MARKETING DIGITAL: uma proposta de ferramenta de auxílio à gestão da Comunicação para micro e pequenas empresas de serviços
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA |
Texto Completo: | https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/5247 |
Resumo: | We propose a new framework to assist in communication management for micro and small companies in the service sector. It is a qualitative applied research whose objective was based on the use of Generative Artificial Intelligence and Natural Language Processing tools. Therefore, the main difficulties related to marketing reported by the target audience, which are micro and small entrepreneurs. Different strategies were used to collect data for the study: bibliographical research, pre-test, evaluation and documentary research, semi-structured interview, experimentation, initial design of the prompts and proof of concept. The study addressed concepts related to Organizational Communication and possible ways to approach the target audience in an environment dominated by digital platforms. The historical panorama and the main concepts related to marketing were also presented and the benefits, possibilities and limitations of the use of Generative Artificial Intelligence in organizational management were discussed. |
id |
UFMA_8d38424f77f1b45593cc1aab040339e1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2:tede/5247 |
network_acronym_str |
UFMA |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA |
repository_id_str |
2131 |
spelling |
SANTOS, Márcio Carneiro doshttp://lattes.cnpq.br/8231237935065420SANTOS, Márcio Carneiro doshttp://lattes.cnpq.br/8231237935065420SENA, Patrícia Rakel de Castrohttp://lattes.cnpq.br/1695145568364917MIRANDA, Anderson Lourençohttp://lattes.cnpq.br/8903260837581033http://lattes.cnpq.br/3387293212482420VERAS, Thaís Frota de Albuquerque2024-04-18T17:26:49Z2023-09-20VERAS, Thaís Frota de Albuquerque.Marketing Digital: Uma proposta de ferramenta de auxílio à gestão da Comunicação para micro e pequenas empresas de serviços. 2023. 111 f. Dissertação( Programa de Pós-graduação em Comunicação-Mestrado Profissional/PPGCOM) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2023. .https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/5247We propose a new framework to assist in communication management for micro and small companies in the service sector. It is a qualitative applied research whose objective was based on the use of Generative Artificial Intelligence and Natural Language Processing tools. Therefore, the main difficulties related to marketing reported by the target audience, which are micro and small entrepreneurs. Different strategies were used to collect data for the study: bibliographical research, pre-test, evaluation and documentary research, semi-structured interview, experimentation, initial design of the prompts and proof of concept. The study addressed concepts related to Organizational Communication and possible ways to approach the target audience in an environment dominated by digital platforms. The historical panorama and the main concepts related to marketing were also presented and the benefits, possibilities and limitations of the use of Generative Artificial Intelligence in organizational management were discussed.Este trabalho se propôs a desenvolver um artefato de assistência à gestão da comunicação para micro e pequenas empresas do segmento de serviços. Trata-se de uma pesquisa aplicada de natureza qualitativa cujo objetivo se fundamentou na utilização da Inteligência Artificial Generativa e das ferramentas de Processamento de Linguagem Natural. Para tanto, pesquisaram-se as principais dificuldades sobre Marketing relatadas pelo público-alvo, que são os micro e pequenos empresários. Foram utilizadas diferentes estratégias para levantamento de dados para o estudo: pesquisa bibliográfica, pré-teste, avaliação e pesquisa documental, entrevista semiestruturada, experimentação, desenho inicial dos prompts, prova de conceito e pesquisa de feedback. O estudo aborda conceitos relacionados à Comunicação Organizacional e possíveis caminhos para aproximação com o público-alvo em um ambiente dominado pelas plataformas digitais. Também apresentam-se o panorama histórico e os principais conceitos relacionados ao Marketing e discutem-se os benefícios, as possibilidades e as limitações do uso da Inteligência Artificial Generativa na gestão organizacional.Submitted by Maria Aparecida (cidazen@gmail.com) on 2024-04-18T17:26:49Z No. of bitstreams: 1 Thais_Veras.pdf: 1861400 bytes, checksum: a999c04d59094771dec4de91ba82c11a (MD5)Made available in DSpace on 2024-04-18T17:26:49Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Thais_Veras.pdf: 1861400 bytes, checksum: a999c04d59094771dec4de91ba82c11a (MD5) Previous issue date: 2023-09-20application/pdfporUniversidade Federal do MaranhãoPROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO-MESTRADO-PROFISSIONAL/PPGCOMUFMABrasilDEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL/CCSOComunicação Organizacional;Marketing;Inteligência Artificial GenerativaOrganizational Communication;Marketing;Generative Artificial IntelligenceOrganização Comercial de JornaisMARKETING DIGITAL: uma proposta de ferramenta de auxílio à gestão da Comunicação para micro e pequenas empresas de serviçosDIGITAL MARKETING: a proposal for a tool to help manage business Communication for micro and small service companiesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMAinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAORIGINALThais_Veras.pdfThais_Veras.pdfapplication/pdf1861400http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/5247/2/Thais_Veras.pdfa999c04d59094771dec4de91ba82c11aMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82255http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/5247/1/license.txt97eeade1fce43278e63fe063657f8083MD51tede/52472024-04-18 14:26:49.155oai:tede2: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tedebc.ufma.br/jspui/PUBhttp://tedebc.ufma.br:8080/oai/requestrepositorio@ufma.br||repositorio@ufma.bropendoar:21312024-04-18T17:26:49Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
