Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Bruno Adriano Rodrigues da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Coelho, Lígia Martha Coimbra da Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/40194
Resumo: This article aims to analyze the theoretical and methodological interfaces between the Nucleus of Studies -Times, Spaces and Integral Education and the Nucleus of Studies and Research in History of Brazilian Education, both linked to the Program of Post-graduation in Education of the Federal University of the state of Rio de Janeiro and dedicated to research of historical nature onthe theme of full-time integral education. We work with the theoretical framework of the "Field of History", since this science has countless specialties, dimensions and approaches. We used as a methodology the "Systematic Review", because it is a useful tool in the monitoring of scientific production on a given theme, identifying gaps and continuities. We conclude that the theoretical-methodological interface between the nuclei, in the context of education, is focused on the production of historical researches anchored in the dimensions of political and Cultural history and in the approaches constituted by discourse, by the testimonies and biographies.
id UFLA_d532041bab52ae41d5bb587a9256450d
oai_identifier_str oai:localhost:1/40194
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história?Study centers on education/unirio: what is produced in common in the field of history?Grupos de investigación sobre educación/unirio: ¿qué se produce en común en el campo de la historia?Educação integralIntegral educationEducación integralThis article aims to analyze the theoretical and methodological interfaces between the Nucleus of Studies -Times, Spaces and Integral Education and the Nucleus of Studies and Research in History of Brazilian Education, both linked to the Program of Post-graduation in Education of the Federal University of the state of Rio de Janeiro and dedicated to research of historical nature onthe theme of full-time integral education. We work with the theoretical framework of the "Field of History", since this science has countless specialties, dimensions and approaches. We used as a methodology the "Systematic Review", because it is a useful tool in the monitoring of scientific production on a given theme, identifying gaps and continuities. We conclude that the theoretical-methodological interface between the nuclei, in the context of education, is focused on the production of historical researches anchored in the dimensions of political and Cultural history and in the approaches constituted by discourse, by the testimonies and biographies.Este artigo tem como objetivo analisar as interfaces teóricas e metodológicas existentes entre o Núcleo de Estudos -Tempos, Espaços e Educação Integral e o Núcleo de Estudos e Pesquisas em História da Educação Brasileira, ambos vinculados ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro e dedicados à pesquisa de natureza histórica sobre o tema da educação integral e(m) tempo integral. Trabalhamos com o referencial teórico do "Campo da História", uma vez que esta ciência possui inúmeras especialidades, dimensões e abordagens. Utilizamos como metodologia a "Revisão Sistemática", por ser uma ferramenta útil no acompanhamento da produção científica sobre um determinado tema, identificando lacunas e continuidades. Conclui-se que a interface teórico-metodológica desses núcleos, no contexto da educação integral, está centrada na produção de pesquisas históricas ancoradas nas dimensões da história política e cultural e nas abordagens constituídas pelos discursos, depoimentos e biografias.Universidade Estadual de Campinas2020-04-20T14:25:57Z2020-04-20T14:25:57Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, B. A. R. da; COELHO, L. M. C. da C. Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história? Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 19, 2019.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/40194Revista HISTEDBR On-linereponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Bruno Adriano Rodrigues daCoelho, Lígia Martha Coimbra da Costapor2023-05-02T10:47:10Zoai:localhost:1/40194Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-02T10:47:10Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história?
Study centers on education/unirio: what is produced in common in the field of history?
Grupos de investigación sobre educación/unirio: ¿qué se produce en común en el campo de la historia?
title Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história?
spellingShingle Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história?
Silva, Bruno Adriano Rodrigues da
Educação integral
Integral education
Educación integral
title_short Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história?
title_full Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história?
title_fullStr Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história?
title_full_unstemmed Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história?
title_sort Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história?
author Silva, Bruno Adriano Rodrigues da
author_facet Silva, Bruno Adriano Rodrigues da
Coelho, Lígia Martha Coimbra da Costa
author_role author
author2 Coelho, Lígia Martha Coimbra da Costa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Bruno Adriano Rodrigues da
Coelho, Lígia Martha Coimbra da Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Educação integral
Integral education
Educación integral
topic Educação integral
Integral education
Educación integral
description This article aims to analyze the theoretical and methodological interfaces between the Nucleus of Studies -Times, Spaces and Integral Education and the Nucleus of Studies and Research in History of Brazilian Education, both linked to the Program of Post-graduation in Education of the Federal University of the state of Rio de Janeiro and dedicated to research of historical nature onthe theme of full-time integral education. We work with the theoretical framework of the "Field of History", since this science has countless specialties, dimensions and approaches. We used as a methodology the "Systematic Review", because it is a useful tool in the monitoring of scientific production on a given theme, identifying gaps and continuities. We conclude that the theoretical-methodological interface between the nuclei, in the context of education, is focused on the production of historical researches anchored in the dimensions of political and Cultural history and in the approaches constituted by discourse, by the testimonies and biographies.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2020-04-20T14:25:57Z
2020-04-20T14:25:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, B. A. R. da; COELHO, L. M. C. da C. Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história? Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 19, 2019.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/40194
identifier_str_mv SILVA, B. A. R. da; COELHO, L. M. C. da C. Núcleos de estudos e educação integral/UNIRIO: o que se produz em comum, no campo da história? Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 19, 2019.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/40194
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Revista HISTEDBR On-line
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784550189655130112