Giving voice to children: considerations on qualitative interviews in pediatrics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vasques, Raquel Candido Ylamas
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Mendes-Castillo, Ana Márcia Chiaradia, Bousso, Regina Szylit, Borghi, Camila Amaral, Sampaio, Patrícia Stella
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Reme (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50116
Resumo: When considering the child as a research subject and attempting to understand their perspective on specific experiences, one must take into account the need to follow meticulous steps to ensure children's autonomy, as well as respect their stage of development and their ability to comprehend. In this light, the present study aims to make considerations on methodological issues that arise when conducting qualitative interviews with children, based on theoretical research available in current literature. This study employed a bibliographic search for the most relevant questions used when conducting a qualitative interview with children. Three main aspects are discussed: cognitive development, strategies used to approach the children, and ethical criteria for the inclusion and participation of children, with emphasis on consent and confidentiality.
id UFMG-27_5e9117bba14ef51a72ef8f859626c63a
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/50116
network_acronym_str UFMG-27
network_name_str Reme (Online)
repository_id_str
spelling Giving voice to children: considerations on qualitative interviews in pediatricsDar voz a los niños: observaciones sobre la entrevista cualitativa en pediatríaDando voz às crianças: considerações sobre a entrevista qualitativa em pediatriaQualitative ResearchChildMethodologyChild HealthInvestigación QualitativaNiñoMetodologíaSalud del NiñoPesquisa QualitativaCriançaMetodologiaSaúde da CriançaWhen considering the child as a research subject and attempting to understand their perspective on specific experiences, one must take into account the need to follow meticulous steps to ensure children's autonomy, as well as respect their stage of development and their ability to comprehend. In this light, the present study aims to make considerations on methodological issues that arise when conducting qualitative interviews with children, based on theoretical research available in current literature. This study employed a bibliographic search for the most relevant questions used when conducting a qualitative interview with children. Three main aspects are discussed: cognitive development, strategies used to approach the children, and ethical criteria for the inclusion and participation of children, with emphasis on consent and confidentiality.Al considerar al niño como sujeto de investigación y tratar de entender su punto de vista sobre una determinada experiencia, hay que tener en cuenta la necesidad de ser prudentes para garantizar su autonomía y respetar su etapa de desarrollo y su capacidad de comprensión. Este ensayo tiene como objetivo hacer consideraciones sobre las cuestiones metodológicas para la realización de entrevistas cualitativas con niños, a partir del relevamiento teórico disponible en la literatura actual. Se trata del rescate bibliográfico de los temas más importantes al realizar una entrevista cualitativa con niños. Se discuten tres aspectos principales: el desarrollo cognitivo, estrategias para enfocar el tema y criterios éticos para la inclusión y participación de niños, con énfasis en el consentimiento y la confidencialidad.Ao considerar a criança como um sujeito de pesquisa e almejar compreender a sua perspectiva em relação a determinada experiência, deve-se levar em conta a necessidade de seguir criteriosos passos para garantir sua autonomia, bem como respeitar seu estágio de desenvolvimento e sua capacidade de compreensão. Este ensaio tem como objetivo tecer considerações acerca das questões metodológicas para a realização de entrevistas qualitativas com crianças, a partir de levantamento teórico, disponível na literatura atual. Trata-se de um resgate bibliográfico das questões mais relevantes ao se realizar uma entrevista qualitativa com crianças. Três aspectos principais são discutidos: desenvolvimento cognitivo da criança, estratégias de aproximação e critérios éticos para participação e inclusão de crianças, com ênfase no consentimento e confidencialidade.Universidade Federal de Minas Gerais2014-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestext/plainapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/5011610.5935/1415-2762.20140075REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 18 No. 4 (2014)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 18 Núm. 4 (2014)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 18 n. 4 (2014)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50116/41261https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50116/41262https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50116/41263Copyright (c) 2014 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessVasques, Raquel Candido YlamasMendes-Castillo, Ana Márcia ChiaradiaBousso, Regina SzylitBorghi, Camila AmaralSampaio, Patrícia Stella2024-01-24T12:03:57Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50116Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T12:03:57Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Giving voice to children: considerations on qualitative interviews in pediatrics
Dar voz a los niños: observaciones sobre la entrevista cualitativa en pediatría
Dando voz às crianças: considerações sobre a entrevista qualitativa em pediatria
title Giving voice to children: considerations on qualitative interviews in pediatrics
spellingShingle Giving voice to children: considerations on qualitative interviews in pediatrics
Vasques, Raquel Candido Ylamas
Qualitative Research
Child
Methodology
Child Health
Investigación Qualitativa
Niño
Metodología
Salud del Niño
Pesquisa Qualitativa
Criança
Metodologia
Saúde da Criança
title_short Giving voice to children: considerations on qualitative interviews in pediatrics
title_full Giving voice to children: considerations on qualitative interviews in pediatrics
title_fullStr Giving voice to children: considerations on qualitative interviews in pediatrics
title_full_unstemmed Giving voice to children: considerations on qualitative interviews in pediatrics
title_sort Giving voice to children: considerations on qualitative interviews in pediatrics
author Vasques, Raquel Candido Ylamas
author_facet Vasques, Raquel Candido Ylamas
Mendes-Castillo, Ana Márcia Chiaradia
Bousso, Regina Szylit
Borghi, Camila Amaral
Sampaio, Patrícia Stella
author_role author
author2 Mendes-Castillo, Ana Márcia Chiaradia
Bousso, Regina Szylit
Borghi, Camila Amaral
Sampaio, Patrícia Stella
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vasques, Raquel Candido Ylamas
Mendes-Castillo, Ana Márcia Chiaradia
Bousso, Regina Szylit
Borghi, Camila Amaral
Sampaio, Patrícia Stella
dc.subject.por.fl_str_mv Qualitative Research
Child
Methodology
Child Health
Investigación Qualitativa
Niño
Metodología
Salud del Niño
Pesquisa Qualitativa
Criança
Metodologia
Saúde da Criança
topic Qualitative Research
Child
Methodology
Child Health
Investigación Qualitativa
Niño
Metodología
Salud del Niño
Pesquisa Qualitativa
Criança
Metodologia
Saúde da Criança
description When considering the child as a research subject and attempting to understand their perspective on specific experiences, one must take into account the need to follow meticulous steps to ensure children's autonomy, as well as respect their stage of development and their ability to comprehend. In this light, the present study aims to make considerations on methodological issues that arise when conducting qualitative interviews with children, based on theoretical research available in current literature. This study employed a bibliographic search for the most relevant questions used when conducting a qualitative interview with children. Three main aspects are discussed: cognitive development, strategies used to approach the children, and ethical criteria for the inclusion and participation of children, with emphasis on consent and confidentiality.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50116
10.5935/1415-2762.20140075
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50116
identifier_str_mv 10.5935/1415-2762.20140075
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50116/41261
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50116/41262
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50116/41263
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/plain
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 18 No. 4 (2014)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 18 Núm. 4 (2014)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 18 n. 4 (2014)
2316-9389
1415-2762
reponame:Reme (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Reme (Online)
collection Reme (Online)
repository.name.fl_str_mv Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv remeufmg@gmail.com
_version_ 1797041905584832512