PROTAGONISMO DE ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA SECUNDARIA EN EL SUR DE MATO GROSSO: : historias y memorias de 1920 a 1960

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Britez, Adriana Espindola
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Assis, Jacira Helena do Valle Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
Texto Completo: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13506
Resumo: This article presents contributions to the history of education, aims to reflect on the use of memorialistic sources in understanding the protagonist role of working class agents in secondary education, in theurbanization process of the city of Campo Grande between the 1920s and 1970s Analyzes in autobiographical and biographical works by four students from popular backgrounds are mobilized. From a historical and social perspective, the results obtained made it possible to understand that social agents from less privileged classes, even if in a smaller number, accessed secondary education, socially recognized as an elite type of education, through investment by the municipality and family actions. The different educational backgrounds madepossible by access to schooling in private school institutions have resulted in long trajectories of schooling and insertions in different sectors of society, such as: in the judiciary, in politics, in notary offices, among others.
id UFMA-5_43870d5c42a19efeae8ddbd4521b2016
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13506
network_acronym_str UFMA-5
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
repository_id_str
spelling PROTAGONISMO DE ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA SECUNDARIA EN EL SUR DE MATO GROSSO: : historias y memorias de 1920 a 1960PROTAGONISM OF SECONDARY EDUCATION STUDENTS IN THE SOUTH OF MATO GROSSO: : stories and memories from 1920 to 1960PROTAGONISMO DE ESTUDANTES DO ENSINO SECUNDÁRIO NO SUL DE MATO GROSSO: : histórias e memórias de 1920 a 1960Fuentes conmemorativasEnseñanza secundariaClase obrera Fontes memorialísticasEnsino secundário Classe trabalhadora.Memorialistic sourcesSecondary educationWorking classThis article presents contributions to the history of education, aims to reflect on the use of memorialistic sources in understanding the protagonist role of working class agents in secondary education, in theurbanization process of the city of Campo Grande between the 1920s and 1970s Analyzes in autobiographical and biographical works by four students from popular backgrounds are mobilized. From a historical and social perspective, the results obtained made it possible to understand that social agents from less privileged classes, even if in a smaller number, accessed secondary education, socially recognized as an elite type of education, through investment by the municipality and family actions. The different educational backgrounds madepossible by access to schooling in private school institutions have resulted in long trajectories of schooling and insertions in different sectors of society, such as: in the judiciary, in politics, in notary offices, among others.Este artículo presenta contribuciones a la historia de la educación, tiene como objetivo reflexionarsobre el uso de fuentes conmemorativas para comprender el papel protagonista de los agentes de la clase trabajadora en la educación secundaria, en el proceso de urbanización de la ciudad de Campo Grande entre las décadas de 1920 y 1970. Se moviliza el análisis de obras autobiográficas y biográficas de cuatro estudiantes de orígenes populares. Desde una perspectiva histórica y social, los resultados obtenidos permitieron comprender que los agentes sociales de clases menos privilegiadas, incluso en un número menor, accedieron a la enseñanza secundaria, socialmente reconocida como un tipo de educación de élite, a través de la inversión del municipio y las acciones familiares. Los diferentes antecedentes educativos posibilitados por elacceso a la escolarización en instituciones de escuelas privadas han dado como resultado largas trayectorias de escolarización e inserciones en diferentes sectores de la sociedad, tales como: en el poder judicial, en la política, en notarías, entre otros.Este artigo apresenta contribuições para a história da educação, expõe reflexões sobre o uso de fontes memorialísticase o papel protagonista de agentes da classe trabalhadora no ensino secundário, no processo de urbanização da cidade de Campo Grande entre as décadas de 1920 a 1970. Mobilizam-se as análises em obras autobiográficas e biográficas de quatro estudantes oriundos de meios populares. Numa perspectiva histórica e social, os resultados obtidos possibilitaram compreender que agentes sociais oriundos de classes menos privilegiadas, mesmo que em menor número,  acessaram ao ensino secundário, reconhecido socialmente como um tipo de ensino elitizado, por meio de investimento da municipalidade e ações familiares. As formações educacionais distintas possibilitadas pelo acesso à escolarização em  