ACCIÓN PEDAGÓGICA COLABORATIVA EN LA ALFABETIZACIÓN DE NIÑOS AUTISTAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
Texto Completo: | http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/22920 |
Resumo: | The objective of this study is to analyze, within the daily reports of collaborative activities conducted by educators in literacy practice with autistic children, the contributions of these actions to the learning of the students. The collaborative actions to be analyzed are part of a research endeavor funded by CNPQ and conducted in a specialized unit affiliated with the State Education Network of Belem, which caters to autistic children and adolescents. This involves bibliographic and documentary research. The source documents for analysis in this study are the daily reports prepared after the pedagogical activities carried out by educators in the specialized unit. The technique of categorization is employed in the systematization and analysis of the data. Among the results, it is highlighted that collaborative activities fostered interaction among the students, enabled their participation in pedagogical actions, and contributed to the learning of reading and writing. The mediation of educators and students was fundamental in the process of knowledge acquisition by the students. |
id |
UFMA-5_c91f84f32ee31b50b2b59a67679f7e4f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22920 |
network_acronym_str |
UFMA-5 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ACCIÓN PEDAGÓGICA COLABORATIVA EN LA ALFABETIZACIÓN DE NIÑOS AUTISTASCOLLABORATIVE PEDAGOGICAL ACTION IN LITERACY TEACHING FOR AUTISTIC CHILDRENAÇÃO PEDAGÓGICA COLABORATIVA NA ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS AUTISTASação pedagógica colaborativaalfabetizaçãocrianças autistasacción pedagógica colaborativaliteraturaniños autistascollaborative pedagogical actionliteracyautistic childrenThe objective of this study is to analyze, within the daily reports of collaborative activities conducted by educators in literacy practice with autistic children, the contributions of these actions to the learning of the students. The collaborative actions to be analyzed are part of a research endeavor funded by CNPQ and conducted in a specialized unit affiliated with the State Education Network of Belem, which caters to autistic children and adolescents. This involves bibliographic and documentary research. The source documents for analysis in this study are the daily reports prepared after the pedagogical activities carried out by educators in the specialized unit. The technique of categorization is employed in the systematization and analysis of the data. Among the results, it is highlighted that collaborative activities fostered interaction among the students, enabled their participation in pedagogical actions, and contributed to the learning of reading and writing. The mediation of educators and students was fundamental in the process of knowledge acquisition by the students. El objetivo de este estudio es analizar, en los informes diarios de actividades colaborativas realizadas por educadores en la práctica de la alfabetización con niños autistas, las contribuciones de estas acciones al aprendizaje de los estudiantes. Las acciones colaborativas a analizar forman parte de una investigación financiada por el CNPq y realizada en una unidad especializada, vinculada a la Red de Educación del Estado de Belém, que atiende a niños y adolescentes autistas. Consiste en una investigación bibliográfica y documental. Los documentos fuente para el análisis de este estudio son los informes diarios elaborados después de las actividades pedagógicas realizadas por los educadores de la unidad especializada. En la sistematización y análisis de datos se utiliza la técnica de categorización. Entre los resultados, se destaca que las actividades colaborativas favorecieron la interacción entre los estudiantes, posibilitaron la participación en acciones pedagógicas y contribuyeron al aprendizaje de la lectura y la escritura. La mediación de educadores y estudiantes fue fundamental en el proceso de adquisición de conocimientos por parte de los estudiantes.O objetivo deste estudo é analisar, nos relatórios-dia das atividades colaborativas realizadas por educadores/as em prática de alfabetização com crianças autistas, as contribuições destas ações na aprendizagem dos/as educandos/as. As ações colaborativas a serem analisadas fazem parte de uma pesquisa, financiada pelo CNPq, e realizada em uma unidade especializada, vinculada à Rede Estadual de Ensino de Belém, que atende crianças e adolescentes autistas. Consiste em pesquisa bibliográfica e documental. Os documentos fontes de análise deste estudo são os relatórios-dia elaborados após as atividades pedagógicas realizadas