CIÊNCIA-TECNOLOGIA-SOCIEDADE EM DISCURSOS DA ESTRUTURA CURRICULAR E DE DOCENTES DE UMA LICENCIATURA EM FÍSICA: CIENCIA-TECNOLOGÍA-SOCIEDAD EN DISCURSOS DE ESTRUCTURA CURRICULAR Y DE LOS DOCENTES DE UN PROFESORADO EN FÍSICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/35921 |
Resumo: | This study analyzes possible mobilizations of the Physics degree course at the Universidade Federal do Amazonas (UFAM), in Brazil, to insert discussions about science and technology in the initial teacher education process. The research corpus is made up of disciplines and speeches by the institution's professors. The analysis is based on assumptions of the Science-Technology-Society approach and on the principles of French Discourse Analysis. It was found that the disciplines analyzed have favorable spaces for the discussion of science and technology, although there is no specific direction. The answers to the questionnaire applied reinforce the understanding of the need for student training that includes these approaches to help future teachers, when in the profession, to contribute with knowledge with which citizens can position themselves about science and technology and in society decisions. |
id |
UFMG-11_0ec949fe7dce75a0d35d4e8ea08edb5f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/35921 |
network_acronym_str |
UFMG-11 |
network_name_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CIÊNCIA-TECNOLOGIA-SOCIEDADE EM DISCURSOS DA ESTRUTURA CURRICULAR E DE DOCENTES DE UMA LICENCIATURA EM FÍSICA: CIENCIA-TECNOLOGÍA-SOCIEDAD EN DISCURSOS DE ESTRUCTURA CURRICULAR Y DE LOS DOCENTES DE UN PROFESORADO EN FÍSICACiência e TecnologiaFormação Inicial de ProfessorAnálise de DiscursoScience and technologyInitial Teacher TrainingDiscourse AnalysisCiencia y TecnologíaFormación inicial del profesoradoAnálisis del discursoThis study analyzes possible mobilizations of the Physics degree course at the Universidade Federal do Amazonas (UFAM), in Brazil, to insert discussions about science and technology in the initial teacher education process. The research corpus is made up of disciplines and speeches by the institution's professors. The analysis is based on assumptions of the Science-Technology-Society approach and on the principles of French Discourse Analysis. It was found that the disciplines analyzed have favorable spaces for the discussion of science and technology, although there is no specific direction. The answers to the questionnaire applied reinforce the understanding of the need for student training that includes these approaches to help future teachers, when in the profession, to contribute with knowledge with which citizens can position themselves about science and technology and in society decisions.Este estudio analiza las posibles movilizaciones de la carrera de Física de la Universidade Federal do Amazonas (UFAM) para insertar discusiones acerca de la ciencia y tecnología en el proceso de formación inicial docente. El corpus de investigación está compuesto por disciplinas y discursos de los profesores de la institución UFAM. El análisis se basa en supuestos del enfoque Ciencia-Tecnología-Sociedad y en los principios del Análisis del Discurso francés. Se encontró que las disciplinas analizadas cuentan con espacios favorables para la discusión de ciencia y tecnología, aunque no hay una dirección específica. Las respuestas al cuestionario aplicado refuerzan la comprensión de la necesidad de formación de los estudiantes que incluya estos enfoques para ayudar a los futuros docentes, cuando estén en la profesión, a aportar conocimientos con los que los ciudadanos puedan posicionarse sobre la ciencia y la tecnología y en las decisiones de la sociedad.Este estudo analisa possíveis mobilizações do curso de licenciatura em Física da Universidade Federal do Amazonas para inserir discussões sobre a ciência e a tecnologia no processo de formação inicial do professor. O corpus da pesquisa é constituído de ementas de disciplinas e de discursos de docentes da Instituição. A análise se fundamenta em pressupostos da abordagem ciência-tecnologia-sociedade e em princípios da análise de discurso francesa. Constatou-se que as disciplinas analisadas dispõem de espaços propícios para a discussão sobre a ciência e a tecnologia, embora não exista um direcionamento específico. As respostas ao questionário aplicado reforçam o entendimento sobre a necessidade de uma formação discente que contemple essas abordagens para auxiliar o futuro docente, quando no exercício da profissão, a contribuir com conhecimentos com os quais o cidadão possa se posicionar sobre a ciência e a tecnologia e em decisões da sociedade.CECIMIG-FaE-UFMG2022-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/3592110.1590/1983-21172021240113Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): .Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): .Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): .1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/35921/30768Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Esteves Fernandes Alves Lima, Maria Consuelo2023-03-31T16:07:09Zoai:periodicos.ufmg.br:article/35921Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2023-03-31T16:07:09Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CIÊNCIA-TECNOLOGIA-SOCIEDADE EM DISCURSOS DA ESTRUTURA CURRICULAR E DE DOCENTES DE UMA LICENCIATURA EM FÍSICA: CIENCIA-TECNOLOGÍA-SOCIEDAD EN DISCURSOS DE ESTRUCTURA CURRICULAR Y DE LOS DOCENTES DE UN PROFESORADO EN FÍSICA |
