PROBLEM-BASED LEARNING: AN EXPERIENCE IN SECONDARY SCHOOL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20706 |
Resumo: | The Problem-Based Learning (PBL) is a teaching and learning method that objective the development of conceptual, procedural and attitudinal contents with collaborative works. The literature review identified that the method can be applied in different areas of knowledge and there’s prevalence of its application in Undergraduate, witch little research applied to the Secondary School. Regarding the role of the teacher, some authors defend the teacher as an important mediator in learning, and others, give them a secondary plan. It’s consensual that the PBL contributes to the development of critical and reflexive thinking, promoting a significant learning. A qualitative collaborative research is presented, with the objective of identifying changes in the teaching and learning relationship with the application of PBL in an Secondary School discipline of a public school in the interior of São Paulo. The results showed that PBL allows the teacher to get closer to the students, enhancing learning. |
id |
UFMG-5_a3271bf84c82713c18fc52002eaa49e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/20706 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
PROBLEM-BASED LEARNING: AN EXPERIENCE IN SECONDARY SCHOOLAPRENDIZAJE BASADO EN PROBLEMAS: UNA EXPERIENCIA EN EDUCACIÓN PRIMARIAAPRENDIZAGEM BASEADA EM PROBLEMAS: UMA EXPERIÊNCIA NO ENSINO FUNDAMENTALAprendizagem Baseada em ProblemasEnsino FundamentalFormação de ProfessorMetodologia ativaProcesso de ensino e aprendizagemProblem-Based LearningMiddle SchoolTeacher TrainingActive methodologyTeaching and learning processAprendizaje Basado en ProblemasEnseñanza primariaFormación del maestrosMetodología activaProceso de enseñanza y aprendizajeThe Problem-Based Learning (PBL) is a teaching and learning method that objective the development of conceptual, procedural and attitudinal contents with collaborative works. The literature review identified that the method can be applied in different areas of knowledge and there’s prevalence of its application in Undergraduate, witch little research applied to the Secondary School. Regarding the role of the teacher, some authors defend the teacher as an important mediator in learning, and others, give them a secondary plan. It’s consensual that the PBL contributes to the development of critical and reflexive thinking, promoting a significant learning. A qualitative collaborative research is presented, with the objective of identifying changes in the teaching and learning relationship with the application of PBL in an Secondary School discipline of a public school in the interior of São Paulo. The results showed that PBL allows the teacher to get closer to the students, enhancing learning.El Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) es un método de enseñanza y aprendizaje que busca el desarrollo de contenidos conceptuales, de procedimiento y de actitud con trabajos de colaboración. La revisión de la literatura identificó que el método se puede aplicar en diferentes áreas de conocimiento y existe una prevalencia de su aplicación en la educación superior, con poca investigación aplicada a la educación primaria. Sobre el papel del maestro, algunos autores defienden como un mediador importante en el aprendizaje, y otros como un papel de apoyo. Es consensual que el ABP contribuya al desarrollo del pensamiento crítico y reflexivo, promoviendo un aprendizaje significativo. Se presenta una investigación colaborativa cualitativa, con el objetivo de identificar cambios en la relación de enseñanza y aprendizaje con la aplicación de PBL en una disciplina de escuela primaria de una escuela pública en el interior de São Paulo. Los resultados mostraron que PBL le permite al maestro acercarse a los estudiantes, mejorando el aprendizaje.A Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP) é um método de ensino e aprendizagem que busca o desenvolvimento de conteúdos conceituais, procedimentais e atitudinais por meio de trabalhos colaborativos. O método pode ser aplicado em diferentes áreas do saber e há prevalência de sua aplicação no Ensino Superior, com escassas pesquisas aplicadas ao Ensino Fundamental. Sobre o papel do professor, alguns autores defendem o docente como mediador importante na aprendizagem e outros conferem um papel de coadjuvante. É consensual que a ABP contribui para o desenvolvimento do pensamento crítico e reflexivo, promovendo uma aprendizagem