Pedagogy in higher education: enhancing academic practice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Marco Paulo Maia
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Olcina-Sempere, Gustau
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15837
Resumo: This article is a theoretical review that highlights several pedagogical issues related to the quality of teaching and learning in higher education. The objectives of this article are, on the one hand, to analyze the relationship between conceptions of the learning process and students’ approaches with teaching methods and, on the other hand, to show the attitudes that professors and students can adopt to develop a meaningful learning and a noteworthy teaching. It is intended to contribute to a critical and constructive reading in the development of a quality higher education. To this end, we emphasize the influence of evaluation in the learning and teaching processes, presenting some of the fundamental determinants for the promotion of a quality higher education. We consider innovation, technology and globalization as complementary factors for the improvement of educational practices in higher education nowadays.
id UFMG-24_faa2993863ae2981ac84caa9d81dda23
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/15837
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Pedagogy in higher education: enhancing academic practiceLa pedagogía en la enseñanza superior: la mejora de las prácticas académicasPedagogia universitária: a melhoria das práticas pedagógicas no ensino superiorEducação superiorEnsino e aprendizagemAbordagens ao estudoConcepções de aprendizagemQualidade do ensinoHigher educationTeaching and learningStudy approachesLearning conceptionsQuality of teachingEnseñanza superiorEnseñanza y aprendizajeEnfoque al estúdioConceptos de aprendizajeCalidad de la enseñanzaThis article is a theoretical review that highlights several pedagogical issues related to the quality of teaching and learning in higher education. The objectives of this article are, on the one hand, to analyze the relationship between conceptions of the learning process and students’ approaches with teaching methods and, on the other hand, to show the attitudes that professors and students can adopt to develop a meaningful learning and a noteworthy teaching. It is intended to contribute to a critical and constructive reading in the development of a quality higher education. To this end, we emphasize the influence of evaluation in the learning and teaching processes, presenting some of the fundamental determinants for the promotion of a quality higher education. We consider innovation, technology and globalization as complementary factors for the improvement of educational practices in higher education nowadays.Este artículo presenta una revisión teórica que destaca por diversas cuestiones pedagógicas relacionadas con la calidad de la enseñanza y del aprendizaje en la enseñanza superior. Los objetivos de este artículo son, por un lado, analizar la relación entre las concepciones de aprendizaje y los enfoques para el estudio de los estudiantes con los actuales métodos de enseñanza y, por otro lado, mostrar las actitudes que los maestros y los estudiantes pueden adoptar para desarrollar un aprendizaje significativo y una enseñanza con significado. Su objetivo es contribuir a una lectura crítica y constructiva en el desarrollo de una educación superior de calidad. Con este fin, destacamos la influencia de la evaluación en el proceso de enseñanza-aprendizaje, presentamos algunos de los determinantes fundamentales para la promoción de la calidad en la educación superior y consideramos la innovación, la tecnología y la globalización como factores complementarios para la mejora de las prácticas educativas en la educación superior en la actualidad.Este artigo é um texto de revisão teórica que destaca várias questões pedagógicas relacionadas à qualidade do ensino e da aprendizagem no ensino superior. Os objetivos deste artigo são, por um lado, a análise da relação das concepções de aprendizagem e abordagens ao estudo dos estudantes com os métodos de ensino e, por outro lado, evidenciar atitudes que professores e estudantes podem adotar para desenvolver uma aprendizagem significativa e um ensino com significado. Pretende-se contribuir para uma leitura crítica e construtiva no desenvolvimento de um ensino superior de qualidade. Para tal, enfatizamos a influência da avaliação no processo de ensino-aprendizagem, apresentamos alguns dos determinantes fundamentais para a promoção da qualidade no ensino superior e consideramos a inovação, a tecnologia e a globalização como fatores complementares para a melhoria das práticas educacionais no ensino superior atual.Universidade Federal de Minas Gerais2020-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1583710.35699/2237-5864.2020.15837Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-182237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGspahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15837/16756Copyright (c) 2020 Gustau Olcina-Sempere, Marco Paulo Maia Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Marco Paulo MaiaOlcina-Sempere, Gustau2023-02-07T01:58:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/15837Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-07T01:58:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogy in higher education: enhancing academic practice
La pedagogía en la enseñanza superior: la mejora de las prácticas académicas
Pedagogia universitária: a melhoria das práticas pedagógicas no ensino superior
title Pedagogy in higher education: enhancing academic practice
spellingShingle Pedagogy in higher education: enhancing academic practice
Ferreira, Marco Paulo Maia
Educação superior
Ensino e aprendizagem
Abordagens ao estudo
Concepções de aprendizagem
Qualidade do ensino
Higher education
Teaching and learning
Study approaches
Learning conceptions
Quality of teaching
Enseñanza superior
Enseñanza y aprendizaje
Enfoque al estúdio
Conceptos de aprendizaje
Calidad de la enseñanza
title_short Pedagogy in higher education: enhancing academic practice
title_full Pedagogy in higher education: enhancing academic practice
title_fullStr Pedagogy in higher education: enhancing academic practice
title_full_unstemmed Pedagogy in higher education: enhancing academic practice
title_sort Pedagogy in higher education: enhancing academic practice
author Ferreira, Marco Paulo Maia
author_facet Ferreira, Marco Paulo Maia
Olcina-Sempere, Gustau
author_role author
author2 Olcina-Sempere, Gustau
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Marco Paulo Maia
Olcina-Sempere, Gustau
dc.subject.por.fl_str_mv Educação superior
Ensino e aprendizagem
Abordagens ao estudo
Concepções de aprendizagem
Qualidade do ensino
Higher education
Teaching and learning
Study approaches
Learning conceptions
Quality of teaching
Enseñanza superior
Enseñanza y aprendizaje
Enfoque al estúdio
Conceptos de aprendizaje
Calidad de la enseñanza
topic Educação superior
Ensino e aprendizagem
Abordagens ao estudo
Concepções de aprendizagem
Qualidade do ensino
Higher education
Teaching and learning
Study approaches
Learning conceptions
Quality of teaching
Enseñanza superior
Enseñanza y aprendizaje
Enfoque al estúdio
Conceptos de aprendizaje
Calidad de la enseñanza
description This article is a theoretical review that highlights several pedagogical issues related to the quality of teaching and learning in higher education. The objectives of this article are, on the one hand, to analyze the relationship between conceptions of the learning process and students’ approaches with teaching methods and, on the other hand, to show the attitudes that professors and students can adopt to develop a meaningful learning and a noteworthy teaching. It is intended to contribute to a critical and constructive reading in the development of a quality higher education. To this end, we emphasize the influence of evaluation in the learning and teaching processes, presenting some of the fundamental determinants for the promotion of a quality higher education. We consider innovation, technology and globalization as complementary factors for the improvement of educational practices in higher education nowadays.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15837
10.35699/2237-5864.2020.15837
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15837
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2020.15837
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15837/16756
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Gustau Olcina-Sempere, Marco Paulo Maia Ferreira
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Gustau Olcina-Sempere, Marco Paulo Maia Ferreira
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-18
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-18
Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-18
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174635830181888