ACADEMIC TECHNOLOGY CENTER OF XXX AS A COMMUNITY OF PRACTICE AND POSSIBILITY OF CREATION OF NON-FORMAL LEARNING SPACES: AN ETHNOGRAPHIC STUDY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12139 |
Resumo: | Provide authentic learning experiences in the training of students is a challenge for many educational institutions. The search for ongoing initiatives that may contribute to achieving this objective may expose possibilities for future actions. In this work we present the results of an ethnographic study in a Center of Academic Technology of a Brazilian public university. We assume that its knowledge management model can be used to foster non-formal learning spaces. As a result, we were able to typify it as a community of practice, identifying its structural elements. This characterization can inspire the creation of similar centers in other teaching institutions assisting professionals interested in expanding the training opportunities for their students. |
id |
UFMG-11_c847fcd1706b459d3117db9887e73664 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/12139 |
network_acronym_str |
UFMG-11 |
network_name_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ACADEMIC TECHNOLOGY CENTER OF XXX AS A COMMUNITY OF PRACTICE AND POSSIBILITY OF CREATION OF NON-FORMAL LEARNING SPACES: AN ETHNOGRAPHIC STUDYCENTRO DE TECNOLOGÍA ACADÉMICA DE XXX COMO COMUNIDAD DE PRÁCTICA Y POSIBILIDAD DE CREACIÓN DE ESPACIOS NO FORMALES DE APRENDIZAJE: UN ESTUDIO ETNOGRAFICOCENTRO DE TECNOLOGIA ACADÊMICA DA UFRGS COMO COMUNIDADE DE PRÁTICA E POSSIBILIDADE DE CRIAÇÃO DE ESPAÇOS NÃO FORMAIS DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO ETNOGRÁFICO: ACADEMIC TECHNOLOGY CENTER OF UFRGS AS A COMMUNITY OF PRACTICE AND POSSIBILITY OF CREATION OF NON-FORMAL LEARNING SPACES: AN ETHNOGRAPHIC STUDYComunidades de Prática; Ambientes não formais de aprendizagem; Ensino de Física.Community of practice, Non-formal learning spaces, Physics education.Comunidades de práctica, Espacios no formales de aprendizaje, Enseñanza de la físicaProvide authentic learning experiences in the training of students is a challenge for many educational institutions. The search for ongoing initiatives that may contribute to achieving this objective may expose possibilities for future actions. In this work we present the results of an ethnographic study in a Center of Academic Technology of a Brazilian public university. We assume that its knowledge management model can be used to foster non-formal learning spaces. As a result, we were able to typify it as a community of practice, identifying its structural elements. This characterization can inspire the creation of similar centers in other teaching institutions assisting professionals interested in expanding the training opportunities for their students. Proporcionar auténticas experiencias de aprendizaje en la capacitación de los estudiantes es un desafío para muchas instituciones educativas. La búsqueda de iniciativas en curso que puedan contribuir a lograr este objetivo puede exponer posibilidades para acciones futuras. En este trabajo presentamos los resultados de un estudio etnográfico en un Centro de Tecnología Académica de una universidad pública brasileña. Suponemos que su modelo de gestión del conocimiento se puede utilizar para fomentar espacios de aprendizaje no formal. Como resultado, pudimos tipificarlo como una comunidad de práctica, identificando sus elementos estructurales. Esta caracterización puede inspirar la creación de centros similares en otras instituciones de enseñanza que ayudando a los profesionales interesados en ampliar las oportunidades de capacitación para sus estudiantes. A promoção de autênticas experiências de aprendizagem na formação discente é um desafio para a maior parte das instituições de ensino. A busca por iniciativas já em andamento que possam contribuir para alcançar este objetivo pode revelar possibilidades de ações futuras. No presente trabalho apresentamos os resultados de um estudo etnográfico no Centro de Tecnologia Acadêmica da UFRGS. Entendemos que seu modelo de gestão de conhecimento pode servir para o cultivo de ambientes não formais de aprendizagem. Como resultado, pudemos tipificar o CTA como uma Comunidade de Prática, identificando seus elementos estruturais. Tal caracterização pode inspirar a criação de centros similares em outras instituições de ensino, auxiliando, assim, profissionais interessados em ampliar as oportunidades formativas de seus estudantes. Provide authentic learning experiences in the training of students is a challenge for many educational institutions. The search for ongoing initiatives that can contribute to achieving this objective may expose possibilities for future actions. In this work we present the results of an ethnographic study in a Center of Academic Technology of a Brazilian public university. We assume that its knowledge management model can be used to foster non-formal learning spaces. As a result, we were able to typify it as a community of practice, identifying