pelos educadores/as na unidade especializada. Na sistematização e análise dos dados é utilizada a técnica da categorização. Entre os resultados destaca-se que as atividades colaborativas favoreceram a interação entre os/as educandos/as, viabilizaram a participação das ações pedagógicas e contribuíram com a aprendizagem da leitura e da escrita. A mediação dos/as educadores/as e dos/as educandos/as foram fundamentais no processo de aquisição de conhecimentos dos/as educandos/as.Universidade Federal do Maranhão2023-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/2292010.18764/2178-2229v30n3.2023.54Cadernos de Pesquisa; v. 30, n. 3, jul./set. 2023; 371-3862178-22290102-4175reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online)instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/22920/12327http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Ivanilde Apoluceno de 2024-03-02T13:15:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22920Revistahttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisaPUBhttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/oaicadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com2178-22290102-4175opendoar:2024-05-21T19:54:28.314901Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
ACCIÓN PEDAGÓGICA COLABORATIVA EN LA ALFABETIZACIÓN DE NIÑOS AUTISTAS COLLABORATIVE PEDAGOGICAL ACTION IN LITERACY TEACHING FOR AUTISTIC CHILDREN AÇÃO PEDAGÓGICA COLABORATIVA NA ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS AUTISTAS |
title |
ACCIÓN PEDAGÓGICA COLABORATIVA EN LA ALFABETIZACIÓN DE NIÑOS AUTISTAS |
spellingShingle |
ACCIÓN PEDAGÓGICA COLABORATIVA EN LA ALFABETIZACIÓN DE NIÑOS AUTISTAS Oliveira, Ivanilde Apoluceno de ação pedagógica colaborativa alfabetização crianças autistas acción pedagógica colaborativa literatura niños autistas collaborative pedagogical action literacy autistic children |
title_short |
ACCIÓN PEDAGÓGICA COLABORATIVA EN LA ALFABETIZACIÓN DE NIÑOS AUTISTAS |
title_full |
ACCIÓN PEDAGÓGICA COLABORATIVA EN LA ALFABETIZACIÓN DE NIÑOS AUTISTAS |
title_fullStr |
ACCIÓN PEDAGÓGICA COLABORATIVA EN LA ALFABETIZACIÓN DE NIÑOS AUTISTAS |
title_full_unstemmed |
ACCIÓN PEDAGÓGICA COLABORATIVA EN LA ALFABETIZACIÓN DE NIÑOS AUTISTAS |
title_sort |
ACCIÓN PEDAGÓGICA COLABORATIVA EN LA ALFABETIZACIÓN DE NIÑOS AUTISTAS |
author |
Oliveira, Ivanilde Apoluceno de |
author_facet |
Oliveira, Ivanilde Apoluceno de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Ivanilde Apoluceno de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ação pedagógica colaborativa alfabetização crianças autistas acción pedagógica colaborativa literatura niños autistas collaborative pedagogical action literacy autistic children |
topic |
ação pedagógica colaborativa alfabetização crianças autistas acción pedagógica colaborativa literatura niños autistas collaborative pedagogical action literacy autistic children |
description |
The objective of this study is to analyze, within the daily reports of collaborative activities conducted by educators in literacy practice with autistic children, the contributions of these actions to the learning of the students. The collaborative actions to be analyzed are part of a research endeavor funded by CNPQ and conducted in a specialized unit affiliated with the State Education Network of Belem, which caters to autistic children and adolescents. This involves bibliographic and documentary research. The source documents for analysis in this study are the daily reports prepared after the pedagogical activities carried out by educators in the specialized unit. The technique of categorization is employed in the systematization and analysis of the data. Among the results, it is highlighted that collaborative activities fostered interaction among the students, enabled their participation in pedagogical actions, and contributed to the learning of reading and writing. The mediation of educators and students was fundamental in the process of knowledge acquisition by the students. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/22920 10.18764/2178-2229v30n3.2023.54 |
url |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/22920 |
identifier_str_mv |
10.18764/2178-2229v30n3.2023.54 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/22920/12327 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; v. 30, n. 3, jul./set. 2023; 371-386 2178-2229 0102-4175 reponame:Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA) instacron:UFMA |
instname_str |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
instacron_str |
UFMA |
institution |
UFMA |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Maranhão. Online) - Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernosdepesquisa@ufma.br||gaepp.ufma96@gmail.com |
_version_ |
1799874881945337856 |