Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/40194 |
Resumo: | This article aims to analyze the theoretical and methodological interfaces between the Nucleus of Studies -Times, Spaces and Integral Education and the Nucleus of Studies and Research in History of Brazilian Education, both linked to the Program of Post-graduation in Education of the Federal University of the state of Rio de Janeiro and dedicated to research of historical nature onthe theme of full-time integral education. We work with the theoretical framework of the "Field of History", since this science has countless specialties, dimensions and approaches. We used as a methodology the "Systematic Review", because it is a useful tool in the monitoring of scientific production on a given theme, identifying gaps and continuities. We conclude that the theoretical-methodological interface between the nuclei, in the context of education, is focused on the production of historical researches anchored in the dimensions of political and Cultural history and in the approaches constituted by discourse, by the testimonies and biographies. |
id |
UFLA_d532041bab52ae41d5bb587a9256450d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/40194 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história?Study centers on education/unirio: what is produced in common in the field of history?Grupos de investigación sobre educación/unirio: ¿qué se produce en común en el campo de la historia?Educação integralIntegral educationEducación integralThis article aims to analyze the theoretical and methodological interfaces between the Nucleus of Studies -Times, Spaces and Integral Education and the Nucleus of Studies and Research in History of Brazilian Education, both linked to the Program of Post-graduation in Education of the Federal University of the state of Rio de Janeiro and dedicated to research of historical nature onthe theme of full-time integral education. We work with the theoretical framework of the "Field of History", since this science has countless specialties, dimensions and approaches. We used as a methodology the "Systematic Review", because it is a useful tool in the monitoring of scientific production on a given theme, identifying gaps and continuities. We conclude that the theoretical-methodological interface between the nuclei, in the context of education, is focused on the production of historical researches anchored in the dimensions of political and Cultural history and in the approaches constituted by discourse, by the testimonies and biographies.Este artigo tem como objetivo analisar as interfaces teóricas e metodológicas existentes entre o Núcleo de Estudos -Tempos, Espaços e Educação Integral e o Núcleo de Estudos e Pesquisas em História da Educação Brasileira, ambos vinculados ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro e dedicados à pesquisa de natureza histórica sobre o tema da educação integral e(m) tempo integral. Trabalhamos com o referencial teórico do "Campo da História", uma vez que esta ciência possui inúmeras especialidades, dimensões e abordagens. Utilizamos como metodologia a "Revisão Sistemática", por ser uma ferramenta útil no acompanhamento da produção científica sobre um determinado tema, identificando lacunas e continuidades. Conclui-se que a interface teórico-metodológica desses núcleos, no contexto da educação integral, está centrada na produção de pesquisas históricas ancoradas nas dimensões da história política e cultural e nas abordagens constituídas pelos discursos, depoimentos e biografias.Universidade Estadual de Campinas2020-04-20T14:25:57Z2020-04-20T14:25:57Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, B. A. R. da; COELHO, L. M. C. da C. Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história? Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 19, 2019.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/40194Revista HISTEDBR On-linereponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Bruno Adriano Rodrigues daCoelho, Lígia Martha Coimbra da Costapor2023-05-02T10:47:10Zoai:localhost:1/40194Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-02T10:47:10Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história? Study centers on education/unirio: what is produced in common in the field of history? Grupos de investigación sobre educación/unirio: ¿qué se produce en común en el campo de la historia? |
title |
Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história? |
spellingShingle |
Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história? Silva, Bruno Adriano Rodrigues da Educação integral Integral education Educación integral |
title_short |
Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história? |
title_full |
Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história? |
title_fullStr |
Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história? |
title_full_unstemmed |
Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história? |
title_sort |
Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história? |
author |
Silva, Bruno Adriano Rodrigues da |
author_facet |
Silva, Bruno Adriano Rodrigues da Coelho, Lígia Martha Coimbra da Costa |
author_role |
author |
author2 |
Coelho, Lígia Martha Coimbra da Costa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Bruno Adriano Rodrigues da Coelho, Lígia Martha Coimbra da Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação integral Integral education Educación integral |
topic |
Educação integral Integral education Educación integral |
description |
This article aims to analyze the theoretical and methodological interfaces between the Nucleus of Studies -Times, Spaces and Integral Education and the Nucleus of Studies and Research in History of Brazilian Education, both linked to the Program of Post-graduation in Education of the Federal University of the state of Rio de Janeiro and dedicated to research of historical nature onthe theme of full-time integral education. We work with the theoretical framework of the "Field of History", since this science has countless specialties, dimensions and approaches. We used as a methodology the "Systematic Review", because it is a useful tool in the monitoring of scientific production on a given theme, identifying gaps and continuities. We conclude that the theoretical-methodological interface between the nuclei, in the context of education, is focused on the production of historical researches anchored in the dimensions of political and Cultural history and in the approaches constituted by discourse, by the testimonies and biographies. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2020-04-20T14:25:57Z 2020-04-20T14:25:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, B. A. R. da; COELHO, L. M. C. da C. Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história? Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 19, 2019. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/40194 |
identifier_str_mv |
SILVA, B. A. R. da; COELHO, L. M. C. da C. Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história? Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 19, 2019. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/40194 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista HISTEDBR On-line reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439227198898176 |