Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Francisco, Edmilson
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Ferreira, Helena Maria, Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39644
Resumo: In this study we present some proposals regarding the initial and continuous training of Portuguese teachers in the use of digital communication technologies as a strategy for re-elaboration and reconfiguration of their pedagogical practices. The technological and digital transformations that have been occurring in society and which consequently affect the interior of the classrooms have interfered in our pedagogical practices and in the relationships between teaching and learning, requiring of us, teachers, a constant search for formation. The purpose of this text is to reflect on the subject of digital information and communication technologies in the teacher formation process and about the design of digital literacy as a resource in the mediation of teaching and learning for teachers of Portuguese language. For that, we present a qualitative research, based on a bibliographical reflection, taking as theoretical contribution the studies of Castells and Cardoso (2005), by Coscarelli (2016), regarding digital technologies, as well as Soares’s researches (2012) and Xavier (2005) on digital literacy. The studies point to the improvement in the initial and continuing training of teachers, in the case of Portuguese-speaking teachers, in order to offer and experience literacy situations digitally inside and outside classrooms.
id UFLA_9a2214c7cc153b349f0c0583f7880745
oai_identifier_str oai:localhost:1/39644
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso?Digital literacy: from the use of digital technologies to the formation of Portuguese speaking teachers, what is discussed about this?Letramento digitalTecnologias Digitais de Informação e ComunicaçãoProfessores de língua portuguesaFormação de professoresDigital literacyDigital Information and Communication TechnologiesPortuguese teacherTeacher educationIn this study we present some proposals regarding the initial and continuous training of Portuguese teachers in the use of digital communication technologies as a strategy for re-elaboration and reconfiguration of their pedagogical practices. The technological and digital transformations that have been occurring in society and which consequently affect the interior of the classrooms have interfered in our pedagogical practices and in the relationships between teaching and learning, requiring of us, teachers, a constant search for formation. The purpose of this text is to reflect on the subject of digital information and communication technologies in the teacher formation process and about the design of digital literacy as a resource in the mediation of teaching and learning for teachers of Portuguese language. For that, we present a qualitative research, based on a bibliographical reflection, taking as theoretical contribution the studies of Castells and Cardoso (2005), by Coscarelli (2016), regarding digital technologies, as well as Soares’s researches (2012) and Xavier (2005) on digital literacy. The studies point to the improvement in the initial and continuing training of teachers, in the case of Portuguese-speaking teachers, in order to offer and experience literacy situations digitally inside and outside classrooms.Neste estudo, abordamos algumas proposições a respeito da formação inicial e continuada de professores de língua portuguesa no que tange ao uso das tecnologias digitais de comunicação como estratégia para reelaboração e reconfiguração de suas práticas pedagógicas. As transformações tecnológicas e digitais que vêm ocorrendo na sociedade e que, consequentemente, atingem o interior das salas de aula têm interferido em nossas práticas pedagógicas e nas relações entre o ensinar e o aprender, exigindo de nós, professores, uma busca constante por formação. Diante disso, este texto tem por objetivo refletir sobre a temática das tecnologias digitais de informação e comunicação no processo de formação docente e sobre a concepção de letramento digital no processo mediador do ensino e da aprendizagem para os professores de língua portuguesa. Para tanto, apresentamos uma pesquisa de abordagem qualitativa, a partir de uma reflexão bibliográfica, tomando como aporte teórico os estudos de Castells e Cardoso (2005), de Coscarelli (2016), a respeito das tecnologias digitais, bem como das pesquisas de Soares (2012) e Xavier (2005) sobre letramento digital. Os estudos apontam para o aprimoramento na formação inicial e continuada dos professores, no caso, os de língua portuguesa, de modo a oferecer e a vivenciar situações de letramento digitalmente dentro e fora das salas de aula.Universidade Federal de Minas Gerais2020-04-01T18:13:44Z2020-04-01T18:13:44Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFRANCISCO, E.; FERREIRA, H. M.; GOULART, I. do C. V. Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso? Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, Belo Horizonte, v. 12, n. 3, p. 109-127, set./dez. 2019.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39644Texto Livre: Linguagem e Tecnologiareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFrancisco, EdmilsonFerreira, Helena MariaGoulart, Ilsa do Carmo Vieirapor2023-04-25T17:24:40Zoai:localhost:1/39644Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-04-25T17:24:40Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso?
Digital literacy: from the use of digital technologies to the formation of Portuguese speaking teachers, what is discussed about this?
title Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso?
spellingShingle Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso?
Francisco, Edmilson
Letramento digital
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
Professores de língua portuguesa
Formação de professores
Digital literacy
Digital Information and Communication Technologies
Portuguese teacher
Teacher education
title_short Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso?
title_full Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso?
title_fullStr Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso?
title_full_unstemmed Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso?
title_sort Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso?
author Francisco, Edmilson
author_facet Francisco, Edmilson
Ferreira, Helena Maria
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
author_role author
author2 Ferreira, Helena Maria
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Francisco, Edmilson
Ferreira, Helena Maria
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento digital
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
Professores de língua portuguesa
Formação de professores
Digital literacy
Digital Information and Communication Technologies
Portuguese teacher
Teacher education
topic Letramento digital
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
Professores de língua portuguesa
Formação de professores
Digital literacy
Digital Information and Communication Technologies
Portuguese teacher
Teacher education
description In this study we present some proposals regarding the initial and continuous training of Portuguese teachers in the use of digital communication technologies as a strategy for re-elaboration and reconfiguration of their pedagogical practices. The technological and digital transformations that have been occurring in society and which consequently affect the interior of the classrooms have interfered in our pedagogical practices and in the relationships between teaching and learning, requiring of us, teachers, a constant search for formation. The purpose of this text is to reflect on the subject of digital information and communication technologies in the teacher formation process and about the design of digital literacy as a resource in the mediation of teaching and learning for teachers of Portuguese language. For that, we present a qualitative research, based on a bibliographical reflection, taking as theoretical contribution the studies of Castells and Cardoso (2005), by Coscarelli (2016), regarding digital technologies, as well as Soares’s researches (2012) and Xavier (2005) on digital literacy. The studies point to the improvement in the initial and continuing training of teachers, in the case of Portuguese-speaking teachers, in order to offer and experience literacy situations digitally inside and outside classrooms.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2020-04-01T18:13:44Z
2020-04-01T18:13:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FRANCISCO, E.; FERREIRA, H. M.; GOULART, I. do C. V. Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso? Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, Belo Horizonte, v. 12, n. 3, p. 109-127, set./dez. 2019.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39644
identifier_str_mv FRANCISCO, E.; FERREIRA, H. M.; GOULART, I. do C. V. Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso? Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, Belo Horizonte, v. 12, n. 3, p. 109-127, set./dez. 2019.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39644
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Texto Livre: Linguagem e Tecnologia
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784550092838010880