PROTAGONISMO DE ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA SECUNDARIA EN EL SUR DE MATO GROSSO: : historias y memorias de 1920 a 1960
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
Texto Completo: | http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13506 |
Resumo: | This article presents contributions to the history of education, aims to reflect on the use of memorialistic sources in understanding the protagonist role of working class agents in secondary education, in theurbanization process of the city of Campo Grande between the 1920s and 1970s Analyzes in autobiographical and biographical works by four students from popular backgrounds are mobilized. From a historical and social perspective, the results obtained made it possible to understand that social agents from less privileged classes, even if in a smaller number, accessed secondary education, socially recognized as an elite type of education, through investment by the municipality and family actions. The different educational backgrounds madepossible by access to schooling in private school institutions have resulted in long trajectories of schooling and insertions in different sectors of society, such as: in the judiciary, in politics, in notary offices, among others. |
id |
UFMA-5_43870d5c42a19efeae8ddbd4521b2016 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13506 |
network_acronym_str |
UFMA-5 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PROTAGONISMO DE ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA SECUNDARIA EN EL SUR DE MATO GROSSO: : historias y memorias de 1920 a 1960PROTAGONISM OF SECONDARY EDUCATION STUDENTS IN THE SOUTH OF MATO GROSSO: : stories and memories from 1920 to 1960PROTAGONISMO DE ESTUDANTES DO ENSINO SECUNDÁRIO NO SUL DE MATO GROSSO: : histórias e memórias de 1920 a 1960Fuentes conmemorativasEnseñanza secundariaClase obrera Fontes memorialísticasEnsino secundário Classe trabalhadora.Memorialistic sourcesSecondary educationWorking classThis article presents contributions to the history of education, aims to reflect on the use of memorialistic sources in understanding the protagonist role of working class agents in secondary education, in theurbanization process of the city of Campo Grande between the 1920s and 1970s Analyzes in autobiographical and biographical works by four students from popular backgrounds are mobilized. From a historical and social perspective, the results obtained made it possible to understand that social agents from less privileged classes, even if in a smaller number, accessed secondary education, socially recognized as an elite type of education, through investment by the municipality and family actions. The different educational backgrounds madepossible by access to schooling in private school institutions have resulted in long trajectories of schooling and insertions in different sectors of society, such as: in the judiciary, in politics, in notary offices, among others.Este artículo presenta contribuciones a la historia de la educación, tiene como objetivo reflexionarsobre el uso de fuentes conmemorativas para comprender el papel protagonista de los agentes de la clase trabajadora en la educación secundaria, en el proceso de urbanización de la ciudad de Campo Grande entre las décadas de 1920 y 1970. Se moviliza el análisis de obras autobiográficas y biográficas de cuatro estudiantes de orígenes populares. Desde una perspectiva histórica y social, los resultados obtenidos permitieron comprender que los agentes sociales de clases menos privilegiadas, incluso en un número menor, accedieron a la enseñanza secundaria, socialmente reconocida como un tipo de educación de élite, a través de la inversión del municipio y las acciones familiares. Los diferentes antecedentes educativos posibilitados por elacceso a la escolarización en instituciones de escuelas privadas han dado como resultado largas trayectorias de escolarización e inserciones en diferentes sectores de la sociedad, tales como: en el poder judicial, en la política, en notarías, entre otros.Este artigo apresenta contribuições para a história da educação, expõe reflexões sobre o uso de fontes memorialísticase o papel protagonista de agentes da classe trabalhadora no ensino secundário, no processo de urbanização da cidade de Campo Grande entre as décadas de 1920 a 1970. Mobilizam-se as análises em obras autobiográficas e biográficas de quatro estudantes oriundos de meios populares. Numa perspectiva histórica e social, os resultados obtidos possibilitaram compreender que agentes sociais oriundos de classes menos privilegiadas, mesmo que em menor número, acessaram ao ensino secundário, reconhecido socialmente como um tipo de ensino elitizado, por meio de investimento da municipalidade e ações familiares. As formações educacionais distintas possibilitadas pelo acesso à escolarização em instituições escolares privadas resultaram em trajetórias