Extracurricular assistantship in nursing: an obligation or an option? A contradiction to be overcome
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 1997 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Reme (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/46742 |
Resumo: | This study tries to point out the contradictions of the extracurricular assistantship and explains how this learning influences the nurse formation. We assume this learning process can be explained by the knowledge acquiring process which is the basis of the traditional pedagogy. The dialectic method is the basis for the analysis of the interview data. Alienation and contradiction emerged as the most meaningful categories. Besides not favoring praxis, the theory/practice dichotomy, found at the graduate School and also in the assistantship, leads students to adapting and not to overcoming the conflicts experienced during the learning process. The great challenge to the Nursing School is to change the contradictions that are part of the nurse formation from a concealing to a disclosing position. |
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Extracurricular assistantship in nursing: an obligation or an option? A contradiction to be overcomePráctica extra curricular en enfermería: opción u obligación? Una contradicción que habrá que ser sobrepasadaEstágio extracurricular em enfermagem: opção ou obrigação? Uma contradição a ser superadaeducación en enfermeríapráctica remuneradacurrículo de enfermeríaeducação em enfermagemestágio remuneradocurrículo de enfermagemeducation in nursingpaid assistantshipnursing curriculumThis study tries to point out the contradictions of the extracurricular assistantship and explains how this learning influences the nurse formation. We assume this learning process can be explained by the knowledge acquiring process which is the basis of the traditional pedagogy. The dialectic method is the basis for the analysis of the interview data. Alienation and contradiction emerged as the most meaningful categories. Besides not favoring praxis, the theory/practice dichotomy, found at the graduate School and also in the assistantship, leads students to adapting and not to overcoming the conflicts experienced during the learning process. The great challenge to the Nursing School is to change the contradictions that are part of the nurse formation from a concealing to a disclosing position.Buscamos poner en relieve las contradiciones de la práctica extra curricular y explicar las influencias de este aprendizaje en la formación del enfermero. Partimos del presupuesto de que el proceso de obtención del conocimiento, que fundamenta la pedagogía tradicional es el que, principalmente, explica esse proceso de aprendizaje. Nosotros nos fundamentamos en el método dialéctico para interpretar los datos obtenidos a través de encuestas com los alumnos de enfermería. Como categorías de más significación emergieron la alienación y la contradicción. La dicotomía teoría/práctica, presente en la escuela y en la práctica extra curricular, no favorece la praxis y aún lleva los alumnos a adaptarse a los conflictos vividos en el proceso de aprendizaje, y no a sobrepasarlos. Pasar de una actitud ocultadora a una otra desveladora de las contradicciones presentes en la formación es el grande desafío para la escuela.Buscamos evidenciar as contradições do estágio extracurricular e explicar influências desta aprendizagem na formação do enfermeiro. Nosso pressuposto é que o processo de obtenção de conhecimento que fundamenta a pedagogia tradicional, predominantemente, explica este processo de aprendizagem. Fundamentamo-nos no método dialético na interpretação dos dados obtidos com entrevistas com alunos de enfermagem. Alienação e contradição emergiram como categorias mais significativas. A dicotomia teoria/prática, presente na escola e no estágio extracurricular, não favorecendo a práxis, leva os alunos a adaptarem e não superarem os conflitos vividos no processo de aprendizagem. Passar de uma postura ocultadora para uma desveladora das contradições presentes na formação é o grande desafio para a escola.Universidade Federal de Minas Gerais1997-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/46742REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 1 No. 1 (1997)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 1 Núm. 1 (1997)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 1 n. 1 (1997)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/46742/37990https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/46742/37991Copyright (c) 1997 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessCaldeira, Valda da Penha2023-07-03T11:37:20Zoai:periodicos.ufmg.br:article/46742Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2023-07-03T11:37:20Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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This study tries to point out the contradictions of the extracurricular assistantship and explains how this learning influences the nurse formation. We assume this learning process can be explained by the knowledge acquiring process which is the basis of the traditional pedagogy. The dialectic method is the basis for the analysis of the interview data. Alienation and contradiction emerged as the most meaningful categories. Besides not favoring praxis, the theory/practice dichotomy, found at the graduate School and also in the assistantship, leads students to adapting and not to overcoming the conflicts experienced during the learning process. The great challenge to the Nursing School is to change the contradictions that are part of the nurse formation from a concealing to a disclosing position. |
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