Movement of change in the nursing teaching model: case study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Reme (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50965 |
Resumo: | The work analyzes the transformations of the nursing teaching model of the Nursing Course of the Faculty of Medicine of Marília, São Paulo. It is a descriptive qualitative approach based on historical dialectic materialism. Data was collected by using a structured questionnaire and a document analysis of the pedagogical proposal. The results indicate the UNI Project as that which triggered the transformations of pedagogical practice, with the dislocation of the teaching-learning settings, a greater interaction between services, the population and the University. The conclusion is that the teaching model incorporates the paradigm of the social production of health, active teaching methodologies and adopts new strategies of academic organization. |
id |
UFMG-27_9fdabdfa722c6976925a9fb80db06e5c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/50965 |
network_acronym_str |
UFMG-27 |
network_name_str |
Reme (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Movement of change in the nursing teaching model: case studyMovimiento de cambio en el modelo de enseñanza de enfermería: estudio de casoMovimento de mudança no modelo de ensino de enfermagem: um estudo de casoEducacion en Enfermeria/TendenciaEnseñanzaCurriculumEducação em Enfermagem/TendênciasEnsinoCurriculoNursingEducation/TrendsTeachingCurriculumThe work analyzes the transformations of the nursing teaching model of the Nursing Course of the Faculty of Medicine of Marília, São Paulo. It is a descriptive qualitative approach based on historical dialectic materialism. Data was collected by using a structured questionnaire and a document analysis of the pedagogical proposal. The results indicate the UNI Project as that which triggered the transformations of pedagogical practice, with the dislocation of the teaching-learning settings, a greater interaction between services, the population and the University. The conclusion is that the teaching model incorporates the paradigm of the social production of health, active teaching methodologies and adopts new strategies of academic organization.El trabajo analiza las transformaciones del modelo de enseñanza del Curso de Enfermería de la Facultad de Medicina de Marília/SP. Es un estudio descriptivo con enfoque cualitativo, sustentado en el materialismo histórico dialéctico. Se recopilaron datos de cuestionarios estructurados y de análisis documental de propuestas pedagógicas. Los resultados indican que el Proyecto UNI desencadena las transformaciones de las prácticas pedagógicas, que se desplazan los escenarios de enseñanza-aprendizaje, y que hay más interacción entre los servicios, la población y la universidad. Se concluye que el modelo de enseñanza incorpora el paradigma de producción social de la salud, metodologías activas de enseñanza y que adopta nuevas estrategias de organización académica.O trabalho analisa as transformações do modelo de ensino do Curso de Enfermagem da Faculdade de Medicina de Marília/SP. Estudo descritivo de abordagem qualitativa, sustentado no materialismo histórico-dialético. Coletaram-se dados por questionário estruturado e análise documental da proposta pedagógica. Os resultados apontam o Projeto UNI como desencadeador das transformações das práticas pedagógicas, ocorrendo deslocamento dos cenários de ensino-aprendizagem e maior interação entre os serviços, a população e a Universidade. Conclui-se que o modelo de ensino incorpora o paradigma de produção social da saúde, metodologias ativas de ensino e adota novas estratégias de organização acadêmica.Universidade Federal de Minas Gerais2001-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50965REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 5 No. 1 (2001)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 5 Núm. 1 (2001)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 5 n. 1 (2001)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50965/43090https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50965/43091Copyright (c) 2001 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessSena, Roseni Rosângela deCosta, Fabíola Moura daSilva, Kênia LaraMeireles, Valéria Nhome2024-01-25T13:04:19Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50965Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-25T13:04:19Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Movement of change in the nursing teaching model: case study Movimiento de cambio en el modelo de enseñanza de enfermería: estudio de caso Movimento de mudança no modelo de ensino de enfermagem: um estudo de caso |
title |
Movement of change in the nursing teaching model: case study |
spellingShingle |
Movement of change in the nursing teaching model: case study Sena, Roseni Rosângela de Educacion en Enfermeria/Tendencia Enseñanza Curriculum Educação em Enfermagem/Tendências Ensino Curriculo Nursing Education/Trends Teaching Curriculum |
title_short |
Movement of change in the nursing teaching model: case study |
title_full |
Movement of change in the nursing teaching model: case study |
title_fullStr |
Movement of change in the nursing teaching model: case study |
title_full_unstemmed |
Movement of change in the nursing teaching model: case study |
title_sort |
Movement of change in the nursing teaching model: case study |
author |
Sena, Roseni Rosângela de |
author_facet |
Sena, Roseni Rosângela de Costa, Fabíola Moura da Silva, Kênia Lara Meireles, Valéria Nhome |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Fabíola Moura da Silva, Kênia Lara Meireles, Valéria Nhome |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sena, Roseni Rosângela de Costa, Fabíola Moura da Silva, Kênia Lara Meireles, Valéria Nhome |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educacion en Enfermeria/Tendencia Enseñanza Curriculum Educação em Enfermagem/Tendências Ensino Curriculo Nursing Education/Trends Teaching Curriculum |
topic |
Educacion en Enfermeria/Tendencia Enseñanza Curriculum Educação em Enfermagem/Tendências Ensino Curriculo Nursing Education/Trends Teaching Curriculum |
description |
The work analyzes the transformations of the nursing teaching model of the Nursing Course of the Faculty of Medicine of Marília, São Paulo. It is a descriptive qualitative approach based on historical dialectic materialism. Data was collected by using a structured questionnaire and a document analysis of the pedagogical proposal. The results indicate the UNI Project as that which triggered the transformations of pedagogical practice, with the dislocation of the teaching-learning settings, a greater interaction between services, the population and the University. The conclusion is that the teaching model incorporates the paradigm of the social production of health, active teaching methodologies and adopts new strategies of academic organization. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50965 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50965 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50965/43090 https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50965/43091 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2001 Reme: Revista Mineira de Enfermagem info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2001 Reme: Revista Mineira de Enfermagem |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/plain application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 5 No. 1 (2001) REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 5 Núm. 1 (2001) REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 5 n. 1 (2001) 2316-9389 1415-2762 reponame:Reme (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Reme (Online) |
collection |
Reme (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
remeufmg@gmail.com |
_version_ |
1797041911610998784 |