ACADEMIC TECHNOLOGY CENTER OF XXX AS A COMMUNITY OF PRACTICE AND POSSIBILITY OF CREATION OF NON-FORMAL LEARNING SPACES: AN ETHNOGRAPHIC STUDY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mega, Daniel Farias
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Araújo, Ives Solano, Veit, Eliane Angela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12139
Resumo: Provide authentic learning experiences in the training of students is a challenge for many educational institutions. The search for ongoing initiatives that may contribute to achieving this objective may expose possibilities for future actions. In this work we present the results of an ethnographic study in a Center of Academic Technology of a Brazilian public university. We assume that its knowledge management model can be used to foster non-formal learning spaces. As a result, we were able to typify it as a community of practice, identifying its structural elements. This characterization can inspire the creation of similar centers in other teaching institutions assisting professionals interested in expanding the training opportunities for their students.  
id UFMG-11_c847fcd1706b459d3117db9887e73664
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/12139
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling ACADEMIC TECHNOLOGY CENTER OF XXX AS A COMMUNITY OF PRACTICE AND POSSIBILITY OF CREATION OF NON-FORMAL LEARNING SPACES: AN ETHNOGRAPHIC STUDYCENTRO DE TECNOLOGÍA ACADÉMICA DE XXX COMO COMUNIDAD DE PRÁCTICA Y POSIBILIDAD DE CREACIÓN DE ESPACIOS NO FORMALES DE APRENDIZAJE: UN ESTUDIO ETNOGRAFICOCENTRO DE TECNOLOGIA ACADÊMICA DA UFRGS COMO COMUNIDADE DE PRÁTICA E POSSIBILIDADE DE CRIAÇÃO DE ESPAÇOS NÃO FORMAIS DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO ETNOGRÁFICO: ACADEMIC TECHNOLOGY CENTER OF UFRGS AS A COMMUNITY OF PRACTICE AND POSSIBILITY OF CREATION OF NON-FORMAL LEARNING SPACES: AN ETHNOGRAPHIC STUDYComunidades de Prática; Ambientes não formais de aprendizagem; Ensino de Física.Community of practice, Non-formal learning spaces, Physics education.Comunidades de práctica, Espacios no formales de aprendizaje, Enseñanza de la físicaProvide authentic learning experiences in the training of students is a challenge for many educational institutions. The search for ongoing initiatives that may contribute to achieving this objective may expose possibilities for future actions. In this work we present the results of an ethnographic study in a Center of Academic Technology of a Brazilian public university. We assume that its knowledge management model can be used to foster non-formal learning spaces. As a result, we were able to typify it as a community of practice, identifying its structural elements. This characterization can inspire the creation of similar centers in other teaching institutions assisting professionals interested in expanding the training opportunities for their students.  Proporcionar auténticas experiencias de aprendizaje en la capacitación de los estudiantes es un desafío para muchas instituciones educativas. La búsqueda de iniciativas en curso que puedan contribuir a lograr este objetivo puede exponer posibilidades para acciones futuras. En este trabajo presentamos los resultados de un estudio etnográfico en un Centro de Tecnología Académica de una universidad pública brasileña. Suponemos que su modelo de gestión del conocimiento se puede utilizar para fomentar espacios de aprendizaje no formal. Como resultado, pudimos tipificarlo como una comunidad de práctica, identificando sus elementos estructurales. Esta caracterización puede inspirar la creación de centros similares en otras instituciones de enseñanza que ayudando a los profesionales interesados en ampliar las oportunidades de capacitación para sus estudiantes.  A promoção de autênticas experiências de aprendizagem na formação discente é um desafio para a maior parte das instituições de ensino. A busca por iniciativas já em andamento que possam contribuir para alcançar este objetivo pode revelar possibilidades de ações futuras. No presente trabalho apresentamos os resultados de um estudo etnográfico no Centro de Tecnologia Acadêmica da UFRGS. Entendemos que seu modelo de gestão de conhecimento pode servir para o cultivo de ambientes não formais de aprendizagem. Como resultado, pudemos tipificar o CTA como uma Comunidade de Prática, identificando seus elementos estruturais. Tal caracterização pode inspirar a criação de centros similares em outras instituições de ensino, auxiliando, assim, profissionais interessados em ampliar as oportunidades formativas de seus estudantes. Provide authentic learning experiences in the training of students is a challenge for many educational institutions. The search for ongoing initiatives that can contribute to achieving this objective may expose possibilities for future actions. In this work we present the results of an ethnographic study in a Center of Academic Technology of a Brazilian public university. We assume that its knowledge