Archetype of a digital business process platform

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Rodrigo Fernandes dos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Aganette, Elisângela Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37169
Resumo: This article presents the results of the Master's research in Knowledge Management and Organization, developed between 2019 and 2021. The digital transformation has revolutionized several sectors of society, in the context of public Higher Education Institutions, such initiatives are still timid, for example, the process of issuing diplomas, done manually, causing delays and fragility to your security. Due to the length of the process, as well as the document standardization, this study demonstrates the proposition of an archetype of a Digital Business Process Platform (PPND), having as its scope the process of issuing digital diplomas in a public HEI, based on Decrees 330, 1,095 and 554 of the MEC. As a methodology, the research is characterized by an applied nature, with a qualitative approach, objectives applied in an exploratory way and technical procedures through action research. To build the theoretical-methodological framework, the RBS Roadmap protocol was used. For the development of the archetype, the Business Process Management methodology was used. As results, there was a systematic review and the archetype of the PPND. It is concluded that the platform is feasible to be implemented, and that the methodologies used can help public Higher Education Institutions to digitally transform their processes.
id UFMG-20_4471be191a8d4c3dc9184afe9e6f1de9
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/37169
network_acronym_str UFMG-20
network_name_str Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Archetype of a digital business process platformArquétipo de uma Plataforma de Processos de Negócios Digitais em IES públicasAutomação de Processos AcadêmicosEmissão de Diploma DigitalTransformação DigitalPortarias MEC 330, 554 e 1.095Plataforma de Negócio DigitalAutomation of Academic ProcessesIssuance of Digital DiplomaDigital Transformation, Ordinances MEC 330, 554 and 1,095Digital Business PlatformThis article presents the results of the Master's research in Knowledge Management and Organization, developed between 2019 and 2021. The digital transformation has revolutionized several sectors of society, in the context of public Higher Education Institutions, such initiatives are still timid, for example, the process of issuing diplomas, done manually, causing delays and fragility to your security. Due to the length of the process, as well as the document standardization, this study demonstrates the proposition of an archetype of a Digital Business Process Platform (PPND), having as its scope the process of issuing digital diplomas in a public HEI, based on Decrees 330, 1,095 and 554 of the MEC. As a methodology, the research is characterized by an applied nature, with a qualitative approach, objectives applied in an exploratory way and technical procedures through action research. To build the theoretical-methodological framework, the RBS Roadmap protocol was used. For the development of the archetype, the Business Process Management methodology was used. As results, there was a systematic review and the archetype of the PPND. It is concluded that the platform is feasible to be implemented, and that the methodologies used can help public Higher Education Institutions to digitally transform their processes.Este artigo apresenta resultados finais da pesquisa de mestrado em Gestão e Organização do Conhecimento, desenvolvida entre 2019 a 2021. A transformação digital vem revolucionando diversos setores da sociedade, no contexto das Instituições de Ensino Superior públicas, tais iniciativas ainda são tímidas, como exemplo, o processo de emissão de diplomas, feito manualmente, ocasionando morosidade e fragilidade à sua segurança. Em virtude da morosidade do processo, bem como da padronização documento, este estudo demonstra a proposição de um arquétipo de uma Plataforma de Processos de Negócios Digitais (PPND), tendo como escopo o processo de emissão de diplomas digitais em uma IES pública, baseado nas Portarias 330, 1.095 e 554 do Ministério da Educação. Como metodologia, a pesquisa caracteriza-se de natureza aplicada, com abordagem qualitativa, objetivos aplicados de modo exploratório e procedimentos técnicos por meio de pesquisa-ação. Para construção do referencial teórico-metodológico, foi utilizado o protocolo RBS Roadmap. Já para desenvolvimento do arquétipo foi utilizado a metodologia de Business Process Management. Como resultados, teve-se a revisão sistemática e o arquétipo da plataforma. Conclui-se que a plataforma é viável de ser implementada, e que as metodologias utilizadas podem auxiliar as Instituições de Ensino Superior públicas a transformar digitalmente seus processos.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2021-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/3716910.35699/2237-6658.2021.37169Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)2237-6658reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37169/29002Copyright (c) 2021 Rodrigo Fernandes dos Santos, Elisângela Cristina Aganettehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Rodrigo Fernandes dosAganette, Elisângela Cristina2023-05-07T12:39:37Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37169Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/oaimoci@eci.ufmg.br2237-66582237-6658opendoar:2023-05-07T12:39:37Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Archetype of a digital business process platform
Arquétipo de uma Plataforma de Processos de Negócios Digitais em IES públicas
title Archetype of a digital business process platform
spellingShingle Archetype of a digital business process platform
Santos, Rodrigo Fernandes dos
Automação de Processos Acadêmicos
Emissão de Diploma Digital
Transformação Digital
Portarias MEC 330, 554 e 1.095
Plataforma de Negócio Digital
Automation of Academic Processes
Issuance of Digital Diploma
Digital Transformation, Ordinances MEC 330, 554 and 1,095
Digital Business Platform
title_short Archetype of a digital business process platform
title_full Archetype of a digital business process platform
title_fullStr Archetype of a digital business process platform
title_full_unstemmed Archetype of a digital business process platform
title_sort Archetype of a digital business process platform
author Santos, Rodrigo Fernandes dos
author_facet Santos, Rodrigo Fernandes dos
Aganette, Elisângela Cristina
author_role author
author2 Aganette, Elisângela Cristina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Rodrigo Fernandes dos
Aganette, Elisângela Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Automação de Processos Acadêmicos
Emissão de Diploma Digital
Transformação Digital
Portarias MEC 330, 554 e 1.095
Plataforma de Negócio Digital
Automation of Academic Processes
Issuance of Digital Diploma
Digital Transformation, Ordinances MEC 330, 554 and 1,095
Digital Business Platform
topic Automação de Processos Acadêmicos
Emissão de Diploma Digital
Transformação Digital
Portarias MEC 330, 554 e 1.095
Plataforma de Negócio Digital
Automation of Academic Processes
Issuance of Digital Diploma
Digital Transformation, Ordinances MEC 330, 554 and 1,095
Digital Business Platform
description This article presents the results of the Master's research in Knowledge Management and Organization, developed between 2019 and 2021. The digital transformation has revolutionized several sectors of society, in the context of public Higher Education Institutions, such initiatives are still timid, for example, the process of issuing diplomas, done manually, causing delays and fragility to your security. Due to the length of the process, as well as the document standardization, this study demonstrates the proposition of an archetype of a Digital Business Process Platform (PPND), having as its scope the process of issuing digital diplomas in a public HEI, based on Decrees 330, 1,095 and 554 of the MEC. As a methodology, the research is characterized by an applied nature, with a qualitative approach, objectives applied in an exploratory way and technical procedures through action research. To build the theoretical-methodological framework, the RBS Roadmap protocol was used. For the development of the archetype, the Business Process Management methodology was used. As results, there was a systematic review and the archetype of the PPND. It is concluded that the platform is feasible to be implemented, and that the methodologies used can help public Higher Education Institutions to digitally transform their processes.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37169
10.35699/2237-6658.2021.37169
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37169
identifier_str_mv 10.35699/2237-6658.2021.37169
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37169/29002
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Rodrigo Fernandes dos Santos, Elisângela Cristina Aganette
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Rodrigo Fernandes dos Santos, Elisângela Cristina Aganette
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)
2237-6658
reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
collection Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv moci@eci.ufmg.br
_version_ 1796797464374673408