significativa. Apresenta-se uma pesquisa qualitativa do tipo colaborativa, com o objetivo de identificar as mudanças na relação ensino e aprendizagem com a aplicação da ABP em uma disciplina do Ensino Fundamental de uma escola pública do interior de São Paulo. Os resultados mostraram que a ABP permite maior aproximação do professor com os alunos, potencializando a aprendizagem.Educação em Revista 2021-04-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresTextoAvaliado por ParesTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20706Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20706/29034https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20706/29035Copyright (c) 2021 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorochovicius, EliCristina Martins Tassoni, Elvira2023-05-29T13:08:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/20706Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:08:43Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PROBLEM-BASED LEARNING: AN EXPERIENCE IN SECONDARY SCHOOL APRENDIZAJE BASADO EN PROBLEMAS: UNA EXPERIENCIA EN EDUCACIÓN PRIMARIA APRENDIZAGEM BASEADA EM PROBLEMAS: UMA EXPERIÊNCIA NO ENSINO FUNDAMENTAL |
title |
PROBLEM-BASED LEARNING: AN EXPERIENCE IN SECONDARY SCHOOL |
spellingShingle |
PROBLEM-BASED LEARNING: AN EXPERIENCE IN SECONDARY SCHOOL Borochovicius, Eli Aprendizagem Baseada em Problemas Ensino Fundamental Formação de Professor Metodologia ativa Processo de ensino e aprendizagem Problem-Based Learning Middle School Teacher Training Active methodology Teaching and learning process Aprendizaje Basado en Problemas Enseñanza primaria Formación del maestros Metodología activa Proceso de enseñanza y aprendizaje |
title_short |
PROBLEM-BASED LEARNING: AN EXPERIENCE IN SECONDARY SCHOOL |
title_full |
PROBLEM-BASED LEARNING: AN EXPERIENCE IN SECONDARY SCHOOL |
title_fullStr |
PROBLEM-BASED LEARNING: AN EXPERIENCE IN SECONDARY SCHOOL |
title_full_unstemmed |
PROBLEM-BASED LEARNING: AN EXPERIENCE IN SECONDARY SCHOOL |
title_sort |
PROBLEM-BASED LEARNING: AN EXPERIENCE IN SECONDARY SCHOOL |
author |
Borochovicius, Eli |
author_facet |
Borochovicius, Eli Cristina Martins Tassoni, Elvira |
author_role |
author |
author2 |
Cristina Martins Tassoni, Elvira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borochovicius, Eli Cristina Martins Tassoni, Elvira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Baseada em Problemas Ensino Fundamental Formação de Professor Metodologia ativa Processo de ensino e aprendizagem Problem-Based Learning Middle School Teacher Training Active methodology Teaching and learning process Aprendizaje Basado en Problemas Enseñanza primaria Formación del maestros Metodología activa Proceso de enseñanza y aprendizaje |
topic |
Aprendizagem Baseada em Problemas Ensino Fundamental Formação de Professor Metodologia ativa Processo de ensino e aprendizagem Problem-Based Learning Middle School Teacher Training Active methodology Teaching and learning process Aprendizaje Basado en Problemas Enseñanza primaria Formación del maestros Metodología activa Proceso de enseñanza y aprendizaje |
description |
The Problem-Based Learning (PBL) is a teaching and learning method that objective the development of conceptual, procedural and attitudinal contents with collaborative works. The literature review identified that the method can be applied in different areas of knowledge and there’s prevalence of its application in Undergraduate, witch little research applied to the Secondary School. Regarding the role of the teacher, some authors defend the teacher as an important mediator in learning, and others, give them a secondary plan. It’s consensual that the PBL contributes to the development of critical and reflexive thinking, promoting a significant learning. A qualitative collaborative research is presented, with the objective of identifying changes in the teaching and learning relationship with the application of PBL in an Secondary School discipline of a public school in the interior of São Paulo. The results showed that PBL allows the teacher to get closer to the students, enhancing learning. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Texto Avaliado por Pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20706 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20706 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20706/29034 https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20706/29035 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711120287596544 |