Continuing teacher education in private higher education: tension and contemporary possibilities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcante, Lígia Vieira da Silva
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Schwertner, Suzana Feldens
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/32904
Resumo: This article presents results of a research about the challenges and the possibilities conceived regarding the continuous training process of bachelor teachers who work in higher education institutions. This is a qualitative research, developed through semi-structured interviews with eight teachers who work in a private higher education institution in Ceará’s countryside region. As a result, some of the main challenges for continuous training are the absence of stricto sensu courses in their areas of interest in their city of residence, high values of postgraduate courses, as well as other courses, the impossibility to reconcile training with the classroom and family activities and the lack of financial incentive. As possibilities for continuing education, there is a search for training in other spaces besides the master's and doctoral courses, such as short courses, participation in events, teacher training and pedagogical meetings.
id UFMG-24_0e56f2f81d82dba8944f722d2f7b316c
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/32904
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Continuing teacher education in private higher education: tension and contemporary possibilitiesFormación continuada de profesores en la enseñanza superior privada: tensiones y posibilidades contemporáneasFormação continuada de professores no ensino superior privado: tensionamentos e possibilidades contemporâneasEnsino superior privadoFormação continuadaDocentes bacharéisEnseñanza superior privadaFormación continuadaProfesores licenciadosPrivate higher educationContinuous trainingBachelor professorsThis article presents results of a research about the challenges and the possibilities conceived regarding the continuous training process of bachelor teachers who work in higher education institutions. This is a qualitative research, developed through semi-structured interviews with eight teachers who work in a private higher education institution in Ceará’s countryside region. As a result, some of the main challenges for continuous training are the absence of stricto sensu courses in their areas of interest in their city of residence, high values of postgraduate courses, as well as other courses, the impossibility to reconcile training with the classroom and family activities and the lack of financial incentive. As possibilities for continuing education, there is a search for training in other spaces besides the master's and doctoral courses, such as short courses, participation in events, teacher training and pedagogical meetings.El siguiente artículo presenta el resultado de un estudio sobre los retos enfrentados y las posibilidades que se vislumbran a lo que tañe a la formación continuada de profesores licenciados que actúan en la enseñanza superior. Se trata de una investigación cualitativa realizada por medio de entrevistas semiestructuradas con ocho profesores que actúan en una Institución de Enseñanza Superior perteneciente a la red privada del interior de la provincia de Ceará. Como resultados, se apuntan como principales desafíos para la formación continuada la ausencia de cursos stricto sensu en sus áreas de interés en su ciudad de residencia, altos valores de los postgrados y otros cursos, imposibilidad de conciliar la formación con el aula y con las actividades familiares, además de ausencia de incentivo financiero. Como posibilidades para la formación continuada, se puede apuntar la búsqueda de formaciones en otros espacios, además de los cursos stricto sensu, tales como cursos de corta duración, participación en eventos, formación de profesores y encuentros pedagógicos.O presente artigo apresenta os resultados de uma pesquisa acerca dos desafios enfrentados e das possibilidades vislumbradas no tocante à formação continuada de professores bacharéis que atuam no ensino superior. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, realizada por meio de entrevistas semiestruturadas com oito professores que atuam em uma Instituição de Ensino Superior da rede privada, no interior do estado do Ceará. Como resultados, apontam-se como principais desafios para a formação continuada a ausência de cursos stricto sensu em suas áreas de interesse na sua cidade de residência, altos valores das pós-graduações e de outros cursos, impossibilidade de conciliar a formação com a sala de aula e com as atividades familiares e ausência de incentivo financeiro. Como possibilidades para a formação continuada, destaca-se a busca de formações em outros espaços além dos cursos stricto sensu, como cursos de curta duração, participação em eventos, formações de professores e encontros pedagógicos.Universidade Federal de Minas Gerais2021-09-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3290410.35699/2237-5864.2021.32904Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-202237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/32904/28157Copyright (c) 2021 Lígia Vieira da Silva Cavalcante, Suzana Feldens Schwertnerhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCavalcante, Lígia Vieira da SilvaSchwertner, Suzana Feldens2023-02-01T19:30:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/32904Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-01T19:30:21Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Continuing teacher education in private higher education: tension and contemporary possibilities
Formación continuada de profesores en la enseñanza superior privada: tensiones y posibilidades contemporáneas
Formação continuada de professores no ensino superior privado: tensionamentos e possibilidades contemporâneas
title Continuing teacher education in private higher education: tension and contemporary possibilities
spellingShingle Continuing teacher education in private higher education: tension and contemporary possibilities
Cavalcante, Lígia Vieira da Silva
Ensino superior privado
Formação continuada
Docentes bacharéis
Enseñanza superior privada
Formación continuada
Profesores licenciados
Private higher education
Continuous training
Bachelor professors
title_short Continuing teacher education in private higher education: tension and contemporary possibilities
title_full Continuing teacher education in private higher education: tension and contemporary possibilities
title_fullStr Continuing teacher education in private higher education: tension and contemporary possibilities
title_full_unstemmed Continuing teacher education in private higher education: tension and contemporary possibilities
title_sort Continuing teacher education in private higher education: tension and contemporary possibilities
author Cavalcante, Lígia Vieira da Silva
author_facet Cavalcante, Lígia Vieira da Silva
Schwertner, Suzana Feldens
author_role author
author2 Schwertner, Suzana Feldens
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalcante, Lígia Vieira da Silva
Schwertner, Suzana Feldens
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino superior privado
Formação continuada
Docentes bacharéis
Enseñanza superior privada
Formación continuada
Profesores licenciados
Private higher education
Continuous training
Bachelor professors
topic Ensino superior privado
Formação continuada
Docentes bacharéis
Enseñanza superior privada
Formación continuada
Profesores licenciados
Private higher education
Continuous training
Bachelor professors
description This article presents results of a research about the challenges and the possibilities conceived regarding the continuous training process of bachelor teachers who work in higher education institutions. This is a qualitative research, developed through semi-structured interviews with eight teachers who work in a private higher education institution in Ceará’s countryside region. As a result, some of the main challenges for continuous training are the absence of stricto sensu courses in their areas of interest in their city of residence, high values of postgraduate courses, as well as other courses, the impossibility to reconcile training with the classroom and family activities and the lack of financial incentive. As possibilities for continuing education, there is a search for training in other spaces besides the master's and doctoral courses, such as short courses, participation in events, teacher training and pedagogical meetings.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/32904
10.35699/2237-5864.2021.32904
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/32904
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2021.32904
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/32904/28157
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Lígia Vieira da Silva Cavalcante, Suzana Feldens Schwertner
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Lígia Vieira da Silva Cavalcante, Suzana Feldens Schwertner
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20
Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-20
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174636371247104