THE CITIZENSHIP IN SCIENCE EDUCATION: MATERIALIST CONTRIBUTIONS TO HUMAN EMANCIPATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carnio, Michel Pisa
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/49083
Resumo: This text aims to systematize some materialist and dialectical contributions to think about the category “citizenship” in scientific education from an emancipatory perspective. This is an opinion article that allows continuity with the reflections contained in the article by Rosa, Lima and Cavalcanti (2023) entitled “What citizenship are we talking about? A literature review of research in science education with a perspective on training for citizenship”. From the mobilization of thoughts from sociology, philosophy and psychoanalysis, we chose four topics as contributions to the notions of citizenship and emancipation in science education: citizenship as a slogan that needs to be problematized, the ideological nature of the democratic rule of law, a critical look in relation to democratic horizons and paths to human emancipation in the context of scientific education. This is an invitation to scientific education to discuss the foundations of our current society and envision new forms of socialization and civilization.
id UFMG-11_79b84ea6100446010cdcd81ceaef3042
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/49083
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling THE CITIZENSHIP IN SCIENCE EDUCATION: MATERIALIST CONTRIBUTIONS TO HUMAN EMANCIPATIONLA CIUDADANÍA EN LA EDUCACIÓN CIENTÍFICA: CONTRIBUCIONES MATERIALISTAS A LA EMANCIPACIÓN HUMANAARTICLE-OPINION: WHAT CITIZENSHIP ARE WE TALKING ABOUT? A LITERATURE REVIEW OF RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION WITH A PERSPECTIVE ON TRAINING FOR CITIZENSHIP: ARTIGO-PARECER: DE QUE CIDADANIA ESTAMOS FALANDO? UMA REVISÃO DE LITERATURA DAS PESQUISAS EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS COM PERSPECTIVA DE FORMAÇÃO PARA CIDADANIAEnsino de ciênciasCidadaniaEmancipação humanaScience teachingCitizenshipHuman emancipationEnseñanza de las cienciasCiudadaníaEmancipación humanaThis text aims to systematize some materialist and dialectical contributions to think about the category “citizenship” in scientific education from an emancipatory perspective. This is an opinion article that allows continuity with the reflections contained in the article by Rosa, Lima and Cavalcanti (2023) entitled “What citizenship are we talking about? A literature review of research in science education with a perspective on training for citizenship”. From the mobilization of thoughts from sociology, philosophy and psychoanalysis, we chose four topics as contributions to the notions of citizenship and emancipation in science education: citizenship as a slogan that needs to be problematized, the ideological nature of the democratic rule of law, a critical look in relation to democratic horizons and paths to human emancipation in the context of scientific education. This is an invitation to scientific education to discuss the foundations of our current society and envision new forms of socialization and civilization.Este texto tiene como objetivo sistematizar algunos aportes materialistas y dialécticos para pensar la categoría “ciudadanía” en la educación científica desde una perspectiva emancipadora. Este es un artículo de opinión que permite dar continuidad a las reflexiones contenidas en el artículo de Rosa, Lima y Cavalcanti (2023) titulado “¿De qué ciudadanía estamos hablando? Una revisión de la literatura sobre investigaciones en educación científica con una perspectiva de formación para la ciudadanía”. A partir de la movilización de pensamientos provenientes de la sociología, la filosofía y el psicoanálisis, elegimos cuatro temas como contribuciones a las nociones de ciudadanía y emancipación en la educación científica: la ciudadanía como lema que necesita ser problematizado, la naturaleza ideológica del Estado democrático de derecho, un Mirada crítica en relación a los horizontes democráticos y los caminos de emancipación humana en el contexto de la educación científica. Esta es una invitación a la educación científica para discutir los fundamentos de nuestra sociedad actual e imaginar nuevas formas de socialización y civilización.O presente texto visa sistematizar algumas contribuições materialistas e dialéticas para pensarmos a categoria “cidadania” na educação científica sob uma perspectiva emancipatória. Trata-se de um artigo-parecer que possibilita uma continuidade com as reflexões contidas no artigo de Rosa, Lima e Cavalcanti (2023) intitulado “De que cidadania estamos falando? Uma revisão da literatura das pesquisas em educação em ciências com perspectiva de formação para