Education for ethnic-racial relations: an essay on subalternized alterities in the physical sciences.: EDUCAÇÃO PARA AS RELAÇÕES ÉTNICORACIAIS: UM ENSAIO SOBRE ALTERIDADES SUBALTERNIZADAS NAS CIÊNCIAS FÍSICAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves-Brito, Alan
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ribeiro Alho, Kaleb
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/37363
Resumo: One of the great challenges of anti-racist education in Brazil is to be designed and implemented in areas that are outside of the ethnic-racial discussion. This essay brings critical reflections on how education for ethnic-racial relations can help to foster, strengthen and make visible subalternized alterities in the physical sciences. We discuss striking cases of ethnic-racial conflicts in Brazil and in the United States behind the installation of observatories, a hydroelectric power plant and a rocket launching base, interpreted as elements of development in the context of the Modern and Contemporary Science Project, but which, alternatively, rescue the tensions between Tradition and Scientific Reason. We argue from a historical, philosophical and epistemological point of view, seeking to justify and encourage the discussion and implementation of Laws 10.639, 11.645 and the National Curriculum Guidelines for Quilombola School Education in basic and higher education science.
id UFMG-11_dd11b7aa29958f51130caa2a177387b1
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/37363
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling Education for ethnic-racial relations: an essay on subalternized alterities in the physical sciences.: EDUCAÇÃO PARA AS RELAÇÕES ÉTNICORACIAIS: UM ENSAIO SOBRE ALTERIDADES SUBALTERNIZADAS NAS CIÊNCIAS FÍSICASEducación para las relaciones étnico-raciales: un ensayo sobre alteridades subalternizadas en las ciencias físicas.: EDUCAÇÃO PARA AS RELAÇÕES ÉTNICORACIAIS: UM ENSAIO SOBRE ALTERIDADES SUBALTERNIZADAS NAS CIÊNCIAS FÍSICASEDUCATION FOR ETHNIC-RACIAL RELATIONS: AN ESSAY ON SUBALTERNIZED ALTERITIES IN THE PHYSICAL SCIENCES: EDUCAÇÃO PARA AS RELAÇÕES ÉTNICORACIAIS: UM ENSAIO SOBRE ALTERIDADES SUBALTERNIZADAS NAS CIÊNCIAS FÍSICASEnsino e Divulgação de Astronomia e de Física; ERER; Educação Escolar Quilombola; Leis 10.639/11.645 e Racismo.One of the great challenges of anti-racist education in Brazil is to be designed and implemented in areas that are outside of the ethnic-racial discussion. This essay brings critical reflections on how education for ethnic-racial relations can help to foster, strengthen and make visible subalternized alterities in the physical sciences. We discuss striking cases of ethnic-racial conflicts in Brazil and in the United States behind the installation of observatories, a hydroelectric power plant and a rocket launching base, interpreted as elements of development in the context of the Modern and Contemporary Science Project, but which, alternatively, rescue the tensions between Tradition and Scientific Reason. We argue from a historical, philosophical and epistemological point of view, seeking to justify and encourage the discussion and implementation of Laws 10.639, 11.645 and the National Curriculum Guidelines for Quilombola School Education in basic and higher education science.Uno de los grandes desafíos de la educación antirracista en Brasil es ser diseñada e implementada en áreas que están fuera de la discusión étnico-racial. Este ensayo aporta reflexiones críticas sobre cómo la educación para las relaciones étnico-raciales puede ayudar a fomentar, fortalecer y visibilizar alteridades subalternizadas en las ciencias físicas. Discutimos casos impactantes de conflictos étnico-raciales en Brasil y Estados Unidos detrás de la instalación de observatorios, una central hidroeléctrica y una base de lanzamiento de cohetes, interpretados como elementos de desarrollo en el contexto del Proyecto de Ciencia Moderna y Contemporánea, pero que, alternativamente, rescatan las tensiones entre Tradición y Razón Científica. Argumentamos desde un punto de vista histórico, filosófico y epistemológico, buscando justificar y fomentar la discusión e implementación de las Leyes 10.639, 11.645 y los Lineamientos Curriculares Nacionales para la Educación Escolar Quilombola en la educación en ciencias básica y superior.Um dos grandes desafios da educação antirracista no Brasil é ser pensada e executada em áreas que se colocam à margem da discussão étnico-racial. O presente ensaio traz reflexões sobre como a educação para as relações étnico-raciais pode ajudar a problematizar as noções de desenvolvimento e progresso (muito íntimas da episteme científica moderna), em aulas de ciências, a partir da análise de casos de conflitos político-territoriais que envolvem comunidades tradicionais e empreendimentos de Estado. Discutimos casos marcantes de conflitos étnico-raciais no Brasil e nos Estados Unidos no que tange à instalação de observatórios, de uma usina hidrelétrica e uma base de lançamento de foguetes, interpretados como elementos de desenvolvimento no contexto do Projeto Moderno e Contemporâneo de Ciência, mas que, alternativamente, resgatam as tensões entre a Tradição e a Razão Científica. Argumentamos do ponto de vista histórico, filosófico e epistemológico, buscando justificar e fomentar a discussão e a execução das Leis 10.639, 11.645 e das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola na educação em ciências, nos ensinos básico e superior.CECIMIG-FaE-UFMG2022-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/3736310.1590/1983-21172022240122Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): .Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): .Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): .1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/37363/31687https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/37363/31688Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves-Brito, AlanRibeiro Alho, Kaleb2023-03-31T16:07:09Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37363Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2023-03-31T16:07:09Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Education for ethnic-racial relations: an essay on subalternized alterities in the physical sciences.: EDUCAÇÃO PARA AS RELAÇÕES ÉTNICORACIAIS: UM ENSAIO SOBRE ALTERIDADES SUBALTERNIZADAS NAS CIÊNCIAS FÍSICAS
Educación para las relaciones étnico-raciales: un ensayo sobre alteridades subalternizadas en las ciencias físicas.: EDUCAÇÃO PARA AS RELAÇÕES ÉTNICORACIAIS: UM ENSAIO SOBRE ALTERIDADES SUBALTERNIZADAS NAS CIÊNCIAS FÍSICAS
EDUCATION FOR ETHNIC-RACIAL RELATIONS: AN ESSAY ON SUBALTERNIZED ALTERITIES IN THE PHYSICAL SCIENCES: EDUCAÇÃO PARA AS RELAÇÕES ÉTNICORACIAIS: UM ENSAIO SOBRE ALTERIDADES SUBALTERNIZADAS NAS CIÊNCIAS FÍSICAS
title Education for ethnic-racial relations: an essay on subalternized alterities in the physical sciences.: EDUCAÇÃO PARA AS RELAÇÕES ÉTNICORACIAIS: UM ENSAIO SOBRE ALTERIDADES SUBALTERNIZADAS NAS CIÊNCIAS FÍSICAS
spellingShingle Education for ethnic-racial relations: an essay on subalternized alterities in the physical sciences.: EDUCAÇÃO PARA AS RELAÇÕES ÉTNICORACIAIS: UM ENSAIO SOBRE ALTERIDADES SUBALTERNIZADAS NAS CIÊNCIAS FÍSICAS
Alves-Brito, Alan
Ensino e Divulgação de Astronomia e de Física; ERER; Educação Escolar Quilombola; Leis 10.639/11.645 e Racismo.
title_short Education for ethnic-racial relations: an essay on subalternized alterities in the physical sciences.: EDUCAÇÃO PARA AS RELAÇÕES ÉTNICORACIAIS: UM ENSAIO SOBRE ALTERIDADES SUBALTERNIZADAS NAS CIÊNCIAS FÍSICAS
title_full Education for ethnic-racial relations: an essay on subalternized alterities in the physical sciences.: EDUCAÇÃO PARA AS RELAÇÕES ÉTNICORACIAIS: UM ENSAIO SOBRE ALTERIDADES SUBALTERNIZADAS NAS CIÊNCIAS FÍSICAS
title_fullStr Education for ethnic-racial relations: an essay on subalternized alterities in the physical sciences.: EDUCAÇÃO PARA AS RELAÇÕES ÉTNICORACIAIS: UM ENSAIO SOBRE ALTERIDADES SUBALTERNIZADAS NAS CIÊNCIAS FÍSICAS
title_full_unstemmed Education for ethnic-racial relations: an essay on subalternized alterities in the physical sciences.: EDUCAÇÃO PARA AS RELAÇÕES ÉTNICORACIAIS: UM ENSAIO SOBRE ALTERIDADES SUBALTERNIZADAS NAS CIÊNCIAS FÍSICAS
title_sort Education for ethnic-racial relations: an essay on subalternized alterities in the physical sciences.: EDUCAÇÃO PARA AS RELAÇÕES ÉTNICORACIAIS: UM ENSAIO SOBRE ALTERIDADES SUBALTERNIZADAS NAS CIÊNCIAS FÍSICAS
author Alves-Brito, Alan
author_facet Alves-Brito, Alan
Ribeiro Alho, Kaleb
author_role author
author2 Ribeiro Alho, Kaleb
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves-Brito, Alan
Ribeiro Alho, Kaleb
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino e Divulgação de Astronomia e de Física; ERER; Educação Escolar Quilombola; Leis 10.639/11.645 e Racismo.
topic Ensino e Divulgação de Astronomia e de Física; ERER; Educação Escolar Quilombola; Leis 10.639/11.645 e Racismo.
description One of the great challenges of anti-racist education in Brazil is to be designed and implemented in areas that are outside of the ethnic-racial discussion. This essay brings critical reflections on how education for ethnic-racial relations can help to foster, strengthen and make visible subalternized alterities in the physical sciences. We discuss striking cases of ethnic-racial conflicts in Brazil and in the United States behind the installation of observatories, a hydroelectric power plant and a rocket launching base, interpreted as elements of development in the context of the Modern and Contemporary Science Project, but which, alternatively, rescue the tensions between Tradition and Scientific Reason. We argue from a historical, philosophical and epistemological point of view, seeking to justify and encourage the discussion and implementation of Laws 10.639, 11.645 and the National Curriculum Guidelines for Quilombola School Education in basic and higher education science.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/37363
10.1590/1983-21172022240122
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/37363
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172022240122
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/37363/31687
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/37363/31688
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): .
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): .
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): .
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711165301915648