. Os resultados apontaram que entre as necessidades formativas está a formação específica para o atendimentoa esses alunos. Quanto aos desafios registra-se a diferença linguística, dificuldade decomunicação, dependência do intérprete,utilização de estratégias de ensino adequadas. Percebeu-se, assim, a importância da efetivação de políticas públicas de formação continuada, para melhor conhecimento das especificidades desse aluno, com ênfase em práticas docentes mais adequadas para o atendimento ao aluno Surdo.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-11-04T19:00:31Z2022-11-04T19:00:31Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSOUZA, A. de; LIMA, F. de P. M. Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docente. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 25, p. 1-23, 2022.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55416Olhar de Professorreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Adelene deLima, Francine de Paulo Martinspor2023-05-08T13:10:56Zoai:localhost:1/55416Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:10:56Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docente Inclusion of deaf students: teaching challenges and needs Inclusión de estudiantes sordos: desafios y necessidades del maestro |
title |
Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docente |
spellingShingle |
Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docente Souza, Adelene de Educação de surdos Formação de professores Deaf education Teacher education |
title_short |
Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docente |
title_full |
Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docente |
title_fullStr |
Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docente |
title_full_unstemmed |
Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docente |
title_sort |
Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docente |
author |
Souza, Adelene de |
author_facet |
Souza, Adelene de Lima, Francine de Paulo Martins |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Francine de Paulo Martins |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Adelene de Lima, Francine de Paulo Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação de surdos Formação de professores Deaf education Teacher education |
topic |
Educação de surdos Formação de professores Deaf education Teacher education |
description |
In Brazil, Decree 5626/2005 regulated the access of deaf people to education and guaranteed the presence of interpreters of Brazilian sign language (Libras) in schools, However, teachers are responsible for the achievement of teaching targets. This study aims to identify the training needs and challenges faced by teachers who teach deaf students in the regular education system. To achieve this aim, we analyzed data obtained through a questionnaire applied to 29 active teachers working with deaf students in a school in the state of Minas Gerais. The results showed that among the training needs, specific training to attend deaf students is required. Regarding the challenges faced by these teachers, we could observe: linguistic difference, communication difficulties, dependence on the interpreter, and the use of appropriate teaching strategies. Our results highlighted the importance of implementing public policies for continuous education for a better understanding of the specificities of these students, with an emphasis on more adequate teaching practices that cater for deaf students’ needs. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-04T19:00:31Z 2022-11-04T19:00:31Z 2022 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUZA, A. de; LIMA, F. de P. M. Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docente. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 25, p. 1-23, 2022. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55416 |
identifier_str_mv |
SOUZA, A. de; LIMA, F. de P. M. Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docente. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 25, p. 1-23, 2022. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55416 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Olhar de Professor reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1807835200239960064 |