Continuing teacher education in private higher education: tension and contemporary possibilities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/32904 |
Resumo: | This article presents results of a research about the challenges and the possibilities conceived regarding the continuous training process of bachelor teachers who work in higher education institutions. This is a qualitative research, developed through semi-structured interviews with eight teachers who work in a private higher education institution in Ceará’s countryside region. As a result, some of the main challenges for continuous training are the absence of stricto sensu courses in their areas of interest in their city of residence, high values of postgraduate courses, as well as other courses, the impossibility to reconcile training with the classroom and family activities and the lack of financial incentive. As possibilities for continuing education, there is a search for training in other spaces besides the master's and doctoral courses, such as short courses, participation in events, teacher training and pedagogical meetings. |
id |
UFMG-24_0e56f2f81d82dba8944f722d2f7b316c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/32904 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Continuing teacher education in private higher education: tension and contemporary possibilitiesFormación continuada de profesores en la enseñanza superior privada: tensiones y posibilidades contemporáneasFormação continuada de professores no ensino superior privado: tensionamentos e possibilidades contemporâneasEnsino superior privadoFormação continuadaDocentes bacharéisEnseñanza superior privadaFormación continuadaProfesores licenciadosPrivate higher educationContinuous trainingBachelor professorsThis article presents results of a research about the challenges and the possibilities conceived regarding the continuous training process of bachelor teachers who work in higher education institutions. This is a qualitative research, developed through semi-structured interviews with eight teachers who work in a private higher education institution in Ceará’s countryside region. As a result, some of the main challenges for continuous training are the absence of stricto sensu courses in their areas of interest in their city of residence, high values of postgraduate courses, as well as other courses, the impossibility to reconcile training with the classroom and family activities and the lack of financial incentive. As possibilities for continuing education, there is a search for training in other spaces besides the master's and doctoral courses, such as short courses, participation in events, teacher training and pedagogical meetings.El siguiente artículo presenta el resultado de un estudio sobre los retos enfrentados y las posibilidades que se vislumbran a lo que tañe a la formación continuada de profesores licenciados que actúan en la enseñanza superior. Se trata de una investigación cualitativa realizada por medio de entrevistas semiestructuradas con ocho profesores que actúan en una Institución de Enseñanza Superior perteneciente a la red privada del interior de la provincia de Ceará. Como resultados, se apuntan como principales desafíos para la formación continuada la ausencia de cursos stricto sensu en sus áreas de interés en su ciudad de residencia, altos valores de los postgrados y otros cursos, imposibilidad de conciliar la formación con el aula y con las actividades familiares, además de ausencia de incentivo financiero. Como posibilidades para la formación continuada, se puede apuntar la búsqueda de formaciones en otros espacios, además de los cursos stricto sensu, tales como cursos de corta duración, participación en eventos, formación de profesores y encuentros pedagógicos.O presente artigo apresenta os resultados de uma pesquisa acerca dos desafios enfrentados e das possibilidades vislumbradas no tocante à formação continuada de professores bacharéis que atuam no ensino superior. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, realizada por meio de entrevistas semiestruturadas com oito professores que atuam em uma Instituição de Ensino Superior da rede privada, no interior do estado do Ceará. Como resultados, apontam-se como principais desafios para a formação continuada a ausência de cursos stricto sensu em suas áreas de interesse na sua cidade de residência, altos valores das pós-graduações e de outros cursos, impossibilidade de conciliar a formação com a sala de aula e com as atividades familiares e ausência de incentivo financeiro. Como possibilidades para a formação continuada, destaca-se a busca de formações em outros espaços além dos cursos stricto sensu, como cursos de curta duração, participação em eventos, formações de professores e encontros pedagógicos.Universidade Federal de Minas Gerais2021-09-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3290410.35699/2237-5864.2021.32904Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-202237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/32904/28157Copyright (c) 2021 Lígia Vieira da Silva Cavalcante, Suzana Feldens Schwertnerhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCavalcante, Lígia Vieira da SilvaSchwertner, Suzana Feldens2023-02-01T19:30:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/32904Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-01T19:30:21Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Continuing teacher education in private higher education: tension and contemporary possibilities Formación continuada de profesores en la enseñanza superior privada: tensiones y posibilidades contemporáneas Formação continuada de professores no ensino superior privado: tensionamentos e possibilidades contemporâneas |
title |
Continuing teacher education in private higher education: tension and contemporary possibilities |
spellingShingle |
Continuing teacher education in private higher education: tension and contemporary possibilities Cavalcante, Lígia Vieira da Silva Ensino superior privado Formação continuada Docentes bacharéis Enseñanza superior privada Formación continuada Profesores licenciados Private higher education Continuous training Bachelor professors |
title_short |
Continuing teacher education in private higher education: tension and contemporary possibilities |
title_full |
Continuing teacher education in private higher education: tension and contemporary possibilities |
title_fullStr |
Continuing teacher education in private higher education: tension and contemporary possibilities |
title_full_unstemmed |
Continuing teacher education in private higher education: tension and contemporary possibilities |
title_sort |
Continuing teacher education in private higher education: tension and contemporary possibilities |
author |
Cavalcante, Lígia Vieira da Silva |
author_facet |
Cavalcante, Lígia Vieira da Silva Schwertner, Suzana Feldens |
author_role |
author |
author2 |
Schwertner, Suzana Feldens |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cavalcante, Lígia Vieira da Silva Schwertner, Suzana Feldens |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino superior privado Formação continuada Docentes bacharéis Enseñanza superior privada Formación continuada Profesores licenciados Private higher education Continuous training Bachelor professors |
topic |
Ensino superior privado Formação continuada Docentes bacharéis Enseñanza superior privada Formación continuada Profesores licenciados Private higher education Continuous training Bachelor professors |
description |
This article presents results of a research about the challenges and the possibilities conceived regarding the continuous training process of bachelor teachers who work in higher education institutions. This is a qualitative research, developed through semi-structured interviews with eight teachers who work in a private higher education institution in Ceará’s countryside region. As a result, some of the main challenges for continuous training are the absence of stricto sensu courses in their areas of interest in their city of residence, high values of postgraduate courses, as well as other courses, the impossibility to reconcile training with the classroom and family activities and the lack of financial incentive. As possibilities for continuing education, there is a search for training in other spaces besides the master's and doctoral courses, such as short courses, participation in events, teacher training and pedagogical meetings. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/32904 10.35699/2237-5864.2021.32904 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/32904 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2021.32904 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/32904/28157 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Lígia Vieira da Silva Cavalcante, Suzana Feldens Schwertner http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Lígia Vieira da Silva Cavalcante, Suzana Feldens Schwertner http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-20 Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-20 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174636371247104 |