Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Adelene de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Lima, Francine de Paulo Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55416
Resumo: In Brazil, Decree 5626/2005 regulated the access of deaf people to education and guaranteed the presence of interpreters of Brazilian sign language (Libras) in schools, However, teachers are responsible for the achievement of teaching targets. This study aims to identify the training needs and challenges faced by teachers who teach deaf students in the regular education system. To achieve this aim, we analyzed data obtained through a questionnaire applied to 29 active teachers working with deaf students in a school in the state of Minas Gerais. The results showed that among the training needs, specific training to attend deaf students is required. Regarding the challenges faced by these teachers, we could observe: linguistic difference, communication difficulties, dependence on the interpreter, and the use of appropriate teaching strategies. Our results highlighted the importance of implementing public policies for continuous education for a better understanding of the specificities of these students, with an emphasis on more adequate teaching practices that cater for deaf students’ needs.
id UFLA_901d44b95668b7f7081dad82bdc33a42
oai_identifier_str oai:localhost:1/55416
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docenteInclusion of deaf students: teaching challenges and needsInclusión de estudiantes sordos: desafios y necessidades del maestroEducação de surdosFormação de professoresDeaf educationTeacher educationIn Brazil, Decree 5626/2005 regulated the access of deaf people to education and guaranteed the presence of interpreters of Brazilian sign language (Libras) in schools, However, teachers are responsible for the achievement of teaching targets. This study aims to identify the training needs and challenges faced by teachers who teach deaf students in the regular education system. To achieve this aim, we analyzed data obtained through a questionnaire applied to 29 active teachers working with deaf students in a school in the state of Minas Gerais. The results showed that among the training needs, specific training to attend deaf students is required. Regarding the challenges faced by these teachers, we could observe: linguistic difference, communication difficulties, dependence on the interpreter, and the use of appropriate teaching strategies. Our results highlighted the importance of implementing public policies for continuous education for a better understanding of the specificities of these students, with an emphasis on more adequate teaching practices that cater for deaf students’ needs.No Brasil, o Decreto nº5626/2005 regulamentou o acesso da pessoa surda à educação e garantiu a presença do intérprete de Libras, no ambiente escolar, entretanto a responsabilidade do ensino é do professor regente. O presente estudo, objetivou identificar as necessidades formativas e os desafios enfrentados pelo professor regente,quando se trata do ensino ao aluno Surdo que frequenta o Ensino Regular. Para tanto, analisou-se os dados obtidos, por meio de questionário aplicado a 29 docentes atuantes com aluno Surdo, em uma escola estadual de Minas Gerais. Os resultados apontaram que entre as necessidades formativas está a formação específica para o atendimentoa esses alunos. Quanto aos desafios registra-se a diferença linguística, dificuldade decomunicação, dependência do intérprete,utilização de estratégias de ensino adequadas. Percebeu-se, assim, a importância da efetivação de políticas públicas de formação continuada, para melhor conhecimento das especificidades desse aluno, com ênfase em práticas docentes mais adequadas para o atendimento ao aluno Surdo.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-11-04T19:00:31Z2022-11-04T19:00:31Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSOUZA, A. de; LIMA, F. de P. M. Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docente. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 25, p. 1-23, 2022.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55416Olhar de Professorreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Adelene deLima, Francine de Paulo Martinspor2023-05-08T13:10:56Zoai:localhost:1/55416Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:10:56Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docente
Inclusion of deaf students: teaching challenges and needs
Inclusión de estudiantes sordos: desafios y necessidades del maestro
title Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docente
spellingShingle Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docente
Souza, Adelene de
Educação de surdos
Formação de professores
Deaf education
Teacher education
title_short Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docente
title_full Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docente
title_fullStr Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docente
title_full_unstemmed Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docente
title_sort Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docente
author Souza, Adelene de
author_facet Souza, Adelene de
Lima, Francine de Paulo Martins
author_role author
author2 Lima, Francine de Paulo Martins
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Adelene de
Lima, Francine de Paulo Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de surdos
Formação de professores
Deaf education
Teacher education
topic Educação de surdos
Formação de professores
Deaf education
Teacher education
description In Brazil, Decree 5626/2005 regulated the access of deaf people to education and guaranteed the presence of interpreters of Brazilian sign language (Libras) in schools, However, teachers are responsible for the achievement of teaching targets. This study aims to identify the training needs and challenges faced by teachers who teach deaf students in the regular education system. To achieve this aim, we analyzed data obtained through a questionnaire applied to 29 active teachers working with deaf students in a school in the state of Minas Gerais. The results showed that among the training needs, specific training to attend deaf students is required. Regarding the challenges faced by these teachers, we could observe: linguistic difference, communication difficulties, dependence on the interpreter, and the use of appropriate teaching strategies. Our results highlighted the importance of implementing public policies for continuous education for a better understanding of the specificities of these students, with an emphasis on more adequate teaching practices that cater for deaf students’ needs.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-04T19:00:31Z
2022-11-04T19:00:31Z
2022
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUZA, A. de; LIMA, F. de P. M. Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docente. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 25, p. 1-23, 2022.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55416
identifier_str_mv SOUZA, A. de; LIMA, F. de P. M. Inclusão de alunos surdos: desafios e necessidades do docente. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 25, p. 1-23, 2022.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55416
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Olhar de Professor
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835200239960064