Ideal type of nursing students regarding nursing care systematization

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Salvador, Pétala Tuani Candido de Oliveira
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Santos, Viviane Euzébia Pereira, Zeferino, Maria Terezinha, Tourinho, Francis Solange Vieira, Vítor, Allyne Fortes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Reme (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50111
Resumo: This study is a phenomenological investigation, using Alfred Schutz's comprehensive phenomenological method, aimed at understanding the ideal type of nursing students regarding Nursing Care Systematization (NCS). Data collection occurred through a focus group, conducted according to humanistic experiential learning with eight nursing students from a public university of Rio Grande do Norte, Brazil. The speech analysis from the nursing students, along with the contemplation of their scenarios and written descriptions, in light of Alfred Schutz, allowed us to unveil the participants' ideal type from three main themes: benefits of NCS, problems experienced, and possibilities for improvement. In the end, the ideal type is described, outlining the investigated action - NCS - alongside its reasonsfor and its reasons-why, as well as elucidating the nursing students typical doll that believes in NCS consolidation.
id UFMG-27_22b8aec8bcffc0becf7f2c1a1a11a8c7
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/50111
network_acronym_str UFMG-27
network_name_str Reme (Online)
repository_id_str
spelling Ideal type of nursing students regarding nursing care systematizationEl ideal típico de estudiantes de enfermería acerca de la sistematización de la atención de enfermeríaTípico ideal de acadêmicos de enfermagem acerca da sistematização da assistência de enfermagemEnfermagemPlanejamento de Assistência ao PacienteProcessos de EnfermagemEstudantes de EnfermagemEnfermeríaPlanificación de Atención al PacienteProcesos de EnfermeríaEstudiantes de EnfermeríaNursingPatient Care PlanningNursing ProcessStudents, NursingThis study is a phenomenological investigation, using Alfred Schutz's comprehensive phenomenological method, aimed at understanding the ideal type of nursing students regarding Nursing Care Systematization (NCS). Data collection occurred through a focus group, conducted according to humanistic experiential learning with eight nursing students from a public university of Rio Grande do Norte, Brazil. The speech analysis from the nursing students, along with the contemplation of their scenarios and written descriptions, in light of Alfred Schutz, allowed us to unveil the participants' ideal type from three main themes: benefits of NCS, problems experienced, and possibilities for improvement. In the end, the ideal type is described, outlining the investigated action - NCS - alongside its reasonsfor and its reasons-why, as well as elucidating the nursing students typical doll that believes in NCS consolidation.Investigación fenomenológica que utiliza el método de comprensión fenomenológica de Alfred Schutz, realizada con el objetivo de entender el ideal típico de estudiantes de enfermería acerca de la sistematización de la atención de enfermería (SAE). La recogida de datos se produjo a través del grupo focal, llevado a cabo según la pedagogia vivencial humanescente, con ocho estudiantes de enfermería de una universidad pública de Rio Grande do Norte. El análisis de los discursos, la observación de los escenarios y las descripciones escritas permitieron revelar el ideal típico de los participantes a partir de tres ejes: beneficios de la SAE, problemas vividosy posibilidades de mejora. Al final se traza el ideal típico, se revela el fenómeno investigado - la implementación de la SAE desde el punto de vista de los estudiantes de enfermería - junto con sus motivos-para y de sus motivos-por qué, elucidando, además, el muneco típico del estudiante de enfermería que confía en la consolidación de la SAE.Trata-se de uma investigação fenomenológica utilizando o método fenomenológico compreensivo de Alfred Schutz, objetivando compreender o típico ideal de acadêmicos de Enfermagem acerca da sistematização da assistência de enfermagem (SAE). A coleta de dados ocorreu por grupo focal, de acordo com a Pedagogia vivencial humanescente, com oito acadêmicas de Enfermagem de uma universidade pública norte-riograndense. A análise das falas, juntamente com a contemplação dos cenários e das descrições escritas, permitiu desvelar o típico ideal das participantes a partir de três eixos: benefícios da SAE; problemas vivenciados; e possibilidades de melhoria. Ao final, o típico ideal é traçado, desvelando o fenômeno investigado - a implementação da SAE na visão de acadêmicos de enfermagem - ao lado de seus motivos-para e de seus motivos-por que, elucidando, ainda, o boneco típico do acadêmico de Enfermagem que acredita na consolidação da SAE.Universidade Federal de Minas