Planejamento de cursos online para professores de alemão: parâmetros em mapa conceitual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rozenfeld, Cibele Cecilio De Faria [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1982-88372013000200014
http://hdl.handle.net/11449/109707
Resumo: Distance-learning language courses are gaining ground because they meet contemporary social demands and expand opportunities for access to new knowledge. They also favor interaction among people with similar goals but who live in places where no live learning arrangements are available. Taking Valente (2002), Garrison and Anderson (2000), and other authors for theoretical bases, this paper reflects on the criteria and aspects to be considered when one plans and ministers online teacher training courses. The data were taken from a distance-based university extension course offered on the Moodle learning platform by a university in the State of São Paulo, Brazil. The objective was to encourage German language teachers to further develop their own language skills, reflect on aspects of inter-culturality in teaching the target language, and provide experience with current technological resources. This paper describes the elements that proved to be relevant in the creation and planning of the course, based on authors who deal with characteristics of computer-mediated teaching. The importance of this study is related to the fact that little information is available on the planning of courses in online formats.
id UNSP_e2e94872691e6f71d7d9e41c02ae462b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/109707
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Planejamento de cursos online para professores de alemão: parâmetros em mapa conceitualPlanning of online courses for German language teachers: parameters on a conceptual mapPlanejamento de cursos onlinecursos a distânciaformação de professores de línguasPlanning of online coursesdistance courseslanguage teacher trainingDistance-learning language courses are gaining ground because they meet contemporary social demands and expand opportunities for access to new knowledge. They also favor interaction among people with similar goals but who live in places where no live learning arrangements are available. Taking Valente (2002), Garrison and Anderson (2000), and other authors for theoretical bases, this paper reflects on the criteria and aspects to be considered when one plans and ministers online teacher training courses. The data were taken from a distance-based university extension course offered on the Moodle learning platform by a university in the State of São Paulo, Brazil. The objective was to encourage German language teachers to further develop their own language skills, reflect on aspects of inter-culturality in teaching the target language, and provide experience with current technological resources. This paper describes the elements that proved to be relevant in the creation and planning of the course, based on authors who deal with characteristics of computer-mediated teaching. The importance of this study is related to the fact that little information is available on the planning of courses in online formats.Os cursos de línguas a distância vêm ganhando força por se adequarem às demandas sociais contemporâneas e ampliarem as possibilidades de acesso a novos conhecimentos, favorecendo a interação entre pessoas com objetivos semelhantes, mas oriundas de regiões distantes do local no qual os cursos são constituídos e ministrados. Tomando como pressupostos teóricos os estudos de VALENTE (2002), GARRISON e ANDERSON (2000), entre outros, este trabalho tem como objetivo tecer reflexões acerca dos critérios considerados durante o planejamento e a execução de um curso online voltado para a formação de professores de alemão. Os dados advêm de um curso a distância de extensão universitária, oferecido na plataforma de aprendizagem Moodle de uma universidade do interior de São Paulo, que teve como objetivo levar professores de alemão a um maior desenvolvimento das competências linguísticas, à reflexão sobre aspectos da interculturalidade no ensino da língua-alvo, bem como à vivência com alguns recursos tecnológicos atuais. Serão apresentados os elementos que se mostraram relevantes no planejamento e desenvolvimento do curso, tomando como base autores que discorreram sobre características do ensino mediado pelo computador. A relevância do trabalho encontra-se no fato de que pouco foi encontrado sobre o tema planejamento de cursos para a modalidade online.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade de São Paulo/Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/Programa de Pós-Graduação em Língua e Literatura AlemãUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Rozenfeld, Cibele Cecilio De Faria [UNESP]2014-09-30T18:18:35Z2014-09-30T18:18:35Z2013-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article279-303application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1982-88372013000200014Pandaemonium Germanicum. Universidade de São Paulo/Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/Programa de Pós-Graduação em Língua e Literatura Alemã, v. 16, n. 22, p. 279-303, 2013.1982-8837http://hdl.handle.net/11449/10970710.1590/S1982-88372013000200014S1982-88372013000200014S1982-88372013000200014.pdf09432230458710600000-0001-8915-9541SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPandaemonium Germanicuminfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-29T06:08:39Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109707Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-29T06:08:39Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Planejamento de cursos online para professores de alemão: parâmetros em mapa conceitual
Planning of online courses for German language teachers: parameters on a conceptual map
title Planejamento de cursos online para professores de alemão: parâmetros em mapa conceitual
spellingShingle Planejamento de cursos online para professores de alemão: parâmetros em mapa conceitual
Rozenfeld, Cibele Cecilio De Faria [UNESP]
Planejamento de cursos online
cursos a distância
formação de professores de línguas
Planning of online courses
distance courses
language teacher training
title_short Planejamento de cursos online para professores de alemão: parâmetros em mapa conceitual
title_full Planejamento de cursos online para professores de alemão: parâmetros em mapa conceitual
title_fullStr Planejamento de cursos online para professores de alemão: parâmetros em mapa conceitual
title_full_unstemmed Planejamento de cursos online para professores de alemão: parâmetros em mapa conceitual
title_sort Planejamento de cursos online para professores de alemão: parâmetros em mapa conceitual
author Rozenfeld, Cibele Cecilio De Faria [UNESP]
author_facet Rozenfeld, Cibele Cecilio De Faria [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Rozenfeld, Cibele Cecilio De Faria [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Planejamento de cursos online
cursos a distância
formação de professores de línguas
Planning of online courses
distance courses
language teacher training
topic Planejamento de cursos online
cursos a distância
formação de professores de línguas
Planning of online courses
distance courses
language teacher training
description Distance-learning language courses are gaining ground because they meet contemporary social demands and expand opportunities for access to new knowledge. They also favor interaction among people with similar goals but who live in places where no live learning arrangements are available. Taking Valente (2002), Garrison and Anderson (2000), and other authors for theoretical bases, this paper reflects on the criteria and aspects to be considered when one plans and ministers online teacher training courses. The data were taken from a distance-based university extension course offered on the Moodle learning platform by a university in the State of São Paulo, Brazil. The objective was to encourage German language teachers to further develop their own language skills, reflect on aspects of inter-culturality in teaching the target language, and provide experience with current technological resources. This paper describes the elements that proved to be relevant in the creation and planning of the course, based on authors who deal with characteristics of computer-mediated teaching. The importance of this study is related to the fact that little information is available on the planning of courses in online formats.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-01
2014-09-30T18:18:35Z
2014-09-30T18:18:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1982-88372013000200014
Pandaemonium Germanicum. Universidade de São Paulo/Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/Programa de Pós-Graduação em Língua e Literatura Alemã, v. 16, n. 22, p. 279-303, 2013.
1982-8837
http://hdl.handle.net/11449/109707
10.1590/S1982-88372013000200014
S1982-88372013000200014
S1982-88372013000200014.pdf
0943223045871060
0000-0001-8915-9541
url http://dx.doi.org/10.1590/S1982-88372013000200014
http://hdl.handle.net/11449/109707
identifier_str_mv Pandaemonium Germanicum. Universidade de São Paulo/Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/Programa de Pós-Graduação em Língua e Literatura Alemã, v. 16, n. 22, p. 279-303, 2013.
1982-8837
10.1590/S1982-88372013000200014
S1982-88372013000200014
S1982-88372013000200014.pdf
0943223045871060
0000-0001-8915-9541
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Pandaemonium Germanicum
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 279-303
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo/Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/Programa de Pós-Graduação em Língua e Literatura Alemã
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo/Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/Programa de Pós-Graduação em Língua e Literatura Alemã
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046218064986112