management model can be used to foster non-formal learning spaces. As a result, we were able to typify it as a community of practice, identifying its structural elements. This characterization can inspire the creation of similar centers in other teaching institutions, assisting professionals interested in expanding the training opportunities for their students.CECIMIG-FaE-UFMG2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/1213910.1590/21172020210128Ensaio Research in Science Education; Vol. 22 (2020)Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 22 (2020)Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 22 (2020)1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12139/26812Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessMega, Daniel FariasAraújo, Ives SolanoVeit, Eliane Angela2021-05-01T01:58:35Zoai:periodicos.ufmg.br:article/12139Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2021-05-01T01:58:35Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv ACADEMIC TECHNOLOGY CENTER OF XXX AS A COMMUNITY OF PRACTICE AND POSSIBILITY OF CREATION OF NON-FORMAL LEARNING SPACES: AN ETHNOGRAPHIC STUDY
CENTRO DE TECNOLOGÍA ACADÉMICA DE XXX COMO COMUNIDAD DE PRÁCTICA Y POSIBILIDAD DE CREACIÓN DE ESPACIOS NO FORMALES DE APRENDIZAJE: UN ESTUDIO ETNOGRAFICO
CENTRO DE TECNOLOGIA ACADÊMICA DA UFRGS COMO COMUNIDADE DE PRÁTICA E POSSIBILIDADE DE CRIAÇÃO DE ESPAÇOS NÃO FORMAIS DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO ETNOGRÁFICO: ACADEMIC TECHNOLOGY CENTER OF UFRGS AS A COMMUNITY OF PRACTICE AND POSSIBILITY OF CREATION OF NON-FORMAL LEARNING SPACES: AN ETHNOGRAPHIC STUDY
title ACADEMIC TECHNOLOGY CENTER OF XXX AS A COMMUNITY OF PRACTICE AND POSSIBILITY OF CREATION OF NON-FORMAL LEARNING SPACES: AN ETHNOGRAPHIC STUDY
spellingShingle ACADEMIC TECHNOLOGY CENTER OF XXX AS A COMMUNITY OF PRACTICE AND POSSIBILITY OF CREATION OF NON-FORMAL LEARNING SPACES: AN ETHNOGRAPHIC STUDY
Mega, Daniel Farias
Comunidades de Prática; Ambientes não formais de aprendizagem; Ensino de Física.
Community of practice, Non-formal learning spaces, Physics education.
Comunidades de práctica, Espacios no formales de aprendizaje, Enseñanza de la física
title_short ACADEMIC TECHNOLOGY CENTER OF XXX AS A COMMUNITY OF PRACTICE AND POSSIBILITY OF CREATION OF NON-FORMAL LEARNING SPACES: AN ETHNOGRAPHIC STUDY
title_full ACADEMIC TECHNOLOGY CENTER OF XXX AS A COMMUNITY OF PRACTICE AND POSSIBILITY OF CREATION OF NON-FORMAL LEARNING SPACES: AN ETHNOGRAPHIC STUDY
title_fullStr ACADEMIC TECHNOLOGY CENTER OF XXX AS A COMMUNITY OF PRACTICE AND POSSIBILITY OF CREATION OF NON-FORMAL LEARNING SPACES: AN ETHNOGRAPHIC STUDY
title_full_unstemmed ACADEMIC TECHNOLOGY CENTER OF XXX AS A COMMUNITY OF PRACTICE AND POSSIBILITY OF CREATION OF NON-FORMAL LEARNING SPACES: AN ETHNOGRAPHIC STUDY
title_sort ACADEMIC TECHNOLOGY CENTER OF XXX AS A COMMUNITY OF PRACTICE AND POSSIBILITY OF CREATION OF NON-FORMAL LEARNING SPACES: AN ETHNOGRAPHIC STUDY
author Mega, Daniel Farias
author_facet Mega, Daniel Farias
Araújo, Ives Solano
Veit, Eliane Angela
author_role author
author2 Araújo, Ives Solano
Veit, Eliane Angela
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mega, Daniel Farias
Araújo, Ives Solano
Veit, Eliane Angela
dc.subject.por.fl_str_mv Comunidades de Prática; Ambientes não formais de aprendizagem; Ensino de Física.
Community of practice, Non-formal learning spaces, Physics education.
Comunidades de práctica, Espacios no formales de aprendizaje, Enseñanza de la física
topic Comunidades de Prática; Ambientes não formais de aprendizagem; Ensino de Física.
Community of practice, Non-formal learning spaces, Physics education.
Comunidades de práctica, Espacios no formales de aprendizaje, Enseñanza de la física
description Provide authentic learning experiences in the training of students is a challenge for many educational institutions. The search for ongoing initiatives that may contribute to achieving this objective may expose possibilities for future actions. In this work we present the results of an ethnographic study in a Center of Academic Technology of a Brazilian public university. We assume that its knowledge management model can be used to foster non-formal learning spaces. As a result, we were able to typify it as a community of practice, identifying its structural elements. This characterization can inspire the creation of similar centers in other teaching institutions assisting professionals interested in expanding the training opportunities for their students.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12139
10.1590/21172020210128
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12139
identifier_str_mv 10.1590/21172020210128
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/12139/26812
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 22 (2020)
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 22 (2020)
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 22 (2020)
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711163507802112