Gerais2015-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/plainapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/5011110.5935/1415-2762.20150025REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 19 No. 2 (2015)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 19 Núm. 2 (2015)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 19 n. 2 (2015)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50111/41246https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50111/41247https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50111/41248Copyright (c) 2015 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessSalvador, Pétala Tuani Candido de OliveiraSantos, Viviane Euzébia PereiraZeferino, Maria TerezinhaTourinho, Francis Solange VieiraVítor, Allyne Fortes2024-01-24T11:38:13Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50111Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T11:38:13Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Ideal type of nursing students regarding nursing care systematization
El ideal típico de estudiantes de enfermería acerca de la sistematización de la atención de enfermería
Típico ideal de acadêmicos de enfermagem acerca da sistematização da assistência de enfermagem
title Ideal type of nursing students regarding nursing care systematization
spellingShingle Ideal type of nursing students regarding nursing care systematization
Salvador, Pétala Tuani Candido de Oliveira
Enfermagem
Planejamento de Assistência ao Paciente
Processos de Enfermagem
Estudantes de Enfermagem
Enfermería
Planificación de Atención al Paciente
Procesos de Enfermería
Estudiantes de Enfermería
Nursing
Patient Care Planning
Nursing Process
Students, Nursing
title_short Ideal type of nursing students regarding nursing care systematization
title_full Ideal type of nursing students regarding nursing care systematization
title_fullStr Ideal type of nursing students regarding nursing care systematization
title_full_unstemmed Ideal type of nursing students regarding nursing care systematization
title_sort Ideal type of nursing students regarding nursing care systematization
author Salvador, Pétala Tuani Candido de Oliveira
author_facet Salvador, Pétala Tuani Candido de Oliveira
Santos, Viviane Euzébia Pereira
Zeferino, Maria Terezinha
Tourinho, Francis Solange Vieira
Vítor, Allyne Fortes
author_role author
author2 Santos, Viviane Euzébia Pereira
Zeferino, Maria Terezinha
Tourinho, Francis Solange Vieira
Vítor, Allyne Fortes
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Salvador, Pétala Tuani Candido de Oliveira
Santos, Viviane Euzébia Pereira
Zeferino, Maria Terezinha
Tourinho, Francis Solange Vieira
Vítor, Allyne Fortes
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem
Planejamento de Assistência ao Paciente
Processos de Enfermagem
Estudantes de Enfermagem
Enfermería
Planificación de Atención al Paciente
Procesos de Enfermería
Estudiantes de Enfermería
Nursing
Patient Care Planning
Nursing Process
Students, Nursing
topic Enfermagem
Planejamento de Assistência ao Paciente
Processos de Enfermagem
Estudantes de Enfermagem
Enfermería
Planificación de Atención al Paciente
Procesos de Enfermería
Estudiantes de Enfermería
Nursing
Patient Care Planning
Nursing Process
Students, Nursing
description This study is a phenomenological investigation, using Alfred Schutz's comprehensive phenomenological method, aimed at understanding the ideal type of nursing students regarding Nursing Care Systematization (NCS). Data collection occurred through a focus group, conducted according to humanistic experiential learning with eight nursing students from a public university of Rio Grande do Norte, Brazil. The speech analysis from the nursing students, along with the contemplation of their scenarios and written descriptions, in light of Alfred Schutz, allowed us to unveil the participants' ideal type from three main themes: benefits of NCS, problems experienced, and possibilities for improvement. In the end, the ideal type is described, outlining the investigated action - NCS - alongside its reasonsfor and its reasons-why, as well as elucidating the nursing students typical doll that believes in NCS consolidation.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50111
10.5935/1415-2762.20150025
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50111
identifier_str_mv 10.5935/1415-2762.20150025
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50111/41246
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50111/41247
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50111/41248
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/plain
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 19 No. 2 (2015)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 19 Núm. 2 (2015)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 19 n. 2 (2015)
2316-9389
1415-2762
reponame:Reme (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Reme (Online)
collection Reme (Online)
repository.name.fl_str_mv Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv remeufmg@gmail.com
_version_ 1797041905571201024