Human Rights, Science Teaching and Teacher Training in National Journals: Direitos Humanos e formação de docentes em ciências em periódicos nacionais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/35107 |
Resumo: | This literature review article aimed to present and discuss how national research has related Science Teaching to Human Rights and Teacher Education, and, more specifically, focused on the research methodologies, their objectives and results. Therefore, academic productions in CAPES Qualis journals were selected, referring to strata A1, A2 and B1 (quadriennium 2013 – 2016). The analysis showed that only two works directly present this relationship, the others interface with the topics Environmental Education, Gender/Sexuality/Sex/Diversity; the objective that appears most in research is related to the discussion on Environmental Education; and most of the works had initial training as their context of action. It was found that there are productions concerned with this articulation; however, there are still gaps, such as, for example, research on specific training on Human Rights for teachers who work in this area of knowledge. |
id |
UFMG-11_690fec0594c9e535bd9630bdff47e4d4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/35107 |
network_acronym_str |
UFMG-11 |
network_name_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Human Rights, Science Teaching and Teacher Training in National Journals: Direitos Humanos e formação de docentes em ciências em periódicos nacionaisDerechos Humanos, enseñanza de las Ciencias y formación de profesores en revistas nacionales: Direitos Humanos e formação de docentes em ciências em periódicos nacionaisHUMAN RIGHTS AND SCIENCE TEACHER TRAINING IN NATIONAL JOURNALS: Direitos Humanos e formação de docentes em ciências em periódicos nacionaisEnsino de CiênciasDireitos HumanosFormação de docentesScience TeachingHuman RightsTeacher TrainingEnseñanza de las CienciasDerechos HumanosFormación de ProfesoresThis literature review article aimed to present and discuss how national research has related Science Teaching to Human Rights and Teacher Education, and, more specifically, focused on the research methodologies, their objectives and results. Therefore, academic productions in CAPES Qualis journals were selected, referring to strata A1, A2 and B1 (quadriennium 2013 – 2016). The analysis showed that only two works directly present this relationship, the others interface with the topics Environmental Education, Gender/Sexuality/Sex/Diversity; the objective that appears most in research is related to the discussion on Environmental Education; and most of the works had initial training as their context of action. It was found that there are productions concerned with this articulation; however, there are still gaps, such as, for example, research on specific training on Human Rights for teachers who work in this area of knowledge.Este artículo de revisión de literatura tuvo como objetivo presentar y discutir cómo la investigación nacional ha relacionado la Enseñanza de las Ciencias con los temas de Derechos Humanos y Formación Docente y, más específicamente, se centró en las tendencias metodológicas de las investigaciones, sus objetivos y resultados. Se seleccionaron producciones académicas en revistas Qualis de CAPES, a los estratos A1, A2 y B1 (2013 - 2016). El análisis mostró que solo dos trabajos presentan directamente esta relación, los otros interactúan con los temas Educación Ambiental, Género/Sexualidad/Sexo/Diversidad; el objetivo que más aparece en la investigación es sobre Educación Ambiental; la mayoría de las obras tenía como contexto de actuación la formación inicial. Se constató que existen producciones que se preocupan por esta articulación, sin embargo, aún existen vacíos, como, por ejemplo, la investigación sobre las formaciones específicas en Derechos Humanos para docentes que actúan en esta área del conocimiento.Este artigo de revisão bibliográfica objetivou discutir como as pesquisas nacionais têm relacionado a temática Direitos Humanos e Formação de Docentes de Ciências Naturais. Para tanto, foram selecionadas produções acadêmicas em periódicos do Qualis da CAPES, referentes aos estratos A1, A2 e B1 (quadriênio 2013 – 2016). Foram analisados: o contexto das investigações, como as pesquisas foram desenvolvidas, os principais resultados e recomendações. A análise mostrou que apenas dois trabalhos apresentam diretamente essa relação, enquanto os demais fazem interface com as temáticas Educação Ambiental, Gêneros/ Sexualidade/Sexo e Diversidade. A temática que mais aparece nas pesquisas está relacionada à discussão sobre Educação Ambiental e a maioria dos trabalhos tinha como contexto a formação inicial de