Students’ perceptions on the potential of the game Organic Functions in organic chemistry teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38232 |
Resumo: | This paper aimed to analyse the usability and possibilities of a digital game that involves the content of organic functions in organic chemistry teaching by using mobile devices. From the methodological point of view, the research uses a mixed-type approach, treating a case study with an exploratory sequential design, carried out in four stages. Participated in this research Chemistry undergraduate students of Federal University of Acre that, after the didactic interventions, answered four evaluative questionnaires about the activities carried out. The results of the research indicate that, depending on the mode of use, the application can be a complementary resource in the teaching and learning process of organic chemistry, while generating a competitive and stimulating environment among students, who were receptive to use of digital games. |
id |
UFMG-24_46ff315453c075904cdd09dd00c8dc4b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38232 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Students’ perceptions on the potential of the game Organic Functions in organic chemistry teachingPercepciones de los estudiantes sobre el potencial del juego Funciones Orgánicas para la enseñanza de la química orgánicaPercepções de estudantes sobre as potencialidades do jogo Funções Orgânicas no ensino de química orgânicajogo digitalaplicativosquímica orgânicadigital gameapplication programsorganic chemistryjuego digitalaplicacionesquímica orgánicaThis paper aimed to analyse the usability and possibilities of a digital game that involves the content of organic functions in organic chemistry teaching by using mobile devices. From the methodological point of view, the research uses a mixed-type approach, treating a case study with an exploratory sequential design, carried out in four stages. Participated in this research Chemistry undergraduate students of Federal University of Acre that, after the didactic interventions, answered four evaluative questionnaires about the activities carried out. The results of the research indicate that, depending on the mode of use, the application can be a complementary resource in the teaching and learning process of organic chemistry, while generating a competitive and stimulating environment among students, who were receptive to use of digital games.Este artículo tiene como objetivo analizar la usabilidad y las posibilidades de un juego digital que involucra el contenido de funciones orgánicas para la enseñanza de la química orgánica a través del uso de dispositivos móviles. Desde el punto de vista metodológico, la investigación utiliza un enfoque mixto, siendo un estudio de caso con un diseño secuencial exploratorio, realizándose en cuatro etapas. Participaron de esta investigación estudiantes de la licenciatura en Química de la Universidad Federal de Acre, luego después de las intervenciones didácticas, respondieron cuatro cuestionarios evaluativos sobre las actividades realizadas. Los resultados de la investigación indican que, dependiendo de la forma de uso, la aplicación puede ser un recurso complementario en el proceso de enseñanza y aprendizaje de la química Orgánica, al mismo tiempo que puede promover un ambiente atractivo, competitivo y estimulante entre los estudiantes, quienes fueron receptivo al uso de juegos digitales.Este artigo teve como objetivo analisar a usabilidade e as possibilidades pedagógicas de um jogo digital envolvendo o conteúdo de funções orgânicas no ensino da química orgânica através do uso de dispositivos móveis. Do ponto de vista metodológico, a pesquisa utiliza uma abordagem do tipo mista, tratando-se de um estudo de caso com delineamento sequencial exploratório, sendo realizada em quatro etapas. Participaram desta pesquisa estudantes do curso de licenciatura em Química da Universidade Federal do Acre que, após as intervenções didáticas, responderam quatro questionários avaliativos acerca das atividades realizadas. Os resultados da pesquisa indicam que, dependendo do modo de utilização, o aplicativo pode ser um recurso complementar no processo de ensino e aprendizagem da química orgânica, ao mesmo tempo que pode promover um ambiente engajador, competitivo e estimulante entre os estudantes, que se mostraram receptivos à utilização de jogos digitais.Universidade Federal de Minas Gerais2022-08-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3823210.35699/2237-5864.2022.38232Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-21Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-21Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-212237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38232/31119Copyright (c) 2022 Dr., Dra., Dr.http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Adriano AntonioHaraguchi, Shirani KaoriLeite, Bruno Silva2022-12-14T17:05:44Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38232Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2022-12-14T17:05:44Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Students’ perceptions on the potential of the game Organic Functions in organic chemistry teaching Percepciones de los estudiantes sobre el potencial del juego Funciones Orgánicas para la enseñanza de la química orgánica Percepções de estudantes sobre as potencialidades do jogo Funções Orgânicas no ensino de química orgânica |
title |
Students’ perceptions on the potential of the game Organic Functions in organic chemistry teaching |
spellingShingle |
Students’ perceptions on the potential of the game Organic Functions in organic chemistry teaching Silva, Adriano Antonio jogo digital aplicativos química orgânica digital game application programs organic chemistry juego digital aplicaciones química orgánica |
title_short |
Students’ perceptions on the potential of the game Organic Functions in organic chemistry teaching |
title_full |
Students’ perceptions on the potential of the game Organic Functions in organic chemistry teaching |
title_fullStr |
Students’ perceptions on the potential of the game Organic Functions in organic chemistry teaching |
title_full_unstemmed |
Students’ perceptions on the potential of the game Organic Functions in organic chemistry teaching |
title_sort |
Students’ perceptions on the potential of the game Organic Functions in organic chemistry teaching |
author |
Silva, Adriano Antonio |
author_facet |
Silva, Adriano Antonio Haraguchi, Shirani Kaori Leite, Bruno Silva |
author_role |
author |
author2 |
Haraguchi, Shirani Kaori Leite, Bruno Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Adriano Antonio Haraguchi, Shirani Kaori Leite, Bruno Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
jogo digital aplicativos química orgânica digital game application programs organic chemistry juego digital aplicaciones química orgánica |
topic |
jogo digital aplicativos química orgânica digital game application programs organic chemistry juego digital aplicaciones química orgánica |
description |
This paper aimed to analyse the usability and possibilities of a digital game that involves the content of organic functions in organic chemistry teaching by using mobile devices. From the methodological point of view, the research uses a mixed-type approach, treating a case study with an exploratory sequential design, carried out in four stages. Participated in this research Chemistry undergraduate students of Federal University of Acre that, after the didactic interventions, answered four evaluative questionnaires about the activities carried out. The results of the research indicate that, depending on the mode of use, the application can be a complementary resource in the teaching and learning process of organic chemistry, while generating a competitive and stimulating environment among students, who were receptive to use of digital games. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38232 10.35699/2237-5864.2022.38232 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38232 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2022.38232 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38232/31119 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Dr., Dra., Dr. http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Dr., Dra., Dr. http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-21 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-21 Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-21 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174637583400960 |