ACCIÓN PEDAGÓGICA COLABORATIVA EN LA ALFABETIZACIÓN DE NIÑOS AUTISTAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Ivanilde Apoluceno de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
Texto Completo: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/22920
Resumo: The objective of this study is to analyze, within the daily reports of collaborative activities conducted by educators in literacy practice with autistic children, the contributions of these actions to the learning of the students. The collaborative actions to be analyzed are part of a research endeavor funded by CNPQ and conducted in a specialized unit affiliated with the State Education Network of Belem, which caters to autistic children and adolescents. This involves bibliographic and documentary research. The source documents for analysis in this study are the daily reports prepared after the pedagogical activities carried out by educators in the specialized unit. The technique of categorization is employed in the systematization and analysis of the data. Among the results, it is highlighted that collaborative activities fostered interaction among the students, enabled their participation in pedagogical actions, and contributed to the learning of reading and writing. The mediation of educators and students was fundamental in the process of knowledge acquisition by the students.
id UFMA-5_c91f84f32ee31b50b2b59a67679f7e4f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22920
network_acronym_str UFMA-5
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
repository_id_str
spelling ACCIÓN PEDAGÓGICA COLABORATIVA EN LA ALFABETIZACIÓN DE NIÑOS AUTISTASCOLLABORATIVE PEDAGOGICAL ACTION IN LITERACY TEACHING FOR AUTISTIC CHILDRENAÇÃO PEDAGÓGICA COLABORATIVA NA ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS AUTISTASação pedagógica colaborativaalfabetizaçãocrianças autistasacción pedagógica colaborativaliteraturaniños autistascollaborative pedagogical actionliteracyautistic childrenThe objective of this study is to analyze, within the daily reports of collaborative activities conducted by educators in literacy practice with autistic children, the contributions of these actions to the learning of the students. The collaborative actions to be analyzed are part of a research endeavor funded by CNPQ and conducted in a specialized unit affiliated with the State Education Network of Belem, which caters to autistic children and adolescents. This involves bibliographic and documentary research. The source documents for analysis in this study are the daily reports prepared after the pedagogical activities carried out by educators in the specialized unit. The technique of categorization is employed in the systematization and analysis of the data. Among the results, it is highlighted that collaborative activities fostered interaction among the students, enabled their participation in pedagogical actions, and contributed to the learning of reading and writing. The mediation of educators and students was fundamental in the process of knowledge acquisition by the students. El objetivo de este estudio es analizar, en los informes diarios de actividades colaborativas realizadas por educadores en la práctica de la alfabetización con niños autistas, las contribuciones de estas acciones al aprendizaje de los estudiantes. Las acciones colaborativas a analizar forman parte de una investigación financiada por el CNPq y realizada en una unidad especializada, vinculada a la Red de Educación del Estado de Belém, que atiende a niños y adolescentes autistas. Consiste en una investigación bibliográfica y documental. Los documentos fuente para el análisis de este estudio son los informes diarios elaborados después de las actividades pedagógicas realizadas por los educadores de la unidad especializada. En la sistematización y análisis de datos se utiliza la técnica de categorización. Entre los resultados, se destaca que las actividades colaborativas favorecieron la interacción entre los estudiantes, posibilitaron la participación en acciones pedagógicas y contribuyeron al aprendizaje de la lectura y la escritura. La mediación de educadores y estudiantes fue fundamental en el proceso de adquisición de conocimientos por parte de los estudiantes.O objetivo deste estudo é analisar, nos relatórios-dia das atividades colaborativas realizadas por educadores/as em prática de alfabetização com crianças autistas, as contribuições destas ações na aprendizagem dos/as educandos/as. As ações colaborativas a serem analisadas fazem parte de uma pesquisa, financiada pelo CNPq, e realizada em uma unidade especializada, vinculada à Rede Estadual de Ensino de Belém, que atende crianças e adolescentes autistas. Consiste em pesquisa bibliográfica e