its structural elements. This characterization can inspire the creation of similar centers in other teaching institutions, assisting professionals interested in expanding the training opportunities for their students.CECIMIG-FaE-UFMG2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/1213910.1590/21172020210128Ensaio Research in Science Education; Vol. 22 (2020)Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 22 (2020)Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 22 (2020)1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12139/26812Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessMega, Daniel FariasAraújo, Ives SolanoVeit, Eliane Angela2021-05-01T01:58:35Zoai:periodicos.ufmg.br:article/12139Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2021-05-01T01:58:35Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ACADEMIC TECHNOLOGY CENTER OF XXX AS A COMMUNITY OF PRACTICE AND POSSIBILITY OF CREATION OF NON-FORMAL LEARNING SPACES: AN ETHNOGRAPHIC STUDY CENTRO DE TECNOLOGÍA ACADÉMICA DE XXX COMO COMUNIDAD DE PRÁCTICA Y POSIBILIDAD DE CREACIÓN DE ESPACIOS NO FORMALES DE APRENDIZAJE: UN ESTUDIO ETNOGRAFICO CENTRO DE TECNOLOGIA ACADÊMICA DA UFRGS COMO COMUNIDADE DE PRÁTICA E POSSIBILIDADE DE CRIAÇÃO DE ESPAÇOS NÃO FORMAIS DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO ETNOGRÁFICO: ACADEMIC TECHNOLOGY CENTER OF UFRGS AS A COMMUNITY OF PRACTICE AND POSSIBILITY OF CREATION OF NON-FORMAL LEARNING SPACES: AN ETHNOGRAPHIC STUDY |
title |
ACADEMIC TECHNOLOGY CENTER OF XXX AS A COMMUNITY OF PRACTICE AND POSSIBILITY OF CREATION OF NON-FORMAL LEARNING SPACES: AN ETHNOGRAPHIC STUDY |
spellingShingle |
ACADEMIC TECHNOLOGY CENTER OF XXX AS A COMMUNITY OF PRACTICE AND POSSIBILITY OF CREATION OF NON-FORMAL LEARNING SPACES: AN ETHNOGRAPHIC STUDY Mega, Daniel Farias Comunidades de Prática; Ambientes não formais de aprendizagem; Ensino de Física. Community of practice, Non-formal learning spaces, Physics education. Comunidades de práctica, Espacios no formales de aprendizaje, Enseñanza de la física |
title_short |
ACADEMIC TECHNOLOGY CENTER OF XXX AS A COMMUNITY OF PRACTICE AND POSSIBILITY OF CREATION OF NON-FORMAL LEARNING SPACES: AN ETHNOGRAPHIC STUDY |
title_full |
ACADEMIC TECHNOLOGY CENTER OF XXX AS A COMMUNITY OF PRACTICE AND POSSIBILITY OF CREATION OF NON-FORMAL LEARNING SPACES: AN ETHNOGRAPHIC STUDY |
title_fullStr |
ACADEMIC TECHNOLOGY CENTER OF XXX AS A COMMUNITY OF PRACTICE AND POSSIBILITY OF CREATION OF NON-FORMAL LEARNING SPACES: AN ETHNOGRAPHIC STUDY |
title_full_unstemmed |
ACADEMIC TECHNOLOGY CENTER OF XXX AS A COMMUNITY OF PRACTICE AND POSSIBILITY OF CREATION OF NON-FORMAL LEARNING SPACES: AN ETHNOGRAPHIC STUDY |
title_sort |
ACADEMIC TECHNOLOGY CENTER OF XXX AS A COMMUNITY OF PRACTICE AND POSSIBILITY OF CREATION OF NON-FORMAL LEARNING SPACES: AN ETHNOGRAPHIC STUDY |
author |
Mega, Daniel Farias |
author_facet |
Mega, Daniel Farias Araújo, Ives Solano Veit, Eliane Angela |
author_role |
author |
author2 |
Araújo, Ives Solano Veit, Eliane Angela |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mega, Daniel Farias Araújo, Ives Solano Veit, Eliane Angela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunidades de Prática; Ambientes não formais de aprendizagem; Ensino de Física. Community of practice, Non-formal learning spaces, Physics education. Comunidades de práctica, Espacios no formales de aprendizaje, Enseñanza de la física |
topic |
Comunidades de Prática; Ambientes não formais de aprendizagem; Ensino de Física. Community of practice, Non-formal learning spaces, Physics education. Comunidades de práctica, Espacios no formales de aprendizaje, Enseñanza de la física |
description |
Provide authentic learning experiences in the training of students is a challenge for many educational institutions. The search for ongoing initiatives that may contribute to achieving this objective may expose possibilities for future actions. In this work we present the results of an ethnographic study in a Center of Academic Technology of a Brazilian public university. We assume that its knowledge management model can be used to foster non-formal learning spaces. As a result, we were able to typify it as a community of practice, identifying its structural elements. This characterization can inspire the creation of similar centers in other teaching institutions assisting professionals interested in expanding the training opportunities for their students. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12139 10.1590/21172020210128 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12139 |
identifier_str_mv |
10.1590/21172020210128 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12139/26812 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Research in Science Education; Vol. 22 (2020) Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 22 (2020) Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 22 (2020) 1983-2117 1415-2150 reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com |
_version_ |
1799711163507802112 |