Teaching the systematization of the nursing care in an undergraduate course

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Pablo Gustavo Oliveira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: de Oliveira Tavares, Marcus Luciano, de Freitas Pinheiro, Ana Maria, Reis, Dara Luiza, Rodrigues da Silva, Aline Patrícia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
Texto Completo: https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11724
Resumo: Objective: to understand the perception of undergraduate nursing students about teaching the systematization of nursing care. Method: mixed methods research, carried out with 156 students from an undergraduate nursing course at a private institution in Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. A structured questionnaire was used and, later, ten randomly selected students were interviewed, using a semi-structured script. Results: the students showed confidence and knowledge to implement the systematization of nursing care and understand its importance for autonomy, security and professional visibility, in addition to positively evaluating the way in which teaching on the subject is developed in the institution. Conclusion: it is understood that positive practices and active methodologies should be strengthened during graduation, requiring a collective effort to provide means for the development of the systematization of nursing care.
id UNIRIO-2_961d53b9f657d7d39346156025524d28
oai_identifier_str oai:ojs.seer.unirio.br:article/11724
network_acronym_str UNIRIO-2
network_name_str Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
repository_id_str
spelling Teaching the systematization of the nursing care in an undergraduate courseEnseñanza sobre la sistematización de la asistencia de enfermería en un curso de pregradoTeaching the systematization of the nursing care in an undergraduate course / O ensino sobre a sistematização da assistência de enfermagem em um curso de graduaçãoEstudantes de EnfermagemEducação em EnfermagemProcesso de EnfermagemCuidados de EnfermagemStudents NursingNursing EducationNursing ProcessNursing CareEstudiantes de EnfermeríaEducación en enfermeríaProceso de enfermeríaObjective: to understand the perception of undergraduate nursing students about teaching the systematization of nursing care. Method: mixed methods research, carried out with 156 students from an undergraduate nursing course at a private institution in Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. A structured questionnaire was used and, later, ten randomly selected students were interviewed, using a semi-structured script. Results: the students showed confidence and knowledge to implement the systematization of nursing care and understand its importance for autonomy, security and professional visibility, in addition to positively evaluating the way in which teaching on the subject is developed in the institution. Conclusion: it is understood that positive practices and active methodologies should be strengthened during graduation, requiring a collective effort to provide means for the development of the systematization of nursing care.Objetivo: comprender la percepción de los estudiantes de un curso de graduación en enfermería sobre la enseñanza de la sistematización de la asistencia de enfermería. Método: investigación de métodos mixtos, realizada con 156 estudiantes del curso de graduación en enfermería de una institución privada en Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. Se utilizó un cuestionario estructurado y, posteriormente, se entrevistó a diez estudiantes seleccionados al azar, utilizando un guión semiestructurado. Resultados: los estudiantes mostraron confianza y conocimiento para implementar la sistematización de la asistencia de enfermería y comprender su importancia para la autonomía, seguridad y visibilidad profesional, además de evaluar positivamente la forma en que se desarrolla la enseñanza sobre el tema en la institución. Conclusión: se entiende que las prácticas positivas y las metodologías activas deben ser fortalecidas durante la graduación, requiriendo un esfuerzo colectivo para proporcionar medios para el desarrollo de la sistematización de la asistencia de enfermería.Objetivo: compreender a percepção de estudantes de um curso de graduação em enfermagem sobre o ensino da sistematização da assistência de enfermagem. Método: pesquisa de métodos mistos, realizada com 156 estudantes de um curso de graduação em enfermagem de uma instituição privada de Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. Foi utilizado um questionário estruturado e, posteriormente, dez estudantes selecionados aleatoriamente foram entrevistados, sendo utilizado um roteiro semiestruturado. Resultados: os estudantes revelaram ter segurança e conhecimento para implementar a sistematização da assistência de enfermagem e entendem sua importância para a autonomia, segurança e visibilidade profissional, além de avaliar positivamente a forma com que o ensino sobre a temática é desenvolvido na instituição. Conclusão: compreende-se que práticas positivas e metodologias ativas devem ser potencializadas durante a graduação, sendo necessário esforço coletivo que forneça meios para o desenvolvimento da sistematização da assistência de enfermagem.  Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/1172410.9789/2175-5361.rpcfo.v15.11724Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-11724Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-11724Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 15 (2023); e-117242175-53611809-6107reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Onlineinstname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)instacron:UNIRIOporhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11724/11771https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11724/11772Copyright (c) 2023 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Onlinehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Silva, Pablo Gustavo Oliveira de Oliveira Tavares, Marcus Luciano de Freitas Pinheiro, Ana Maria Reis, Dara LuizaRodrigues da Silva, Aline Patrícia 2023-01-30T09:25:50Zoai:ojs.seer.unirio.br:article/11724Revistahttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/about/contactPUBhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/oaiprofunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com2175-53611809-6107opendoar:2023-01-30T09:25:50Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching the systematization of the nursing care in an undergraduate course
Enseñanza sobre la sistematización de la asistencia de enfermería en un curso de pregrado
Teaching the systematization of the nursing care in an undergraduate course / O ensino sobre a sistematização da assistência de enfermagem em um curso de graduação
title Teaching the systematization of the nursing care in an undergraduate course
spellingShingle Teaching the systematization of the nursing care in an undergraduate course
Silva, Pablo Gustavo Oliveira
Estudantes de Enfermagem
Educação em Enfermagem
Processo de Enfermagem
Cuidados de Enfermagem
Students Nursing
Nursing Education
Nursing Process
Nursing Care
Estudiantes de Enfermería
Educación en enfermería
Proceso de enfermería
title_short Teaching the systematization of the nursing care in an undergraduate course
title_full Teaching the systematization of the nursing care in an undergraduate course
title_fullStr Teaching the systematization of the nursing care in an undergraduate course
title_full_unstemmed Teaching the systematization of the nursing care in an undergraduate course
title_sort Teaching the systematization of the nursing care in an undergraduate course
author Silva, Pablo Gustavo Oliveira
author_facet Silva, Pablo Gustavo Oliveira
de Oliveira Tavares, Marcus Luciano
de Freitas Pinheiro, Ana Maria
Reis, Dara Luiza
Rodrigues da Silva, Aline Patrícia
author_role author
author2 de Oliveira Tavares, Marcus Luciano
de Freitas Pinheiro, Ana Maria
Reis, Dara Luiza
Rodrigues da Silva, Aline Patrícia
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Pablo Gustavo Oliveira
de Oliveira Tavares, Marcus Luciano
de Freitas Pinheiro, Ana Maria
Reis, Dara Luiza
Rodrigues da Silva, Aline Patrícia
dc.subject.por.fl_str_mv Estudantes de Enfermagem
Educação em Enfermagem
Processo de Enfermagem
Cuidados de Enfermagem
Students Nursing
Nursing Education
Nursing Process
Nursing Care
Estudiantes de Enfermería
Educación en enfermería
Proceso de enfermería
topic Estudantes de Enfermagem
Educação em Enfermagem
Processo de Enfermagem
Cuidados de Enfermagem
Students Nursing
Nursing Education
Nursing Process
Nursing Care
Estudiantes de Enfermería
Educación en enfermería
Proceso de enfermería
description Objective: to understand the perception of undergraduate nursing students about teaching the systematization of nursing care. Method: mixed methods research, carried out with 156 students from an undergraduate nursing course at a private institution in Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. A structured questionnaire was used and, later, ten randomly selected students were interviewed, using a semi-structured script. Results: the students showed confidence and knowledge to implement the systematization of nursing care and understand its importance for autonomy, security and professional visibility, in addition to positively evaluating the way in which teaching on the subject is developed in the institution. Conclusion: it is understood that positive practices and active methodologies should be strengthened during graduation, requiring a collective effort to provide means for the development of the systematization of nursing care.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11724
10.9789/2175-5361.rpcfo.v15.11724
url https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11724
identifier_str_mv 10.9789/2175-5361.rpcfo.v15.11724
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11724/11771
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11724/11772
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-11724
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-11724
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 15 (2023); e-11724
2175-5361
1809-6107
reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
instname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
instacron:UNIRIO
instname_str Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
instacron_str UNIRIO
institution UNIRIO
reponame_str Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
collection Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
repository.name.fl_str_mv Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
repository.mail.fl_str_mv profunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com
_version_ 1800218886870663168