Challenges in nursing education in Brazil: baccalaureate curricular proposal of the School of Nursing of Sao Paulo University
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41692 |
Resumo: | The School of Nursing of the University of Sao Paulo is involved in a process to change the Baccalaureate curriculum, and its implementation is planned to happen in 2009. This is a presentation of the main guidelines of the new curriculum. It is structured in three cycles: Basic (1.500h), Intermediate (1.500) and Final (1.000h), with 4.000h in total, in eight semesters. The aim of the change is to increase de integration among its courses and departments, to promote the autonomy of the student and to adopt as guidelines the principles of the Unified Health Care System in Brazil. The profile aimed is of a general practitioner in nursing, with technical, scientific, ethical and political competencies to provide nursing care to individuals, families and social groups. |
id |
USP-24_ac9e66925c27b55f3cd527953ee68bb0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/41692 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Challenges in nursing education in Brazil: baccalaureate curricular proposal of the School of Nursing of Sao Paulo UniversityDesafíos para la formación en enfermería en Brasil: propuesta curricular para el bachillerato de la Facultad de Enfermería de la Universidad de São PauloDesafios da formação em enfermagem no Brasil: proposta curricular da EEUSP para o bacharelado em enfermagemEnfermagemEnsinoCurrículoEnfermeríaEnseñanzaCurriculumNursingTeachingCurriculumThe School of Nursing of the University of Sao Paulo is involved in a process to change the Baccalaureate curriculum, and its implementation is planned to happen in 2009. This is a presentation of the main guidelines of the new curriculum. It is structured in three cycles: Basic (1.500h), Intermediate (1.500) and Final (1.000h), with 4.000h in total, in eight semesters. The aim of the change is to increase de integration among its courses and departments, to promote the autonomy of the student and to adopt as guidelines the principles of the Unified Health Care System in Brazil. The profile aimed is of a general practitioner in nursing, with technical, scientific, ethical and political competencies to provide nursing care to individuals, families and social groups.El actual currículo de bachillerato de la Facultad de Enfermería de la Universidad de São Paulo está siendo reformulado y su implantación está prevista para el 2009. El objetivo de este trabajo fue presentar, en líneas generales, el nuevo currículo de bachillerato en Enfermería. La estructura del nuevo currículo se divide en tres ciclos: Básico (1.500h), Intermedio (1.500h) y Complementar (1.000), totalizando 4.000h, las que son suministradas en ocho semestres lectivos. El propósito de la reformulación es promover la integración entre los cursos y departamentos, aumentar la autonomía de los estudiantes y adoptar la formación para el Sistema Único de Salud como orientación general del currículo. El nuevo currículo está dirigido para la formación de la enfermera generalista, con competencias técnicas, científicas y ético-políticas para proveer el cuidado de enfermería a individuos, familias y grupos sociales.O atual currículo do curso de graduação em Enfermagem da Escola de Enfermagem da USP está sendo reformulado e sua implantação está prevista para 2009. Este artigo tem por objetivo apresentar, em linhas gerais, o novo currículo do curso de graduação em Enfermagem da EEUSP. A estrutura proposta está dividida em três ciclos: Básico (1.500 horas), Intermediário (1.500 horas) e Complementar (1.000 horas), com carga horária total de 4.000 horas, ministrada em oito semestres letivos. A mudança visa a aumentar a integração entre as disciplinas e os departamentos, a autonomia do estudante e adotar a formação para o Sistema Único de Saúde como orientação geral do currículo. O novo currículo está voltado à formação da enfermeira generalista, com competência técnica, científica e ético-política para prestar cuidados de enfermagem a indivíduos, famílias e grupos sociais.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2007-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4169210.1590/S0080-62342007000500014Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 41 (2007): Número Especial; 820-825Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 (2007): special issue; 820-825Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 (2007): Número especial; 820-8251980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41692/45303http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Maria Amélia de CamposVeríssimo, Maria De Lá Ó RamalloPüschel, Vilanice de AraújoRiesco, Maria Luiza Gonzalez2012-09-03T17:39:25Zoai:revistas.usp.br:article/41692Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-09-03T17:39:25Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Challenges in nursing education in Brazil: baccalaureate curricular proposal of the School of Nursing of Sao Paulo University Desafíos para la formación en enfermería en Brasil: propuesta curricular para el bachillerato de la Facultad de Enfermería de la Universidad de São Paulo Desafios da formação em enfermagem no Brasil: proposta curricular da EEUSP para o bacharelado em enfermagem |
title |
Challenges in nursing education in Brazil: baccalaureate curricular proposal of the School of Nursing of Sao Paulo University |
spellingShingle |
Challenges in nursing education in Brazil: baccalaureate curricular proposal of the School of Nursing of Sao Paulo University Oliveira, Maria Amélia de Campos Enfermagem Ensino Currículo Enfermería Enseñanza Curriculum Nursing Teaching Curriculum |
title_short |
Challenges in nursing education in Brazil: baccalaureate curricular proposal of the School of Nursing of Sao Paulo University |
title_full |
Challenges in nursing education in Brazil: baccalaureate curricular proposal of the School of Nursing of Sao Paulo University |
title_fullStr |
Challenges in nursing education in Brazil: baccalaureate curricular proposal of the School of Nursing of Sao Paulo University |
title_full_unstemmed |
Challenges in nursing education in Brazil: baccalaureate curricular proposal of the School of Nursing of Sao Paulo University |
title_sort |
Challenges in nursing education in Brazil: baccalaureate curricular proposal of the School of Nursing of Sao Paulo University |
author |
Oliveira, Maria Amélia de Campos |
author_facet |
Oliveira, Maria Amélia de Campos Veríssimo, Maria De Lá Ó Ramallo Püschel, Vilanice de Araújo Riesco, Maria Luiza Gonzalez |
author_role |
author |
author2 |
Veríssimo, Maria De Lá Ó Ramallo Püschel, Vilanice de Araújo Riesco, Maria Luiza Gonzalez |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Maria Amélia de Campos Veríssimo, Maria De Lá Ó Ramallo Püschel, Vilanice de Araújo Riesco, Maria Luiza Gonzalez |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enfermagem Ensino Currículo Enfermería Enseñanza Curriculum Nursing Teaching Curriculum |
topic |
Enfermagem Ensino Currículo Enfermería Enseñanza Curriculum Nursing Teaching Curriculum |
description |
The School of Nursing of the University of Sao Paulo is involved in a process to change the Baccalaureate curriculum, and its implementation is planned to happen in 2009. This is a presentation of the main guidelines of the new curriculum. It is structured in three cycles: Basic (1.500h), Intermediate (1.500) and Final (1.000h), with 4.000h in total, in eight semesters. The aim of the change is to increase de integration among its courses and departments, to promote the autonomy of the student and to adopt as guidelines the principles of the Unified Health Care System in Brazil. The profile aimed is of a general practitioner in nursing, with technical, scientific, ethical and political competencies to provide nursing care to individuals, families and social groups. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41692 10.1590/S0080-62342007000500014 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41692 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342007000500014 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41692/45303 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 41 (2007): Número Especial; 820-825 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 (2007): special issue; 820-825 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 (2007): Número especial; 820-825 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221734027132928 |