MARKETING DIGITAL: uma proposta de ferramenta de auxílio à gestão da Comunicação para micro e pequenas empresas de serviços |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
DIGITAL MARKETING: a proposal for a tool to help manage business Communication for micro and small service companies |
title |
MARKETING DIGITAL: uma proposta de ferramenta de auxílio à gestão da Comunicação para micro e pequenas empresas de serviços |
spellingShingle |
MARKETING DIGITAL: uma proposta de ferramenta de auxílio à gestão da Comunicação para micro e pequenas empresas de serviços VERAS, Thaís Frota de Albuquerque Comunicação Organizacional; Marketing; Inteligência Artificial Generativa Organizational Communication; Marketing; Generative Artificial Intelligence Organização Comercial de Jornais |
title_short |
MARKETING DIGITAL: uma proposta de ferramenta de auxílio à gestão da Comunicação para micro e pequenas empresas de serviços |
title_full |
MARKETING DIGITAL: uma proposta de ferramenta de auxílio à gestão da Comunicação para micro e pequenas empresas de serviços |
title_fullStr |
MARKETING DIGITAL: uma proposta de ferramenta de auxílio à gestão da Comunicação para micro e pequenas empresas de serviços |
title_full_unstemmed |
MARKETING DIGITAL: uma proposta de ferramenta de auxílio à gestão da Comunicação para micro e pequenas empresas de serviços |
title_sort |
MARKETING DIGITAL: uma proposta de ferramenta de auxílio à gestão da Comunicação para micro e pequenas empresas de serviços |
author |
VERAS, Thaís Frota de Albuquerque |
author_facet |
VERAS, Thaís Frota de Albuquerque |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
SANTOS, Márcio Carneiro dos |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8231237935065420 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
SANTOS, Márcio Carneiro dos |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8231237935065420 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
SENA, Patrícia Rakel de Castro |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1695145568364917 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
MIRANDA, Anderson Lourenço |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8903260837581033 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3387293212482420 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
VERAS, Thaís Frota de Albuquerque |
contributor_str_mv |
SANTOS, Márcio Carneiro dos SANTOS, Márcio Carneiro dos SENA, Patrícia Rakel de Castro MIRANDA, Anderson Lourenço |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação Organizacional; Marketing; Inteligência Artificial Generativa |
topic |
Comunicação Organizacional; Marketing; Inteligência Artificial Generativa Organizational Communication; Marketing; Generative Artificial Intelligence Organização Comercial de Jornais |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Organizational Communication; Marketing; Generative Artificial Intelligence |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
Organização Comercial de Jornais |
description |
We propose a new framework to assist in communication management for micro and small companies in the service sector. It is a qualitative applied research whose objective was based on the use of Generative Artificial Intelligence and Natural Language Processing tools. Therefore, the main difficulties related to marketing reported by the target audience, which are micro and small entrepreneurs. Different strategies were used to collect data for the study: bibliographical research, pre-test, evaluation and documentary research, semi-structured interview, experimentation, initial design of the prompts and proof of concept. The study addressed concepts related to Organizational Communication and possible ways to approach the target audience in an environment dominated by digital platforms. The historical panorama and the main concepts related to marketing were also presented and the benefits, possibilities and limitations of the use of Generative Artificial Intelligence in organizational management were discussed. |
publishDate |
2023 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-09-20 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2024-04-18T17:26:49Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
VERAS, Thaís Frota de Albuquerque.Marketing Digital: Uma proposta de ferramenta de auxílio à gestão da Comunicação para micro e pequenas empresas de serviços. 2023. 111 f. Dissertação( Programa de Pós-graduação em Comunicação-Mestrado Profissional/PPGCOM) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2023. . |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/5247 |
identifier_str_mv |
VERAS, Thaís Frota de Albuquerque.Marketing Digital: Uma proposta de ferramenta de auxílio à gestão da Comunicação para micro e pequenas empresas de serviços. 2023. 111 f. Dissertação( Programa de Pós-graduação em Comunicação-Mestrado Profissional/PPGCOM) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2023. . |
url |
https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/5247 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO-MESTRADO-PROFISSIONAL/PPGCOM |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMA |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL/CCSO |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA) instacron:UFMA |
instname_str |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
instacron_str |
UFMA |
institution |
UFMA |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/5247/2/Thais_Veras.pdf http://tedebc.ufma.br:8080/bitstream/tede/5247/1/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a999c04d59094771dec4de91ba82c11a 97eeade1fce43278e63fe063657f8083 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMA - Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufma.br||repositorio@ufma.br |
_version_ |
1809926220420218880 |