MARKETING DIGITAL: uma proposta de ferramenta de auxílio à gestão da Comunicação para micro e pequenas empresas de serviços

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: VERAS, Thaís Frota de Albuquerque
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA
Texto Completo: https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/5247
Resumo: We propose a new framework to assist in communication management for micro and small companies in the service sector. It is a qualitative applied research whose objective was based on the use of Generative Artificial Intelligence and Natural Language Processing tools. Therefore, the main difficulties related to marketing reported by the target audience, which are micro and small entrepreneurs. Different strategies were used to collect data for the study: bibliographical research, pre-test, evaluation and documentary research, semi-structured interview, experimentation, initial design of the prompts and proof of concept. The study addressed concepts related to Organizational Communication and possible ways to approach the target audience in an environment dominated by digital platforms. The historical panorama and the main concepts related to marketing were also presented and the benefits, possibilities and limitations of the use of Generative Artificial Intelligence in organizational management were discussed.
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Therefore, the main difficulties related to marketing reported by the target audience, which are micro and small entrepreneurs. Different strategies were used to collect data for the study: bibliographical research, pre-test, evaluation and documentary research, semi-structured interview, experimentation, initial design of the prompts and proof of concept. The study addressed concepts related to Organizational Communication and possible ways to approach the target audience in an environment dominated by digital platforms. The historical panorama and the main concepts related to marketing were also presented and the benefits, possibilities and limitations of the use of Generative Artificial Intelligence in organizational management were discussed.Este trabalho se propôs a desenvolver um artefato de assistência à gestão da comunicação para micro e pequenas empresas do segmento de serviços. Trata-se de uma pesquisa aplicada de natureza qualitativa cujo objetivo se fundamentou na utilização da Inteligência Artificial Generativa e das ferramentas de Processamento de Linguagem Natural. Para tanto, pesquisaram-se as principais dificuldades sobre Marketing relatadas pelo público-alvo, que são os micro e pequenos empresários. Foram utilizadas diferentes estratégias para levantamento de dados para o estudo: pesquisa bibliográfica, pré-teste, avaliação e pesquisa documental, entrevista semiestruturada, experimentação, desenho inicial dos prompts, prova de conceito e pesquisa de feedback. O estudo aborda conceitos relacionados à Comunicação Organizacional e possíveis caminhos para aproximação com o público-alvo em um ambiente dominado pelas plataformas digitais. Também apresentam-se o panorama histórico e os principais conceitos relacionados ao Marketing e discutem-se os benefícios, as possibilidades e as limitações do uso da Inteligência Artificial Generativa na gestão organizacional.Submitted by Maria Aparecida (cidazen@gmail.com) on 2024-04-18T17:26:49Z No. of bitstreams: 1 Thais_Veras.pdf: 1861400 bytes, checksum: a999c04d59094771dec4de91ba82c11a (MD5)Made available in DSpace on 2024-04-18T17:26:49Z (GMT). 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