docentes. Constatou-se que há produções que se preocupam com essa articulação, entretanto, ainda há lacunas, como, por exemplo, pesquisas sobre formações específicas sobre Direitos Humanos para os docentes que atuam nessa área do conhecimento.CECIMIG-FaE-UFMG2023-01-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/3510710.1590/1983-21172022240132Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/35107/37285Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessCorreia Cruz Bonfim, HanslivianMaciel Guimarães, Orliney2024-04-01T21:06:34Zoai:periodicos.ufmg.br:article/35107Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2024-04-01T21:06:34Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Human Rights, Science Teaching and Teacher Training in National Journals: Direitos Humanos e formação de docentes em ciências em periódicos nacionais Derechos Humanos, enseñanza de las Ciencias y formación de profesores en revistas nacionales: Direitos Humanos e formação de docentes em ciências em periódicos nacionais HUMAN RIGHTS AND SCIENCE TEACHER TRAINING IN NATIONAL JOURNALS: Direitos Humanos e formação de docentes em ciências em periódicos nacionais |
title |
Human Rights, Science Teaching and Teacher Training in National Journals: Direitos Humanos e formação de docentes em ciências em periódicos nacionais |
spellingShingle |
Human Rights, Science Teaching and Teacher Training in National Journals: Direitos Humanos e formação de docentes em ciências em periódicos nacionais Correia Cruz Bonfim, Hanslivian Ensino de Ciências Direitos Humanos Formação de docentes Science Teaching Human Rights Teacher Training Enseñanza de las Ciencias Derechos Humanos Formación de Profesores |
title_short |
Human Rights, Science Teaching and Teacher Training in National Journals: Direitos Humanos e formação de docentes em ciências em periódicos nacionais |
title_full |
Human Rights, Science Teaching and Teacher Training in National Journals: Direitos Humanos e formação de docentes em ciências em periódicos nacionais |
title_fullStr |
Human Rights, Science Teaching and Teacher Training in National Journals: Direitos Humanos e formação de docentes em ciências em periódicos nacionais |
title_full_unstemmed |
Human Rights, Science Teaching and Teacher Training in National Journals: Direitos Humanos e formação de docentes em ciências em periódicos nacionais |
title_sort |
Human Rights, Science Teaching and Teacher Training in National Journals: Direitos Humanos e formação de docentes em ciências em periódicos nacionais |
author |
Correia Cruz Bonfim, Hanslivian |
author_facet |
Correia Cruz Bonfim, Hanslivian Maciel Guimarães, Orliney |
author_role |
author |
author2 |
Maciel Guimarães, Orliney |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Correia Cruz Bonfim, Hanslivian Maciel Guimarães, Orliney |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Ciências Direitos Humanos Formação de docentes Science Teaching Human Rights Teacher Training Enseñanza de las Ciencias Derechos Humanos Formación de Profesores |
topic |
Ensino de Ciências Direitos Humanos Formação de docentes Science Teaching Human Rights Teacher Training Enseñanza de las Ciencias Derechos Humanos Formación de Profesores |
description |
This literature review article aimed to present and discuss how national research has related Science Teaching to Human Rights and Teacher Education, and, more specifically, focused on the research methodologies, their objectives and results. Therefore, academic productions in CAPES Qualis journals were selected, referring to strata A1, A2 and B1 (quadriennium 2013 – 2016). The analysis showed that only two works directly present this relationship, the others interface with the topics Environmental Education, Gender/Sexuality/Sex/Diversity; the objective that appears most in research is related to the discussion on Environmental Education; and most of the works had initial training as their context of action. It was found that there are productions concerned with this articulation; however, there are still gaps, such as, for example, research on specific training on Human Rights for teachers who work in this area of knowledge. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/35107 10.1590/1983-21172022240132 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/35107 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-21172022240132 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/35107/37285 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): Ensaio Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): Ensaio Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio 1983-2117 1415-2150 reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com |
_version_ |
1799711161985269760 |