Movement of change in the nursing teaching model: case study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sena, Roseni Rosângela de
Data de Publicação: 2001
Outros Autores: Costa, Fabíola Moura da, Silva, Kênia Lara, Meireles, Valéria Nhome
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Reme (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50965
Resumo: The work analyzes the transformations of the nursing teaching model of the Nursing Course of the Faculty of Medicine of Marília, São Paulo. It is a descriptive qualitative approach based on historical dialectic materialism. Data was collected by using a structured questionnaire and a document analysis of the pedagogical proposal. The results indicate the UNI Project as that which triggered the transformations of pedagogical practice, with the dislocation of the teaching-learning settings, a greater interaction between services, the population and the University. The conclusion is that the teaching model incorporates the paradigm of the social production of health, active teaching methodologies and adopts new strategies of academic organization.
id UFMG-27_9fdabdfa722c6976925a9fb80db06e5c
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/50965
network_acronym_str UFMG-27
network_name_str Reme (Online)
repository_id_str
spelling Movement of change in the nursing teaching model: case studyMovimiento de cambio en el modelo de enseñanza de enfermería: estudio de casoMovimento de mudança no modelo de ensino de enfermagem: um estudo de casoEducacion en Enfermeria/TendenciaEnseñanzaCurriculumEducação em Enfermagem/TendênciasEnsinoCurriculoNursingEducation/TrendsTeachingCurriculumThe work analyzes the transformations of the nursing teaching model of the Nursing Course of the Faculty of Medicine of Marília, São Paulo. It is a descriptive qualitative approach based on historical dialectic materialism. Data was collected by using a structured questionnaire and a document analysis of the pedagogical proposal. The results indicate the UNI Project as that which triggered the transformations of pedagogical practice, with the dislocation of the teaching-learning settings, a greater interaction between services, the population and the University. The conclusion is that the teaching model incorporates the paradigm of the social production of health, active teaching methodologies and adopts new strategies of academic organization.El trabajo analiza las transformaciones del modelo de enseñanza del Curso de Enfermería de la Facultad de Medicina de Marília/SP. Es un estudio descriptivo con enfoque cualitativo, sustentado en el materialismo histórico dialéctico. Se recopilaron datos de cuestionarios estructurados y de análisis documental de propuestas pedagógicas. Los resultados indican que el Proyecto UNI desencadena las transformaciones de las prácticas pedagógicas, que se desplazan los escenarios de enseñanza-aprendizaje, y que hay más interacción entre los servicios, la población y la universidad. Se concluye que el modelo de enseñanza incorpora el paradigma de producción social de la salud, metodologías activas de enseñanza y que adopta nuevas estrategias de organización académica.O trabalho analisa as transformações do modelo de ensino do Curso de Enfermagem da Faculdade de Medicina de Marília/SP. Estudo descritivo de abordagem qualitativa, sustentado no materialismo histórico-dialético. Coletaram-se dados por questionário estruturado e análise documental da proposta pedagógica. Os resultados apontam o Projeto UNI como desencadeador das transformações das práticas pedagógicas, ocorrendo deslocamento dos cenários de ensino-aprendizagem e maior interação entre os serviços, a população e a Universidade. Conclui-se que o modelo de ensino incorpora o paradigma de produção social da saúde, metodologias ativas de ensino e adota novas estratégias de organização acadêmica.Universidade Federal de Minas Gerais2001-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50965REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 5 No. 1 (2001)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 5 Núm. 1 (2001)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 5 n. 1 (2001)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50965/43090https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50965/43091Copyright (c) 2001 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessSena, Roseni Rosângela deCosta, Fabíola Moura daSilva, Kênia LaraMeireles, Valéria Nhome2024-01-25T13:04:19Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50965Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-25T13:04:19Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Movement of change in the nursing teaching model: case study
Movimiento de cambio en el modelo de enseñanza de enfermería: estudio de caso
Movimento de mudança no modelo de ensino de enfermagem: um estudo de caso
title Movement of change in the nursing teaching model: case study
spellingShingle Movement of change in the nursing teaching model: case study
Sena, Roseni Rosângela de
Educacion en Enfermeria/Tendencia
Enseñanza
Curriculum
Educação em Enfermagem/Tendências
Ensino
Curriculo
Nursing
Education/Trends
Teaching
Curriculum
title_short Movement of change in the nursing teaching model: case study
title_full Movement of change in the nursing teaching model: case study
title_fullStr Movement of change in the nursing teaching model: case study
title_full_unstemmed Movement of change in the nursing teaching model: case study
title_sort Movement of change in the nursing teaching model: case study
author Sena, Roseni Rosângela de
author_facet Sena, Roseni Rosângela de
Costa, Fabíola Moura da
Silva, Kênia Lara
Meireles, Valéria Nhome
author_role author
author2 Costa, Fabíola Moura da
Silva, Kênia Lara
Meireles, Valéria Nhome
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sena, Roseni Rosângela de
Costa, Fabíola Moura da
Silva, Kênia Lara
Meireles, Valéria Nhome
dc.subject.por.fl_str_mv Educacion en Enfermeria/Tendencia
Enseñanza
Curriculum
Educação em Enfermagem/Tendências
Ensino
Curriculo
Nursing
Education/Trends
Teaching
Curriculum
topic Educacion en Enfermeria/Tendencia
Enseñanza
Curriculum
Educação em Enfermagem/Tendências
Ensino
Curriculo
Nursing
Education/Trends
Teaching
Curriculum
description The work analyzes the transformations of the nursing teaching model of the Nursing Course of the Faculty of Medicine of Marília, São Paulo. It is a descriptive qualitative approach based on historical dialectic materialism. Data was collected by using a structured questionnaire and a document analysis of the pedagogical proposal. The results indicate the UNI Project as that which triggered the transformations of pedagogical practice, with the dislocation of the teaching-learning settings, a greater interaction between services, the population and the University. The conclusion is that the teaching model incorporates the paradigm of the social production of health, active teaching methodologies and adopts new strategies of academic organization.
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50965
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50965
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50965/43090
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50965/43091
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2001 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2001 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/plain
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 5 No. 1 (2001)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 5 Núm. 1 (2001)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 5 n. 1 (2001)
2316-9389
1415-2762
reponame:Reme (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Reme (Online)
collection Reme (Online)
repository.name.fl_str_mv Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv remeufmg@gmail.com
_version_ 1797041911610998784