title |
CIÊNCIA-TECNOLOGIA-SOCIEDADE EM DISCURSOS DA ESTRUTURA CURRICULAR E DE DOCENTES DE UMA LICENCIATURA EM FÍSICA: CIENCIA-TECNOLOGÍA-SOCIEDAD EN DISCURSOS DE ESTRUCTURA CURRICULAR Y DE LOS DOCENTES DE UN PROFESORADO EN FÍSICA |
spellingShingle |
CIÊNCIA-TECNOLOGIA-SOCIEDADE EM DISCURSOS DA ESTRUTURA CURRICULAR E DE DOCENTES DE UMA LICENCIATURA EM FÍSICA: CIENCIA-TECNOLOGÍA-SOCIEDAD EN DISCURSOS DE ESTRUCTURA CURRICULAR Y DE LOS DOCENTES DE UN PROFESORADO EN FÍSICA Oliveira, Esteves Fernandes Ciência e Tecnologia Formação Inicial de Professor Análise de Discurso Science and technology Initial Teacher Training Discourse Analysis Ciencia y Tecnología Formación inicial del profesorado Análisis del discurso |
title_short |
CIÊNCIA-TECNOLOGIA-SOCIEDADE EM DISCURSOS DA ESTRUTURA CURRICULAR E DE DOCENTES DE UMA LICENCIATURA EM FÍSICA: CIENCIA-TECNOLOGÍA-SOCIEDAD EN DISCURSOS DE ESTRUCTURA CURRICULAR Y DE LOS DOCENTES DE UN PROFESORADO EN FÍSICA |
title_full |
CIÊNCIA-TECNOLOGIA-SOCIEDADE EM DISCURSOS DA ESTRUTURA CURRICULAR E DE DOCENTES DE UMA LICENCIATURA EM FÍSICA: CIENCIA-TECNOLOGÍA-SOCIEDAD EN DISCURSOS DE ESTRUCTURA CURRICULAR Y DE LOS DOCENTES DE UN PROFESORADO EN FÍSICA |
title_fullStr |
CIÊNCIA-TECNOLOGIA-SOCIEDADE EM DISCURSOS DA ESTRUTURA CURRICULAR E DE DOCENTES DE UMA LICENCIATURA EM FÍSICA: CIENCIA-TECNOLOGÍA-SOCIEDAD EN DISCURSOS DE ESTRUCTURA CURRICULAR Y DE LOS DOCENTES DE UN PROFESORADO EN FÍSICA |
title_full_unstemmed |
CIÊNCIA-TECNOLOGIA-SOCIEDADE EM DISCURSOS DA ESTRUTURA CURRICULAR E DE DOCENTES DE UMA LICENCIATURA EM FÍSICA: CIENCIA-TECNOLOGÍA-SOCIEDAD EN DISCURSOS DE ESTRUCTURA CURRICULAR Y DE LOS DOCENTES DE UN PROFESORADO EN FÍSICA |
title_sort |
CIÊNCIA-TECNOLOGIA-SOCIEDADE EM DISCURSOS DA ESTRUTURA CURRICULAR E DE DOCENTES DE UMA LICENCIATURA EM FÍSICA: CIENCIA-TECNOLOGÍA-SOCIEDAD EN DISCURSOS DE ESTRUCTURA CURRICULAR Y DE LOS DOCENTES DE UN PROFESORADO EN FÍSICA |
author |
Oliveira, Esteves Fernandes |
author_facet |
Oliveira, Esteves Fernandes Alves Lima, Maria Consuelo |
author_role |
author |
author2 |
Alves Lima, Maria Consuelo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Esteves Fernandes Alves Lima, Maria Consuelo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciência e Tecnologia Formação Inicial de Professor Análise de Discurso Science and technology Initial Teacher Training Discourse Analysis Ciencia y Tecnología Formación inicial del profesorado Análisis del discurso |
topic |
Ciência e Tecnologia Formação Inicial de Professor Análise de Discurso Science and technology Initial Teacher Training Discourse Analysis Ciencia y Tecnología Formación inicial del profesorado Análisis del discurso |
description |
This study analyzes possible mobilizations of the Physics degree course at the Universidade Federal do Amazonas (UFAM), in Brazil, to insert discussions about science and technology in the initial teacher education process. The research corpus is made up of disciplines and speeches by the institution's professors. The analysis is based on assumptions of the Science-Technology-Society approach and on the principles of French Discourse Analysis. It was found that the disciplines analyzed have favorable spaces for the discussion of science and technology, although there is no specific direction. The answers to the questionnaire applied reinforce the understanding of the need for student training that includes these approaches to help future teachers, when in the profession, to contribute with knowledge with which citizens can position themselves about science and technology and in society decisions. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/35921 10.1590/1983-21172021240113 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/35921 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-21172021240113 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/35921/30768 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): . Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): . Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): . 1983-2117 1415-2150 reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com |
_version_ |
1799711165284089856 |