Teaching the systematization of the nursing care in an undergraduate course
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
Texto Completo: | https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11724 |
Resumo: | Objective: to understand the perception of undergraduate nursing students about teaching the systematization of nursing care. Method: mixed methods research, carried out with 156 students from an undergraduate nursing course at a private institution in Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. A structured questionnaire was used and, later, ten randomly selected students were interviewed, using a semi-structured script. Results: the students showed confidence and knowledge to implement the systematization of nursing care and understand its importance for autonomy, security and professional visibility, in addition to positively evaluating the way in which teaching on the subject is developed in the institution. Conclusion: it is understood that positive practices and active methodologies should be strengthened during graduation, requiring a collective effort to provide means for the development of the systematization of nursing care. |
id |
UNIRIO-2_961d53b9f657d7d39346156025524d28 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.seer.unirio.br:article/11724 |
network_acronym_str |
UNIRIO-2 |
network_name_str |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching the systematization of the nursing care in an undergraduate courseEnseñanza sobre la sistematización de la asistencia de enfermería en un curso de pregradoTeaching the systematization of the nursing care in an undergraduate course / O ensino sobre a sistematização da assistência de enfermagem em um curso de graduaçãoEstudantes de EnfermagemEducação em EnfermagemProcesso de EnfermagemCuidados de EnfermagemStudents NursingNursing EducationNursing ProcessNursing CareEstudiantes de EnfermeríaEducación en enfermeríaProceso de enfermeríaObjective: to understand the perception of undergraduate nursing students about teaching the systematization of nursing care. Method: mixed methods research, carried out with 156 students from an undergraduate nursing course at a private institution in Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. A structured questionnaire was used and, later, ten randomly selected students were interviewed, using a semi-structured script. Results: the students showed confidence and knowledge to implement the systematization of nursing care and understand its importance for autonomy, security and professional visibility, in addition to positively evaluating the way in which teaching on the subject is developed in the institution. Conclusion: it is understood that positive practices and active methodologies should be strengthened during graduation, requiring a collective effort to provide means for the development of the systematization of nursing care.Objetivo: comprender la percepción de los estudiantes de un curso de graduación en enfermería sobre la enseñanza de la sistematización de la asistencia de enfermería. Método: investigación de métodos mixtos, realizada con 156 estudiantes del curso de graduación en enfermería de una institución privada en Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. Se utilizó un cuestionario estructurado y, posteriormente, se entrevistó a diez estudiantes seleccionados al azar, utilizando un guión semiestructurado. Resultados: los estudiantes mostraron confianza y conocimiento para implementar la sistematización de la asistencia de enfermería y comprender su importancia para la autonomía, seguridad y visibilidad profesional, además de evaluar positivamente la forma en que se desarrolla la enseñanza sobre el tema en la institución. Conclusión: se entiende que las prácticas positivas y las metodologías activas deben ser fortalecidas durante la graduación, requiriendo un esfuerzo colectivo para proporcionar medios para el desarrollo de la sistematización de la asistencia de enfermería.Objetivo: compreender a percepção de estudantes de um curso de graduação em enfermagem sobre o ensino da sistematização da assistência de enfermagem. Método: pesquisa de métodos mistos, realizada com 156 estudantes de um curso de graduação em enfermagem de uma instituição privada de Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. Foi utilizado um questionário estruturado e, posteriormente, dez estudantes selecionados aleatoriamente foram entrevistados, sendo utilizado um roteiro semiestruturado. Resultados: os estudantes revelaram ter segurança e conhecimento para implementar a sistematização da assistência de enfermagem e entendem sua importância para a autonomia, segurança e visibilidade profissional, além de avaliar positivamente a forma com que o ensino sobre a temática é desenvolvido na instituição. Conclusão: compreende-se que práticas positivas e metodologias ativas devem ser potencializadas durante a graduação, sendo necessário esforço coletivo que forneça meios para o desenvolvimento da sistematização da assistência de enfermagem. Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/1172410.9789/2175-5361.rpcfo.v15.11724Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-11724Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-11724Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 15 (2023); e-117242175-53611809-6107reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Onlineinstname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)instacron:UNIRIOporhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11724/11771https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11724/11772Copyright (c) 2023 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Onlinehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Silva, Pablo Gustavo Oliveira de Oliveira Tavares, Marcus Luciano de Freitas Pinheiro, Ana Maria Reis, Dara LuizaRodrigues da Silva, Aline Patrícia 2023-01-30T09:25:50Zoai:ojs.seer.unirio.br:article/11724Revistahttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/about/contactPUBhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/oaiprofunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com2175-53611809-6107opendoar:2023-01-30T09:25:50Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching the systematization of the nursing care in an undergraduate course Enseñanza sobre la sistematización de la asistencia de enfermería en un curso de pregrado Teaching the systematization of the nursing care in an undergraduate course / O ensino sobre a sistematização da assistência de enfermagem em um curso de graduação |
title |
Teaching the systematization of the nursing care in an undergraduate course |
spellingShingle |
Teaching the systematization of the nursing care in an undergraduate course Silva, Pablo Gustavo Oliveira Estudantes de Enfermagem Educação em Enfermagem Processo de Enfermagem Cuidados de Enfermagem Students Nursing Nursing Education Nursing Process Nursing Care Estudiantes de Enfermería Educación en enfermería Proceso de enfermería |
title_short |
Teaching the systematization of the nursing care in an undergraduate course |
title_full |
Teaching the systematization of the nursing care in an undergraduate course |
title_fullStr |
Teaching the systematization of the nursing care in an undergraduate course |
title_full_unstemmed |
Teaching the systematization of the nursing care in an undergraduate course |
title_sort |
Teaching the systematization of the nursing care in an undergraduate course |
author |
Silva, Pablo Gustavo Oliveira |
author_facet |
Silva, Pablo Gustavo Oliveira de Oliveira Tavares, Marcus Luciano de Freitas Pinheiro, Ana Maria Reis, Dara Luiza Rodrigues da Silva, Aline Patrícia |
author_role |
author |
author2 |
de Oliveira Tavares, Marcus Luciano de Freitas Pinheiro, Ana Maria Reis, Dara Luiza Rodrigues da Silva, Aline Patrícia |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Pablo Gustavo Oliveira de Oliveira Tavares, Marcus Luciano de Freitas Pinheiro, Ana Maria Reis, Dara Luiza Rodrigues da Silva, Aline Patrícia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudantes de Enfermagem Educação em Enfermagem Processo de Enfermagem Cuidados de Enfermagem Students Nursing Nursing Education Nursing Process Nursing Care Estudiantes de Enfermería Educación en enfermería Proceso de enfermería |
topic |
Estudantes de Enfermagem Educação em Enfermagem Processo de Enfermagem Cuidados de Enfermagem Students Nursing Nursing Education Nursing Process Nursing Care Estudiantes de Enfermería Educación en enfermería Proceso de enfermería |
description |
Objective: to understand the perception of undergraduate nursing students about teaching the systematization of nursing care. Method: mixed methods research, carried out with 156 students from an undergraduate nursing course at a private institution in Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. A structured questionnaire was used and, later, ten randomly selected students were interviewed, using a semi-structured script. Results: the students showed confidence and knowledge to implement the systematization of nursing care and understand its importance for autonomy, security and professional visibility, in addition to positively evaluating the way in which teaching on the subject is developed in the institution. Conclusion: it is understood that positive practices and active methodologies should be strengthened during graduation, requiring a collective effort to provide means for the development of the systematization of nursing care. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11724 10.9789/2175-5361.rpcfo.v15.11724 |
url |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11724 |
identifier_str_mv |
10.9789/2175-5361.rpcfo.v15.11724 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11724/11771 https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11724/11772 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-11724 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-11724 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 15 (2023); e-11724 2175-5361 1809-6107 reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online instname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) instacron:UNIRIO |
instname_str |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) |
instacron_str |
UNIRIO |
institution |
UNIRIO |
reponame_str |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
collection |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) |
repository.mail.fl_str_mv |
profunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com |
_version_ |
1800218886870663168 |