Tchaikovsky, reader of Dante: a place of anguish and imaginative narrative in Francesca da Rimini op.32 (1876)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39968 |
Resumo: | The paper aims at discussing the structure of Francesca da Rimini op. 32, a symphonic poem inspired on Canto V do Inferno (1307) from Divina Comédia of Dante Alighieri (1265-1321) and composed by Pyotr Ilyich Tchaikovsky (1840-1893) in 1876. Tchaikovsky uses Dante’s poetic text as a source to develop a musical narrative that leads the listener to other planes of the sensitive. In Francesca, Tchaikovsky does not follow the story, but creates, from it, his own. The key to the compositional structure of the work seems to be the mimesis: if Dante describes what he “sees” in the reality of his fiction, Tchaikovsky describes what he feels in the reality of the space-time of music. |
id |
UFMG-3_2abbe90fc0ba4c19732e6f0868f7fbd6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/39968 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
Tchaikovsky, reader of Dante: a place of anguish and imaginative narrative in Francesca da Rimini op.32 (1876)Tchaikovsky, lector de Dante:: lugar de la angustia e imaginación narrativa en Francesca da Rimini op.32 (1876)Tchaikovsky, leitor de Dante: lugar da angústia e imaginação narrativa em Francesca da Rimini op.32 (1876)TchaikovskyRomanticism in musicMusic and literatureRepresentation and mimesisTchaikovskyRomantismo na músicaMúsica e literaturaRepresentação e mímesisTchaikovskyEl romanticismo en la músicaMúsica y literaturaRepresentación y mimesisThe paper aims at discussing the structure of Francesca da Rimini op. 32, a symphonic poem inspired on Canto V do Inferno (1307) from Divina Comédia of Dante Alighieri (1265-1321) and composed by Pyotr Ilyich Tchaikovsky (1840-1893) in 1876. Tchaikovsky uses Dante’s poetic text as a source to develop a musical narrative that leads the listener to other planes of the sensitive. In Francesca, Tchaikovsky does not follow the story, but creates, from it, his own. The key to the compositional structure of the work seems to be the mimesis: if Dante describes what he “sees” in the reality of his fiction, Tchaikovsky describes what he feels in the reality of the space-time of music.Este texto pretende analizar la estructura del poema sinfónico Francesca da Rimini op. 32, compuesto por Piotr Ilyich Tchaikovsky (1840-1893) en 1876, inspirado en el Canto V del Infierno (1307) de la Divina Comedia de Dante Alighieri (1265-1321). Nos interesa observar cómo Tchaikovsky parte del texto poético de Dante -utilizándolo como fuente- y desarrolla una narración musical que abre al oyente otros planos de lo sensible. En Francesca, Tchaikovsky no se limita a la historia, sino que crea, a partir de ella, la suya propia. Buscamos la operación clave de la estructura compositiva de la obra que parece ser la mímesis: si Dante describe lo que "ve" en lo real de su ficción, Tchaikovsky describe lo que siente en lo "real" del espacio-tiempo musical.Este texto tem como objetivo discutir a estrutura do poema sinfônico Francesca da Rimini op. 32, composto por Piotr Ilyich Tchaikovsky (1840-1893) em 1876, inspirado no Canto V do Inferno (1307) da Divina Comédia de Dante Alighieri (1265-1321). Interessa-nos observar como Tchaikovsky parte do texto poético de Dante – usando-o como fonte – e desenvolve uma narrativa musical que abre ao ouvinte outros planos do sensível. Em Francesca, Tchaikovsky não se limita ao relato, mas cria, a partir dele, o seu próprio. Procuramos encontrar a operação-chave da estrutura compositiva da obra que parece ser a mímesis: se Dante descreve o que “vê” no real de sua ficção, Tchaikovsky descreve o que sente no “real” do espaço-tempo musical.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2012-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39968Per Musi; No. 26 (2012): General Topics; 1-8Per Musi; Núm. 26 (2012): General Topics; 1-8Per Musi; n. 26 (2012): General Topics; 1-82317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39968/30681http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJunior, Rafael Alves Pinto 2022-07-01T19:19:58Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39968Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-07-01T19:19:58Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tchaikovsky, reader of Dante: a place of anguish and imaginative narrative in Francesca da Rimini op.32 (1876) Tchaikovsky, lector de Dante:: lugar de la angustia e imaginación narrativa en Francesca da Rimini op.32 (1876) Tchaikovsky, leitor de Dante: lugar da angústia e imaginação narrativa em Francesca da Rimini op.32 (1876) |
title |
Tchaikovsky, reader of Dante: a place of anguish and imaginative narrative in Francesca da Rimini op.32 (1876) |
spellingShingle |
Tchaikovsky, reader of Dante: a place of anguish and imaginative narrative in Francesca da Rimini op.32 (1876) Junior, Rafael Alves Pinto Tchaikovsky Romanticism in music Music and literature Representation and mimesis Tchaikovsky Romantismo na música Música e literatura Representação e mímesis Tchaikovsky El romanticismo en la música Música y literatura Representación y mimesis |
title_short |
Tchaikovsky, reader of Dante: a place of anguish and imaginative narrative in Francesca da Rimini op.32 (1876) |
title_full |
Tchaikovsky, reader of Dante: a place of anguish and imaginative narrative in Francesca da Rimini op.32 (1876) |
title_fullStr |
Tchaikovsky, reader of Dante: a place of anguish and imaginative narrative in Francesca da Rimini op.32 (1876) |
title_full_unstemmed |
Tchaikovsky, reader of Dante: a place of anguish and imaginative narrative in Francesca da Rimini op.32 (1876) |
title_sort |
Tchaikovsky, reader of Dante: a place of anguish and imaginative narrative in Francesca da Rimini op.32 (1876) |
author |
Junior, Rafael Alves Pinto |
author_facet |
Junior, Rafael Alves Pinto |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Junior, Rafael Alves Pinto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tchaikovsky Romanticism in music Music and literature Representation and mimesis Tchaikovsky Romantismo na música Música e literatura Representação e mímesis Tchaikovsky El romanticismo en la música Música y literatura Representación y mimesis |
topic |
Tchaikovsky Romanticism in music Music and literature Representation and mimesis Tchaikovsky Romantismo na música Música e literatura Representação e mímesis Tchaikovsky El romanticismo en la música Música y literatura Representación y mimesis |
description |
The paper aims at discussing the structure of Francesca da Rimini op. 32, a symphonic poem inspired on Canto V do Inferno (1307) from Divina Comédia of Dante Alighieri (1265-1321) and composed by Pyotr Ilyich Tchaikovsky (1840-1893) in 1876. Tchaikovsky uses Dante’s poetic text as a source to develop a musical narrative that leads the listener to other planes of the sensitive. In Francesca, Tchaikovsky does not follow the story, but creates, from it, his own. The key to the compositional structure of the work seems to be the mimesis: if Dante describes what he “sees” in the reality of his fiction, Tchaikovsky describes what he feels in the reality of the space-time of music. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39968 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39968 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39968/30681 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 26 (2012): General Topics; 1-8 Per Musi; Núm. 26 (2012): General Topics; 1-8 Per Musi; n. 26 (2012): General Topics; 1-8 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711237109448704 |