Students’ perceptions on the potential of the game Organic Functions in organic chemistry teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Adriano Antonio
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Haraguchi, Shirani Kaori, Leite, Bruno Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38232
Resumo: This paper aimed to analyse the usability and possibilities of a digital game that involves the content of organic functions in organic chemistry teaching by using mobile devices. From the methodological point of view, the research uses a mixed-type approach, treating a case study with an exploratory sequential design, carried out in four stages. Participated in this research Chemistry undergraduate students of Federal University of Acre that, after the didactic interventions, answered four evaluative questionnaires about the activities carried out. The results of the research indicate that, depending on the mode of use, the application can be a complementary resource in the teaching and learning process of organic chemistry, while generating a competitive and stimulating environment among students, who were receptive to use of digital games.
id UFMG-24_46ff315453c075904cdd09dd00c8dc4b
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38232
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Students’ perceptions on the potential of the game Organic Functions in organic chemistry teachingPercepciones de los estudiantes sobre el potencial del juego Funciones Orgánicas para la enseñanza de la química orgánicaPercepções de estudantes sobre as potencialidades do jogo Funções Orgânicas no ensino de química orgânicajogo digitalaplicativosquímica orgânicadigital gameapplication programsorganic chemistryjuego digitalaplicacionesquímica orgánicaThis paper aimed to analyse the usability and possibilities of a digital game that involves the content of organic functions in organic chemistry teaching by using mobile devices. From the methodological point of view, the research uses a mixed-type approach, treating a case study with an exploratory sequential design, carried out in four stages. Participated in this research Chemistry undergraduate students of Federal University of Acre that, after the didactic interventions, answered four evaluative questionnaires about the activities carried out. The results of the research indicate that, depending on the mode of use, the application can be a complementary resource in the teaching and learning process of organic chemistry, while generating a competitive and stimulating environment among students, who were receptive to use of digital games.Este artículo tiene como objetivo analizar la usabilidad y las posibilidades de un juego digital que involucra el contenido de funciones orgánicas para la enseñanza de la química orgánica a través del uso de dispositivos móviles. Desde el punto de vista metodológico, la investigación utiliza un enfoque mixto, siendo un estudio de caso con un diseño secuencial exploratorio, realizándose en cuatro etapas. Participaron de esta investigación estudiantes de la licenciatura en Química de la Universidad Federal de Acre, luego después de las intervenciones didácticas, respondieron cuatro cuestionarios evaluativos sobre las actividades realizadas. Los resultados de la investigación indican que, dependiendo de la forma de uso, la aplicación puede ser un recurso complementario en el proceso de enseñanza y aprendizaje de la química Orgánica, al mismo tiempo que puede promover un ambiente atractivo, competitivo y estimulante entre los estudiantes, quienes fueron receptivo al uso de juegos digitales.Este artigo teve como objetivo analisar a usabilidade e as possibilidades pedagógicas de um jogo digital envolvendo o conteúdo de funções orgânicas no ensino da química orgânica através do uso de dispositivos móveis. Do ponto de vista metodológico, a pesquisa utiliza uma abordagem do tipo mista, tratando-se de um estudo de caso com delineamento sequencial exploratório, sendo realizada em quatro etapas. Participaram desta pesquisa estudantes do curso de licenciatura em Química da Universidade Federal do Acre que, após as intervenções didáticas, responderam quatro questionários avaliativos acerca das atividades realizadas. Os resultados da pesquisa indicam que, dependendo do modo de utilização, o aplicativo pode ser um recurso complementar no processo de ensino e aprendizagem da química orgânica, ao mesmo tempo que pode promover um ambiente engajador, competitivo e estimulante entre os estudantes, que se mostraram receptivos à utilização de jogos digitais.Universidade Federal de Minas Gerais2022-08-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3823210.35699/2237-5864.2022.38232Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-21Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-21Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-212237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38232/31119Copyright (c) 2022 Dr., Dra., Dr.http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Adriano AntonioHaraguchi, Shirani KaoriLeite, Bruno Silva2022-12-14T17:05:44Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38232Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2022-12-14T17:05:44Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Students’ perceptions on the potential of the game Organic Functions in organic chemistry teaching
Percepciones de los estudiantes sobre el potencial del juego Funciones Orgánicas para la enseñanza de la química orgánica
Percepções de estudantes sobre as potencialidades do jogo Funções Orgânicas no ensino de química orgânica
title Students’ perceptions on the potential of the game Organic Functions in organic chemistry teaching
spellingShingle Students’ perceptions on the potential of the game Organic Functions in organic chemistry teaching
Silva, Adriano Antonio
jogo digital
aplicativos
química orgânica
digital game
application programs
organic chemistry
juego digital
aplicaciones
química orgánica
title_short Students’ perceptions on the potential of the game Organic Functions in organic chemistry teaching
title_full Students’ perceptions on the potential of the game Organic Functions in organic chemistry teaching
title_fullStr Students’ perceptions on the potential of the game Organic Functions in organic chemistry teaching
title_full_unstemmed Students’ perceptions on the potential of the game Organic Functions in organic chemistry teaching
title_sort Students’ perceptions on the potential of the game Organic Functions in organic chemistry teaching
author Silva, Adriano Antonio
author_facet Silva, Adriano Antonio
Haraguchi, Shirani Kaori
Leite, Bruno Silva
author_role author
author2 Haraguchi, Shirani Kaori
Leite, Bruno Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Adriano Antonio
Haraguchi, Shirani Kaori
Leite, Bruno Silva
dc.subject.por.fl_str_mv jogo digital
aplicativos
química orgânica
digital game
application programs
organic chemistry
juego digital
aplicaciones
química orgánica
topic jogo digital
aplicativos
química orgânica
digital game
application programs
organic chemistry
juego digital
aplicaciones
química orgánica
description This paper aimed to analyse the usability and possibilities of a digital game that involves the content of organic functions in organic chemistry teaching by using mobile devices. From the methodological point of view, the research uses a mixed-type approach, treating a case study with an exploratory sequential design, carried out in four stages. Participated in this research Chemistry undergraduate students of Federal University of Acre that, after the didactic interventions, answered four evaluative questionnaires about the activities carried out. The results of the research indicate that, depending on the mode of use, the application can be a complementary resource in the teaching and learning process of organic chemistry, while generating a competitive and stimulating environment among students, who were receptive to use of digital games.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38232
10.35699/2237-5864.2022.38232
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38232
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2022.38232
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/38232/31119
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Dr., Dra., Dr.
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Dr., Dra., Dr.
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-21
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-21
Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-21
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174637583400960