a cidadania”. A partir de mobilização de pensamentos da sociologia, filosofia e psicanálise, elegemos quatro tópicos como contribuições às noções de cidadania e emancipação na educação em ciências: a cidadania como slogan que precisa ser problematizado, a natureza ideológica do Estado de direito democrático, um olhar crítico em relação aos horizontes democráticos e caminhos para a emancipação humana no contexto da educação científica. Trata-se de um convite à educação científica para discutir as bases da nossa sociedade atual e vislumbrar novas formas de socialização e civilização.CECIMIG-FaE-UFMG2024-04-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/4908310.1590/1983-21172022240166Ensaio Research in Science Education; Vol. 26 No. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 26 Núm. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 26 n. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências 1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/49083/43747Copyright (c) 2024 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarnio, Michel Pisa2024-04-02T17:07:30Zoai:periodicos.ufmg.br:article/49083Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2024-04-02T17:07:30Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv THE CITIZENSHIP IN SCIENCE EDUCATION: MATERIALIST CONTRIBUTIONS TO HUMAN EMANCIPATION
LA CIUDADANÍA EN LA EDUCACIÓN CIENTÍFICA: CONTRIBUCIONES MATERIALISTAS A LA EMANCIPACIÓN HUMANA
ARTICLE-OPINION: WHAT CITIZENSHIP ARE WE TALKING ABOUT? A LITERATURE REVIEW OF RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION WITH A PERSPECTIVE ON TRAINING FOR CITIZENSHIP: ARTIGO-PARECER: DE QUE CIDADANIA ESTAMOS FALANDO? UMA REVISÃO DE LITERATURA DAS PESQUISAS EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS COM PERSPECTIVA DE FORMAÇÃO PARA CIDADANIA
title THE CITIZENSHIP IN SCIENCE EDUCATION: MATERIALIST CONTRIBUTIONS TO HUMAN EMANCIPATION
spellingShingle THE CITIZENSHIP IN SCIENCE EDUCATION: MATERIALIST CONTRIBUTIONS TO HUMAN EMANCIPATION
Carnio, Michel Pisa
Ensino de ciências
Cidadania
Emancipação humana
Science teaching
Citizenship
Human emancipation
Enseñanza de las ciencias
Ciudadanía
Emancipación humana
title_short THE CITIZENSHIP IN SCIENCE EDUCATION: MATERIALIST CONTRIBUTIONS TO HUMAN EMANCIPATION
title_full THE CITIZENSHIP IN SCIENCE EDUCATION: MATERIALIST CONTRIBUTIONS TO HUMAN EMANCIPATION
title_fullStr THE CITIZENSHIP IN SCIENCE EDUCATION: MATERIALIST CONTRIBUTIONS TO HUMAN EMANCIPATION
title_full_unstemmed THE CITIZENSHIP IN SCIENCE EDUCATION: MATERIALIST CONTRIBUTIONS TO HUMAN EMANCIPATION
title_sort THE CITIZENSHIP IN SCIENCE EDUCATION: MATERIALIST CONTRIBUTIONS TO HUMAN EMANCIPATION
author Carnio, Michel Pisa
author_facet Carnio, Michel Pisa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carnio, Michel Pisa
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de ciências
Cidadania
Emancipação humana
Science teaching
Citizenship
Human emancipation
Enseñanza de las ciencias
Ciudadanía
Emancipación humana
topic Ensino de ciências
Cidadania
Emancipação humana
Science teaching
Citizenship
Human emancipation
Enseñanza de las ciencias
Ciudadanía
Emancipación humana
description This text aims to systematize some materialist and dialectical contributions to think about the category “citizenship” in scientific education from an emancipatory perspective. This is an opinion article that allows continuity with the reflections contained in the article by Rosa, Lima and Cavalcanti (2023) entitled “What citizenship are we talking about? A literature review of research in science education with a perspective on training for citizenship”. From the mobilization of thoughts from sociology, philosophy and psychoanalysis, we chose four topics as contributions to the notions of citizenship and emancipation in science education: citizenship as a slogan that needs to be problematized, the ideological nature of the democratic rule of law, a critical look in relation to democratic horizons and paths to human emancipation in the context of scientific education. This is an invitation to scientific education to discuss the foundations of our current society and envision new forms of socialization and civilization.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/49083
10.1590/1983-21172022240166
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/49083
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172022240166
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/49083/43747
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 26 No. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 26 Núm. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 26 n. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711162073350144