longas de escolaridade e inserções em diferentes setores da sociedade, tais como: no judiciário, na política, em cartório dentre outros.Universidade Federal do Maranhão2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/1350610.18764/2178-2229v30n2.2023.27Cadernos de Pesquisa; v. 30, n. 2, abr./jun. 2023; 213-2312178-22290102-4175reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13506/12164Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBritez, Adriana EspindolaAssis, Jacira Helena do Valle Pereira2023-12-14T21:32:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13506Revistahttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisaPUBhttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/oaicadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com2178-22290102-4175opendoar:2024-05-21T19:54:10.003831Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
PROTAGONISMO DE ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA SECUNDARIA EN EL SUR DE MATO GROSSO: : historias y memorias de 1920 a 1960 PROTAGONISM OF SECONDARY EDUCATION STUDENTS IN THE SOUTH OF MATO GROSSO: : stories and memories from 1920 to 1960 PROTAGONISMO DE ESTUDANTES DO ENSINO SECUNDÁRIO NO SUL DE MATO GROSSO: : histórias e memórias de 1920 a 1960 |
title |
PROTAGONISMO DE ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA SECUNDARIA EN EL SUR DE MATO GROSSO: : historias y memorias de 1920 a 1960 |
spellingShingle |
PROTAGONISMO DE ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA SECUNDARIA EN EL SUR DE MATO GROSSO: : historias y memorias de 1920 a 1960 Britez, Adriana Espindola Fuentes conmemorativas Enseñanza secundaria Clase obrera Fontes memorialísticas Ensino secundário Classe trabalhadora. Memorialistic sources Secondary education Working class |
title_short |
PROTAGONISMO DE ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA SECUNDARIA EN EL SUR DE MATO GROSSO: : historias y memorias de 1920 a 1960 |
title_full |
PROTAGONISMO DE ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA SECUNDARIA EN EL SUR DE MATO GROSSO: : historias y memorias de 1920 a 1960 |
title_fullStr |
PROTAGONISMO DE ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA SECUNDARIA EN EL SUR DE MATO GROSSO: : historias y memorias de 1920 a 1960 |
title_full_unstemmed |
PROTAGONISMO DE ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA SECUNDARIA EN EL SUR DE MATO GROSSO: : historias y memorias de 1920 a 1960 |
title_sort |
PROTAGONISMO DE ESTUDIANTES DE ENSEÑANZA SECUNDARIA EN EL SUR DE MATO GROSSO: : historias y memorias de 1920 a 1960 |
author |
Britez, Adriana Espindola |
author_facet |
Britez, Adriana Espindola Assis, Jacira Helena do Valle Pereira |
author_role |
author |
author2 |
Assis, Jacira Helena do Valle Pereira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Britez, Adriana Espindola Assis, Jacira Helena do Valle Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fuentes conmemorativas Enseñanza secundaria Clase obrera Fontes memorialísticas Ensino secundário Classe trabalhadora. Memorialistic sources Secondary education Working class |
topic |
Fuentes conmemorativas Enseñanza secundaria Clase obrera Fontes memorialísticas Ensino secundário Classe trabalhadora. Memorialistic sources Secondary education Working class |
description |
This article presents contributions to the history of education, aims to reflect on the use of memorialistic sources in understanding the protagonist role of working class agents in secondary education, in theurbanization process of the city of Campo Grande between the 1920s and 1970s Analyzes in autobiographical and biographical works by four students from popular backgrounds are mobilized. From a historical and social perspective, the results obtained made it possible to understand that social agents from less privileged classes, even if in a smaller number, accessed secondary education, socially recognized as an elite type of education, through investment by the municipality and family actions. The different educational backgrounds madepossible by access to schooling in private school institutions have resulted in long trajectories of schooling and insertions in different sectors of society, such as: in the judiciary, in politics, in notary offices, among others. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13506 10.18764/2178-2229v30n2.2023.27 |
url |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13506 |
identifier_str_mv |
10.18764/2178-2229v30n2.2023.27 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13506/12164 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; v. 30, n. 2, abr./jun. 2023; 213-231 2178-2229 0102-4175 reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA) instacron:UFMA |
instname_str |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
instacron_str |
UFMA |
institution |
UFMA |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com |
_version_ |
1799874880545488896 |