instituições escolares privadas resultaram em trajetórias longas de escolaridade e inserções em diferentes setores da sociedade, tais como: no judiciário, na política, em cartório dentre outros.Universidade Federal do Maranhão2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/1350610.18764/2178-2229v30n2.2023.27Cadernos de Pesquisa; v. 30, n. 2, abr./jun. 2023; 213-2312178-22290102-4175reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13506/12164Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBritez, Adriana EspindolaAssis, Jacira Helena do Valle Pereira2023-12-14T21:32:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13506Revistahttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisaPUBhttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/oaicadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com2178-22290102-4175opendoar:2024-05-21T19:54:10.003831Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)true
dc.title.none.fl_str_mv PROTAGONISMO DE ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA SECUNDARIA EN EL SUR DE MATO GROSSO: : historias y memorias de 1920 a 1960
PROTAGONISM OF SECONDARY EDUCATION STUDENTS IN THE SOUTH OF MATO GROSSO: : stories and memories from 1920 to 1960
PROTAGONISMO DE ESTUDANTES DO ENSINO SECUNDÁRIO NO SUL DE MATO GROSSO: : histórias e memórias de 1920 a 1960
title PROTAGONISMO DE ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA SECUNDARIA EN EL SUR DE MATO GROSSO: : historias y memorias de 1920 a 1960
spellingShingle PROTAGONISMO DE ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA SECUNDARIA EN EL SUR DE MATO GROSSO: : historias y memorias de 1920 a 1960
Britez, Adriana Espindola
Fuentes conmemorativas
Enseñanza secundaria
Clase obrera
Fontes memorialísticas
Ensino secundário
Classe trabalhadora.
Memorialistic sources
Secondary education
Working class
title_short PROTAGONISMO DE ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA SECUNDARIA EN EL SUR DE MATO GROSSO: : historias y memorias de 1920 a 1960
title_full PROTAGONISMO DE ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA SECUNDARIA EN EL SUR DE MATO GROSSO: : historias y memorias de 1920 a 1960
title_fullStr PROTAGONISMO DE ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA SECUNDARIA EN EL SUR DE MATO GROSSO: : historias y memorias de 1920 a 1960
title_full_unstemmed PROTAGONISMO DE ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA SECUNDARIA EN EL SUR DE MATO GROSSO: : historias y memorias de 1920 a 1960
title_sort PROTAGONISMO DE ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA SECUNDARIA EN EL SUR DE MATO GROSSO: : historias y memorias de 1920 a 1960
author Britez, Adriana Espindola
author_facet Britez, Adriana Espindola
Assis, Jacira Helena do Valle Pereira
author_role author
author2 Assis, Jacira Helena do Valle Pereira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Britez, Adriana Espindola
Assis, Jacira Helena do Valle Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Fuentes conmemorativas
Enseñanza secundaria
Clase obrera
Fontes memorialísticas
Ensino secundário
Classe trabalhadora.
Memorialistic sources
Secondary education
Working class
topic Fuentes conmemorativas
Enseñanza secundaria
Clase obrera
Fontes memorialísticas
Ensino secundário
Classe trabalhadora.
Memorialistic sources
Secondary education
Working class
description This article presents contributions to the history of education, aims to reflect on the use of memorialistic sources in understanding the protagonist role of working class agents in secondary education, in theurbanization process of the city of Campo Grande between the 1920s and 1970s Analyzes in autobiographical and biographical works by four students from popular backgrounds are mobilized. From a historical and social perspective, the results obtained made it possible to understand that social agents from less privileged classes, even if in a smaller number, accessed secondary education, socially recognized as an elite type of education, through investment by the municipality and family actions. The different educational backgrounds madepossible by access to schooling in private school institutions have resulted in long trajectories of schooling and insertions in different sectors of society, such as: in the judiciary, in politics, in notary offices, among others.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13506
10.18764/2178-2229v30n2.2023.27
url http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13506
identifier_str_mv 10.18764/2178-2229v30n2.2023.27
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13506/12164
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; v. 30, n. 2, abr./jun. 2023; 213-231
2178-2229
0102-4175
reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron:UFMA
instname_str Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron_str UFMA
institution UFMA
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
repository.mail.fl_str_mv cadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com
_version_ 1799874880545488896