Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39644 |
Resumo: | In this study we present some proposals regarding the initial and continuous training of Portuguese teachers in the use of digital communication technologies as a strategy for re-elaboration and reconfiguration of their pedagogical practices. The technological and digital transformations that have been occurring in society and which consequently affect the interior of the classrooms have interfered in our pedagogical practices and in the relationships between teaching and learning, requiring of us, teachers, a constant search for formation. The purpose of this text is to reflect on the subject of digital information and communication technologies in the teacher formation process and about the design of digital literacy as a resource in the mediation of teaching and learning for teachers of Portuguese language. For that, we present a qualitative research, based on a bibliographical reflection, taking as theoretical contribution the studies of Castells and Cardoso (2005), by Coscarelli (2016), regarding digital technologies, as well as Soares’s researches (2012) and Xavier (2005) on digital literacy. The studies point to the improvement in the initial and continuing training of teachers, in the case of Portuguese-speaking teachers, in order to offer and experience literacy situations digitally inside and outside classrooms. |
id |
UFLA_9a2214c7cc153b349f0c0583f7880745 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/39644 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso?Digital literacy: from the use of digital technologies to the formation of Portuguese speaking teachers, what is discussed about this?Letramento digitalTecnologias Digitais de Informação e ComunicaçãoProfessores de língua portuguesaFormação de professoresDigital literacyDigital Information and Communication TechnologiesPortuguese teacherTeacher educationIn this study we present some proposals regarding the initial and continuous training of Portuguese teachers in the use of digital communication technologies as a strategy for re-elaboration and reconfiguration of their pedagogical practices. The technological and digital transformations that have been occurring in society and which consequently affect the interior of the classrooms have interfered in our pedagogical practices and in the relationships between teaching and learning, requiring of us, teachers, a constant search for formation. The purpose of this text is to reflect on the subject of digital information and communication technologies in the teacher formation process and about the design of digital literacy as a resource in the mediation of teaching and learning for teachers of Portuguese language. For that, we present a qualitative research, based on a bibliographical reflection, taking as theoretical contribution the studies of Castells and Cardoso (2005), by Coscarelli (2016), regarding digital technologies, as well as Soares’s researches (2012) and Xavier (2005) on digital literacy. The studies point to the improvement in the initial and continuing training of teachers, in the case of Portuguese-speaking teachers, in order to offer and experience literacy situations digitally inside and outside classrooms.Neste estudo, abordamos algumas proposições a respeito da formação inicial e continuada de professores de língua portuguesa no que tange ao uso das tecnologias digitais de comunicação como estratégia para reelaboração e reconfiguração de suas práticas pedagógicas. As transformações tecnológicas e digitais que vêm ocorrendo na sociedade e que, consequentemente, atingem o interior das salas de aula têm interferido em nossas práticas pedagógicas e nas relações entre o ensinar e o aprender, exigindo de nós, professores, uma busca constante por formação. Diante disso, este texto tem por objetivo refletir sobre a temática das tecnologias digitais de informação e comunicação no processo de formação docente e sobre a concepção de letramento digital no processo mediador do ensino e da aprendizagem para os professores de língua portuguesa. Para tanto, apresentamos uma pesquisa de abordagem qualitativa, a partir de uma reflexão bibliográfica, tomando como aporte teórico os estudos de Castells e Cardoso (2005), de Coscarelli (2016), a respeito das tecnologias digitais, bem como das pesquisas de Soares (2012) e Xavier (2005) sobre letramento digital. Os estudos apontam para o aprimoramento na formação inicial e continuada dos professores, no caso, os de língua portuguesa, de modo a oferecer e a vivenciar situações de letramento digitalmente dentro e fora das salas de aula.Universidade Federal de Minas Gerais2020-04-01T18:13:44Z2020-04-01T18:13:44Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFRANCISCO, E.; FERREIRA, H. M.; GOULART, I. do C. V. Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso? Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, Belo Horizonte, v. 12, n. 3, p. 109-127, set./dez. 2019.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39644Texto Livre: Linguagem e Tecnologiareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFrancisco, EdmilsonFerreira, Helena MariaGoulart, Ilsa do Carmo Vieirapor2023-04-25T17:24:40Zoai:localhost:1/39644Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-04-25T17:24:40Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso? Digital literacy: from the use of digital technologies to the formation of Portuguese speaking teachers, what is discussed about this? |
title |
Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso? |
spellingShingle |
Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso? Francisco, Edmilson Letramento digital Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação Professores de língua portuguesa Formação de professores Digital literacy Digital Information and Communication Technologies Portuguese teacher Teacher education |
title_short |
Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso? |
title_full |
Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso? |
title_fullStr |
Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso? |
title_full_unstemmed |
Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso? |
title_sort |
Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso? |
author |
Francisco, Edmilson |
author_facet |
Francisco, Edmilson Ferreira, Helena Maria Goulart, Ilsa do Carmo Vieira |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Helena Maria Goulart, Ilsa do Carmo Vieira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Francisco, Edmilson Ferreira, Helena Maria Goulart, Ilsa do Carmo Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letramento digital Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação Professores de língua portuguesa Formação de professores Digital literacy Digital Information and Communication Technologies Portuguese teacher Teacher education |
topic |
Letramento digital Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação Professores de língua portuguesa Formação de professores Digital literacy Digital Information and Communication Technologies Portuguese teacher Teacher education |
description |
In this study we present some proposals regarding the initial and continuous training of Portuguese teachers in the use of digital communication technologies as a strategy for re-elaboration and reconfiguration of their pedagogical practices. The technological and digital transformations that have been occurring in society and which consequently affect the interior of the classrooms have interfered in our pedagogical practices and in the relationships between teaching and learning, requiring of us, teachers, a constant search for formation. The purpose of this text is to reflect on the subject of digital information and communication technologies in the teacher formation process and about the design of digital literacy as a resource in the mediation of teaching and learning for teachers of Portuguese language. For that, we present a qualitative research, based on a bibliographical reflection, taking as theoretical contribution the studies of Castells and Cardoso (2005), by Coscarelli (2016), regarding digital technologies, as well as Soares’s researches (2012) and Xavier (2005) on digital literacy. The studies point to the improvement in the initial and continuing training of teachers, in the case of Portuguese-speaking teachers, in order to offer and experience literacy situations digitally inside and outside classrooms. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2020-04-01T18:13:44Z 2020-04-01T18:13:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FRANCISCO, E.; FERREIRA, H. M.; GOULART, I. do C. V. Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso? Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, Belo Horizonte, v. 12, n. 3, p. 109-127, set./dez. 2019. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39644 |
identifier_str_mv |
FRANCISCO, E.; FERREIRA, H. M.; GOULART, I. do C. V. Letramento digital: do uso das tecnologias digitais à formação dos professores de língua portuguesa, o que se discute sobre isso? Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, Belo Horizonte, v. 12, n. 3, p. 109-127, set./dez. 2019. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39644 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Texto Livre: Linguagem e Tecnologia reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1784550092838010880 |