Platform business model: dimensions and trends
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37140 |
Resumo: | In an era of digital transformation, organizations need to improve the ways of creating value to gain competitiveness, changing the way they do business, eliminating the risk of disruption, and adapting to new customer behaviors. In this context, the growth of the Platform Business Models stands out. Thus, the purpose of this article is to present and analyze the characteristics of organizations whose business model is characterized as 'platform type' Therefore, a literature review was carried out in the EBSCO, ACM DIGITAL LIBRARY, WEB OF SCIENCE, SCOPUS and LISA databases, in order to better identify and characterize such characteristics and phenomena related to digital companies. The results identified that 'customer experience', 'data', 'competitiveness', 'content' and 'innovation' are elements to be considered in a Platform Business Model. |
id |
UFMG-20_a3235c482fa81189e6cdb9e11857bc15 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/37140 |
network_acronym_str |
UFMG-20 |
network_name_str |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Platform business model: dimensions and trendsModelo de negócios plataforma: dimensões e tendênciasTransformação DigitalModelos de Negócio.PlataformaRevisão de literaturaDigital TransformationBusiness ModelsPlatformLiterature reviewIn an era of digital transformation, organizations need to improve the ways of creating value to gain competitiveness, changing the way they do business, eliminating the risk of disruption, and adapting to new customer behaviors. In this context, the growth of the Platform Business Models stands out. Thus, the purpose of this article is to present and analyze the characteristics of organizations whose business model is characterized as 'platform type' Therefore, a literature review was carried out in the EBSCO, ACM DIGITAL LIBRARY, WEB OF SCIENCE, SCOPUS and LISA databases, in order to better identify and characterize such characteristics and phenomena related to digital companies. The results identified that 'customer experience', 'data', 'competitiveness', 'content' and 'innovation' are elements to be considered in a Platform Business Model.Em plena era de transformação digital, as organizações precisam melhorar as formas de criação de valor para obter competitividade, mudando sua maneira de fazer negócios eliminando o risco de ruptura, e se adaptando aos novos comportamentos dos clientes. Neste contexto, destaca-se o crescimento dos Modelos de Negócios Plataforma. Assim, o objetivo deste artigo é apresentar e analisar as características das organizações cujo modelo de negócio se caracteriza como do ‘tipo plataforma’. Para tanto, foi realizada revisão da literatura nas bases EBSCO, ACM DIGITAL LIBRARY, WEB OF SCIENCE, SCOPUS E LISA, a fim de melhor identificar e caracterizar tais características e fenômenos referentes às empresas digitais. Os resultados identificaram que ‘experiência do cliente’, ‘dados’, ‘competitividade’, ‘conteúdo’ e ‘inovação’ são elementos a serem considerados em um Modelo de Negócios Plataforma.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2021-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/3714010.35699/2237-6658.2021.37140Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021)2237-6658reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37140/28998Copyright (c) 2021 Alson Luis de Deus, Frederico Cesar Mafra Pereirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDeus, Alson Luis de Pereira, Frederico Cesar Mafra2023-05-07T15:47:52Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37140Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/oaimoci@eci.ufmg.br2237-66582237-6658opendoar:2023-05-07T15:47:52Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Platform business model: dimensions and trends Modelo de negócios plataforma: dimensões e tendências |
title |
Platform business model: dimensions and trends |
spellingShingle |
Platform business model: dimensions and trends Deus, Alson Luis de Transformação Digital Modelos de Negócio. Plataforma Revisão de literatura Digital Transformation Business Models Platform Literature review |
title_short |
Platform business model: dimensions and trends |
title_full |
Platform business model: dimensions and trends |
title_fullStr |
Platform business model: dimensions and trends |
title_full_unstemmed |
Platform business model: dimensions and trends |
title_sort |
Platform business model: dimensions and trends |
author |
Deus, Alson Luis de |
author_facet |
Deus, Alson Luis de Pereira, Frederico Cesar Mafra |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Frederico Cesar Mafra |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Deus, Alson Luis de Pereira, Frederico Cesar Mafra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Transformação Digital Modelos de Negócio. Plataforma Revisão de literatura Digital Transformation Business Models Platform Literature review |
topic |
Transformação Digital Modelos de Negócio. Plataforma Revisão de literatura Digital Transformation Business Models Platform Literature review |
description |
In an era of digital transformation, organizations need to improve the ways of creating value to gain competitiveness, changing the way they do business, eliminating the risk of disruption, and adapting to new customer behaviors. In this context, the growth of the Platform Business Models stands out. Thus, the purpose of this article is to present and analyze the characteristics of organizations whose business model is characterized as 'platform type' Therefore, a literature review was carried out in the EBSCO, ACM DIGITAL LIBRARY, WEB OF SCIENCE, SCOPUS and LISA databases, in order to better identify and characterize such characteristics and phenomena related to digital companies. The results identified that 'customer experience', 'data', 'competitiveness', 'content' and 'innovation' are elements to be considered in a Platform Business Model. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37140 10.35699/2237-6658.2021.37140 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37140 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-6658.2021.37140 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37140/28998 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Alson Luis de Deus, Frederico Cesar Mafra Pereira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Alson Luis de Deus, Frederico Cesar Mafra Pereira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021) Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021) Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021) Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; III Fórum de Pesquisas Discentes (FORPED-PPGGOC - 2021) 2237-6658 reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informação instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
collection |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
moci@eci.ufmg.br |
_version_ |
1796797464364187648 |