Challenges in nursing education in Brazil: baccalaureate curricular proposal of the School of Nursing of Sao Paulo University

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Maria Amélia de Campos
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Veríssimo, Maria De Lá Ó Ramallo, Püschel, Vilanice de Araújo, Riesco, Maria Luiza Gonzalez
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41692
Resumo: The School of Nursing of the University of Sao Paulo is involved in a process to change the Baccalaureate curriculum, and its implementation is planned to happen in 2009. This is a presentation of the main guidelines of the new curriculum. It is structured in three cycles: Basic (1.500h), Intermediate (1.500) and Final (1.000h), with 4.000h in total, in eight semesters. The aim of the change is to increase de integration among its courses and departments, to promote the autonomy of the student and to adopt as guidelines the principles of the Unified Health Care System in Brazil. The profile aimed is of a general practitioner in nursing, with technical, scientific, ethical and political competencies to provide nursing care to individuals, families and social groups.
id USP-24_ac9e66925c27b55f3cd527953ee68bb0
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/41692
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Challenges in nursing education in Brazil: baccalaureate curricular proposal of the School of Nursing of Sao Paulo UniversityDesafíos para la formación en enfermería en Brasil: propuesta curricular para el bachillerato de la Facultad de Enfermería de la Universidad de São PauloDesafios da formação em enfermagem no Brasil: proposta curricular da EEUSP para o bacharelado em enfermagemEnfermagemEnsinoCurrículoEnfermeríaEnseñanzaCurriculumNursingTeachingCurriculumThe School of Nursing of the University of Sao Paulo is involved in a process to change the Baccalaureate curriculum, and its implementation is planned to happen in 2009. This is a presentation of the main guidelines of the new curriculum. It is structured in three cycles: Basic (1.500h), Intermediate (1.500) and Final (1.000h), with 4.000h in total, in eight semesters. The aim of the change is to increase de integration among its courses and departments, to promote the autonomy of the student and to adopt as guidelines the principles of the Unified Health Care System in Brazil. The profile aimed is of a general practitioner in nursing, with technical, scientific, ethical and political competencies to provide nursing care to individuals, families and social groups.El actual currículo de bachillerato de la Facultad de Enfermería de la Universidad de São Paulo está siendo reformulado y su implantación está prevista para el 2009. El objetivo de este trabajo fue presentar, en líneas generales, el nuevo currículo de bachillerato en Enfermería. La estructura del nuevo currículo se divide en tres ciclos: Básico (1.500h), Intermedio (1.500h) y Complementar (1.000), totalizando 4.000h, las que son suministradas en ocho semestres lectivos. El propósito de la reformulación es promover la integración entre los cursos y departamentos, aumentar la autonomía de los estudiantes y adoptar la formación para el Sistema Único de Salud como orientación general del currículo. El nuevo currículo está dirigido para la formación de la enfermera generalista, con competencias técnicas, científicas y ético-políticas para proveer el cuidado de enfermería a individuos, familias y grupos sociales.O atual currículo do curso de graduação em Enfermagem da Escola de Enfermagem da USP está sendo reformulado e sua implantação está prevista para 2009. Este artigo tem por objetivo apresentar, em linhas gerais, o novo currículo do curso de graduação em Enfermagem da EEUSP. A estrutura proposta está dividida em três ciclos: Básico (1.500 horas), Intermediário (1.500 horas) e Complementar (1.000 horas), com carga horária total de 4.000 horas, ministrada em oito semestres letivos. A mudança visa a aumentar a integração entre as disciplinas e os departamentos, a autonomia do estudante e adotar a formação para o Sistema Único de Saúde como orientação geral do currículo. O novo currículo está voltado à formação da enfermeira generalista, com competência técnica, científica e ético-política para prestar cuidados de enfermagem a indivíduos, famílias e grupos sociais.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2007-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4169210.1590/S0080-62342007000500014Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 41 (2007): Número Especial; 820-825Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 (2007): special issue; 820-825Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 (2007): Número especial; 820-8251980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41692/45303http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Maria Amélia de CamposVeríssimo, Maria De Lá Ó RamalloPüschel, Vilanice de AraújoRiesco, Maria Luiza Gonzalez2012-09-03T17:39:25Zoai:revistas.usp.br:article/41692Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-09-03T17:39:25Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Challenges in nursing education in Brazil: baccalaureate curricular proposal of the School of Nursing of Sao Paulo University
Desafíos para la formación en enfermería en Brasil: propuesta curricular para el bachillerato de la Facultad de Enfermería de la Universidad de São Paulo
Desafios da formação em enfermagem no Brasil: proposta curricular da EEUSP para o bacharelado em enfermagem
title Challenges in nursing education in Brazil: baccalaureate curricular proposal of the School of Nursing of Sao Paulo University
spellingShingle Challenges in nursing education in Brazil: baccalaureate curricular proposal of the School of Nursing of Sao Paulo University
Oliveira, Maria Amélia de Campos
Enfermagem
Ensino
Currículo
Enfermería
Enseñanza
Curriculum
Nursing
Teaching
Curriculum
title_short Challenges in nursing education in Brazil: baccalaureate curricular proposal of the School of Nursing of Sao Paulo University
title_full Challenges in nursing education in Brazil: baccalaureate curricular proposal of the School of Nursing of Sao Paulo University
title_fullStr Challenges in nursing education in Brazil: baccalaureate curricular proposal of the School of Nursing of Sao Paulo University
title_full_unstemmed Challenges in nursing education in Brazil: baccalaureate curricular proposal of the School of Nursing of Sao Paulo University
title_sort Challenges in nursing education in Brazil: baccalaureate curricular proposal of the School of Nursing of Sao Paulo University
author Oliveira, Maria Amélia de Campos
author_facet Oliveira, Maria Amélia de Campos
Veríssimo, Maria De Lá Ó Ramallo
Püschel, Vilanice de Araújo
Riesco, Maria Luiza Gonzalez
author_role author
author2 Veríssimo, Maria De Lá Ó Ramallo
Püschel, Vilanice de Araújo
Riesco, Maria Luiza Gonzalez
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Maria Amélia de Campos
Veríssimo, Maria De Lá Ó Ramallo
Püschel, Vilanice de Araújo
Riesco, Maria Luiza Gonzalez
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem
Ensino
Currículo
Enfermería
Enseñanza
Curriculum
Nursing
Teaching
Curriculum
topic Enfermagem
Ensino
Currículo
Enfermería
Enseñanza
Curriculum
Nursing
Teaching
Curriculum
description The School of Nursing of the University of Sao Paulo is involved in a process to change the Baccalaureate curriculum, and its implementation is planned to happen in 2009. This is a presentation of the main guidelines of the new curriculum. It is structured in three cycles: Basic (1.500h), Intermediate (1.500) and Final (1.000h), with 4.000h in total, in eight semesters. The aim of the change is to increase de integration among its courses and departments, to promote the autonomy of the student and to adopt as guidelines the principles of the Unified Health Care System in Brazil. The profile aimed is of a general practitioner in nursing, with technical, scientific, ethical and political competencies to provide nursing care to individuals, families and social groups.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41692
10.1590/S0080-62342007000500014
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41692
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342007000500014
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41692/45303
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 41 (2007): Número Especial; 820-825
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 (2007): special issue; 820-825
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 41 (2007): Número especial; 820-825
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221734027132928