THE EMERGENCY OF THE ADVENTURE BODY PRACTICE IN CURRICULUM POLICY OF MINAS GERAIS:: A DOCUMENTAL ANALYSIS
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos do Lazer |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/34165 |
Resumo: | Minas Gerais curricular policy has undergone changes since the first decade of the 21st century. This article aims to describe and analyze how the content of “adventure body practices”, specifically, is dealt with in the guiding documents of the school physical education curriculum in the state of Minas Gerais, through documental analysis. It was possible to verify the relevance of the Minas Gerais legal framework for the emergence of this content in the documents of the State of Minas Gerais. As a result of the research, it is possible to infer that the curriculum policy of Minas Gerais can be considered innovative with the inclusion of adventure practices. We believe that the inclusion of this content in the physical education curriculum can favor education for the leisure experience, in addition to inducing a pedagogical practice that values leisure studies in the field of adventure practices and, ultimately, environmental education. Keywords: Curriculum. Leisure activities. School physical education. Adventure body practices. |
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THE EMERGENCY OF THE ADVENTURE BODY PRACTICE IN CURRICULUM POLICY OF MINAS GERAIS:: A DOCUMENTAL ANALYSISEL SURGIMIENTO DE LA PRÁCTICA CORPORAL DE AVENTURA EN LA POLÍTICA CURRICULAR DEL ESTADO DE MINAS GERAIS:: UN ANÁLISIS DOCUMENTALA EMERGÊNCIA DA PRÁTICA CORPORAL DE AVENTURA NA POLÍTICA CURRICULAR MINEIRA:: UMA ANÁLISE DOCUMENTALMinas Gerais curricular policy has undergone changes since the first decade of the 21st century. This article aims to describe and analyze how the content of “adventure body practices”, specifically, is dealt with in the guiding documents of the school physical education curriculum in the state of Minas Gerais, through documental analysis. It was possible to verify the relevance of the Minas Gerais legal framework for the emergence of this content in the documents of the State of Minas Gerais. As a result of the research, it is possible to infer that the curriculum policy of Minas Gerais can be considered innovative with the inclusion of adventure practices. We believe that the inclusion of this content in the physical education curriculum can favor education for the leisure experience, in addition to inducing a pedagogical practice that values leisure studies in the field of adventure practices and, ultimately, environmental education. Keywords: Curriculum. Leisure activities. School physical education. Adventure body practices.La política curricular de Minas Gerais ha experimentado cambios desde la primera década del siglo XXI. Este artículo tiene como objetivo describir y analizar cómo el contenido de las “prácticas de aventura corporal”, específicamente, es tratado en los documentos rectores del currículo de educación física escolar en el estado de Minas Gerais, a través del análisis documental. Se pudo constatar la relevancia del marco legal de Minas Gerais para la emergencia de este contenido en los documentos del Estado de Minas Gerais. Como resultado de la investigación, es posible inferir que la política curricular de Minas Gerais puede considerarse innovadora con la inclusión de prácticas de aventura. Creemos que la inclusión de este contenido en el currículo de educación física puede favorecer una educación para la experiencia del ocio, además de inducir una práctica pedagógica que valore los estudios del ocio en el campo de las prácticas de aventura y, en definitiva, la educación ambiental. Palabras clave: Reanudar. Actividades de ocio. Educación física escolar. Prácticas corporales de aventura.A política curricular de Minas Gerais vem passando por alterações desde a primeira década do século XXI. Este artigo objetiva descrever e analisar como o conteúdo das “práticas corporais de aventura”, especificamente, é tratado nos documentos orientadores do currículo da educação física escolar da rede estadual de Minas Gerais, por meio de análise documental. Foi possível constatar a relevância do marco legal mineiro para a emergência do referido conteúdo nos documentos do Estado de Minas Gerais. Como resultado da pesquisa é possível inferir que a política curricular de Minas Gerais pode ser considerada inovadora com a inclusão das práticas de aventura. Acreditamos que a inclusão desse conteúdo no currículo da educação física pode favorecer uma educação para a vivência do lazer, além de induzir uma prática pedagógica que valorize os estudos do lazer no campo das práticas de aventura e, sobremaneira, em última análise, a educação ambiental. Palavras-Chave: Currículo. Atividades de lazer. Educação física escolar. Práticas corporais de aventura.ANPEL2021-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/34165Revista Brasileira de Estudos do Lazer; v. 8 n. 3 (2021): Revista Brasileira de Estudos do Lazer - RBEL; 61-792358-1239reponame:Revista Brasileira de Estudos do Lazerinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/34165/29373Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Estudos do Lazerhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCoutinho Goulart Dornellas, LiegeMockdece Neves, ClaraTeixeira Soutto Mayor, Sarah2021-12-30T16:24:24Zoai:periodicos.ufmg.br:article/34165Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbelPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/oairbel.anpel@gmail.com || edilson@lcc.ufmg.br2358-12392358-1239opendoar:2021-12-30T16:24:24Revista Brasileira de Estudos do Lazer - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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