documental. Os documentos fontes de análise deste estudo são os relatórios-dia elaborados após as atividades pedagógicas realizadas pelos educadores/as na unidade especializada. Na sistematização e análise dos dados é utilizada a técnica da categorização. Entre os resultados destaca-se que as atividades colaborativas favoreceram a interação entre os/as educandos/as, viabilizaram a participação das ações pedagógicas e contribuíram com a aprendizagem da leitura e da escrita. A mediação dos/as educadores/as e dos/as educandos/as foram fundamentais no processo de aquisição de conhecimentos dos/as educandos/as.Universidade Federal do Maranhão2023-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/2292010.18764/2178-2229v30n3.2023.54Cadernos de Pesquisa; v. 30, n. 3, jul./set. 2023; 371-3862178-22290102-4175reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/22920/12327http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Ivanilde Apoluceno de 2024-03-02T13:15:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22920Revistahttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisaPUBhttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/oaicadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com2178-22290102-4175opendoar:2024-05-21T19:54:28.314901Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)true
dc.title.none.fl_str_mv ACCIÓN PEDAGÓGICA COLABORATIVA EN LA ALFABETIZACIÓN DE NIÑOS AUTISTAS
COLLABORATIVE PEDAGOGICAL ACTION IN LITERACY TEACHING FOR AUTISTIC CHILDREN
AÇÃO PEDAGÓGICA COLABORATIVA NA ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS AUTISTAS
title ACCIÓN PEDAGÓGICA COLABORATIVA EN LA ALFABETIZACIÓN DE NIÑOS AUTISTAS
spellingShingle ACCIÓN PEDAGÓGICA COLABORATIVA EN LA ALFABETIZACIÓN DE NIÑOS AUTISTAS
Oliveira, Ivanilde Apoluceno de
ação pedagógica colaborativa
alfabetização
crianças autistas
acción pedagógica colaborativa
literatura
niños autistas
collaborative pedagogical action
literacy
autistic children
title_short ACCIÓN PEDAGÓGICA COLABORATIVA EN LA ALFABETIZACIÓN DE NIÑOS AUTISTAS
title_full ACCIÓN PEDAGÓGICA COLABORATIVA EN LA ALFABETIZACIÓN DE NIÑOS AUTISTAS
title_fullStr ACCIÓN PEDAGÓGICA COLABORATIVA EN LA ALFABETIZACIÓN DE NIÑOS AUTISTAS
title_full_unstemmed ACCIÓN PEDAGÓGICA COLABORATIVA EN LA ALFABETIZACIÓN DE NIÑOS AUTISTAS
title_sort ACCIÓN PEDAGÓGICA COLABORATIVA EN LA ALFABETIZACIÓN DE NIÑOS AUTISTAS
author Oliveira, Ivanilde Apoluceno de
author_facet Oliveira, Ivanilde Apoluceno de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Ivanilde Apoluceno de
dc.subject.por.fl_str_mv ação pedagógica colaborativa
alfabetização
crianças autistas
acción pedagógica colaborativa
literatura
niños autistas
collaborative pedagogical action
literacy
autistic children
topic ação pedagógica colaborativa
alfabetização
crianças autistas
acción pedagógica colaborativa
literatura
niños autistas
collaborative pedagogical action
literacy
autistic children
description The objective of this study is to analyze, within the daily reports of collaborative activities conducted by educators in literacy practice with autistic children, the contributions of these actions to the learning of the students. The collaborative actions to be analyzed are part of a research endeavor funded by CNPQ and conducted in a specialized unit affiliated with the State Education Network of Belem, which caters to autistic children and adolescents. This involves bibliographic and documentary research. The source documents for analysis in this study are the daily reports prepared after the pedagogical activities carried out by educators in the specialized unit. The technique of categorization is employed in the systematization and analysis of the data. Among the results, it is highlighted that collaborative activities fostered interaction among the students, enabled their participation in pedagogical actions, and contributed to the learning of reading and writing. The mediation of educators and students was fundamental in the process of knowledge acquisition by the students.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/22920
10.18764/2178-2229v30n3.2023.54
url http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/22920
identifier_str_mv 10.18764/2178-2229v30n3.2023.54
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/22920/12327
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; v. 30, n. 3, jul./set. 2023; 371-386
2178-2229
0102-4175
reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron:UFMA
instname_str Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron_str UFMA
institution UFMA
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
repository.mail.fl_str_mv cadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com
_version_ 1799874881945337856