Specialization courses and residency in family health care: an analysis on the evaluation approaches

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Tatiane Aparecida Moreira da
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Fracolli, Lislaine Aparecida, Chiesa, Anna Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Reme (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50422
Resumo: Transformation in the Brazilian health assistance model depends on the professional's education in Family Healthcare Strategy (FHS). This study is a theoretical review aimed to examine how specialization courses and residency in family healthcare were evaluated. The analyses presented here were based on papers published in LILACS that offered evaluation results of the training courses in Family Health Strategy. The results revealed that the evaluations studied fit in four categories: Formation/Qualification offered to the professionals, the transformations in the Professional Practices, Profile of the Professional who attends the course and the Student Satisfaction Rates regarding the course/residency. The results indicated that even though the professional's qualification is of the utmost importance the courses impact on changing assistance models and practices are not sufficiently evaluated.
id UFMG-27_bcb2663cbdfa1d820eba5dac74da9fd4
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/50422
network_acronym_str UFMG-27
network_name_str Reme (Online)
repository_id_str
spelling Specialization courses and residency in family health care: an analysis on the evaluation approachesCursos de especialización y residencia en salud de la familia: análisis sobre los enfoques de evaluaciónCursos de especialização e residência em saúde da família: uma analise sobre os enfoques de avaliaçãoSalud de la FamiliaEducación de Posgrado en EnfermeríaEvaluaciónSaúde da FamíliaEducação de Pós-Graduação em EnfermagemAvaliaçãoFamily HealthPost graduation Education in NursingEvaluationTransformation in the Brazilian health assistance model depends on the professional's education in Family Healthcare Strategy (FHS). This study is a theoretical review aimed to examine how specialization courses and residency in family healthcare were evaluated. The analyses presented here were based on papers published in LILACS that offered evaluation results of the training courses in Family Health Strategy. The results revealed that the evaluations studied fit in four categories: Formation/Qualification offered to the professionals, the transformations in the Professional Practices, Profile of the Professional who attends the course and the Student Satisfaction Rates regarding the course/residency. The results indicated that even though the professional's qualification is of the utmost importance the courses impact on changing assistance models and practices are not sufficiently evaluated.La transformación de la atención a la salud en Brasil está vinculada a la educación de los profesionales para actuar en la Estrategia Salud de la Familia (ESF). El presente artículo es una revisión teórica llevada a cabo con el objetivo de analizar la evaluación de los cursos de Especialización y Residencia en Salud de la Familia. El mismo se basa en trabajos publicados en LILACS que muestran los resultados de las evaluaciones de los cursos de formación para la Estrategia Salud de la Familia. Los resultados revelan que las evaluaciones se encuadran en cuatro categorías: Formación/capacitación ofrecida a los profesionales, las transformaciones en la Práctica del Profesional, Perfil del Profesional que asiste el curso y Satisfacción Discente con relación al Curso. Se ha podido percibir que, a pesar de la importancia de la capacitación de los profesionales, el impacto de estos cursos para modificar los modelos y las prácticas profesionales no están siendo correctamente evaluados.A transformação da assistência a saúde no Brasil passa pela formação de profissionais que podem estar preparados para atuar na Estratégia Saúde da Família (ESF). Trata-se de uma revisão teórica que teve como objetivo analisar como os cursos de Especialização e Residência em Saúde da Família foram avaliados. As análises aqui apresentadas tiveram por base trabalhos publicados na base de dados LILACS, que apresentavam resultados de avaliações relativas aos cursos de formação para a Estratégia Saúde da Família. Como resultado, concluiu-se que as avaliações apresentadas encaixavam-se em quatro categorias. Formação/Capacitação oferecidas aos profissionais, transformações na Prática do profissional, Perfil do profissional que frequenta o curso e Satisfação discente quanto ao curso. Foi possível perceber que, mesmo diante da importância da capacitação dos profissionais, existe uma carência na avaliação desses cursos no que tange o impacto deles para a mudança dos modelos e das práticas assistenciais.Universidade Federal de Minas Gerais2011-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50422REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 15 No. 1 (2011)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 15 Núm. 1 (2011)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 15 n. 1 (2011)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50422/42017https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50422/42018Copyright (c) 2011 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Tatiane Aparecida Moreira daFracolli, Lislaine AparecidaChiesa, Anna Maria2024-01-24T16:16:58Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50422Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T16:16:58Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Specialization courses and residency in family health care: an analysis on the evaluation approaches
Cursos de especialización y residencia en salud de la familia: análisis sobre los enfoques de evaluación
Cursos de especialização e residência em saúde da família: uma analise sobre os enfoques de avaliação
title Specialization courses and residency in family health care: an analysis on the evaluation approaches
spellingShingle Specialization courses and residency in family health care: an analysis on the evaluation approaches
Silva, Tatiane Aparecida Moreira da
Salud de la Familia
Educación de Posgrado en Enfermería
Evaluación
Saúde da Família
Educação de Pós-Graduação em Enfermagem
Avaliação
Family Health
Post graduation Education in Nursing
Evaluation
title_short Specialization courses and residency in family health care: an analysis on the evaluation approaches
title_full Specialization courses and residency in family health care: an analysis on the evaluation approaches
title_fullStr Specialization courses and residency in family health care: an analysis on the evaluation approaches
title_full_unstemmed Specialization courses and residency in family health care: an analysis on the evaluation approaches
title_sort Specialization courses and residency in family health care: an analysis on the evaluation approaches
author Silva, Tatiane Aparecida Moreira da
author_facet Silva, Tatiane Aparecida Moreira da
Fracolli, Lislaine Aparecida
Chiesa, Anna Maria
author_role author
author2 Fracolli, Lislaine Aparecida
Chiesa, Anna Maria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Tatiane Aparecida Moreira da
Fracolli, Lislaine Aparecida
Chiesa, Anna Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Salud de la Familia
Educación de Posgrado en Enfermería
Evaluación
Saúde da Família
Educação de Pós-Graduação em Enfermagem
Avaliação
Family Health
Post graduation Education in Nursing
Evaluation
topic Salud de la Familia
Educación de Posgrado en Enfermería
Evaluación
Saúde da Família
Educação de Pós-Graduação em Enfermagem
Avaliação
Family Health
Post graduation Education in Nursing
Evaluation
description Transformation in the Brazilian health assistance model depends on the professional's education in Family Healthcare Strategy (FHS). This study is a theoretical review aimed to examine how specialization courses and residency in family healthcare were evaluated. The analyses presented here were based on papers published in LILACS that offered evaluation results of the training courses in Family Health Strategy. The results revealed that the evaluations studied fit in four categories: Formation/Qualification offered to the professionals, the transformations in the Professional Practices, Profile of the Professional who attends the course and the Student Satisfaction Rates regarding the course/residency. The results indicated that even though the professional's qualification is of the utmost importance the courses impact on changing assistance models and practices are not sufficiently evaluated.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50422
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50422
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50422/42017
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50422/42018
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2011 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2011 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/plain
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 15 No. 1 (2011)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 15 Núm. 1 (2011)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 15 n. 1 (2011)
2316-9389
1415-2762
reponame:Reme (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Reme (Online)
collection Reme (Online)
repository.name.fl_str_mv Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv remeufmg@gmail.com
_version_ 1797041907669401600